ارزیابی کارآیی مدل های آماری ارزش اطلاعاتی و تراکم سطح در پهنه بندی خطر زمین لغزش مناطق جنگلی (سری دو جنگل شصت کلاته گرگان)

پیام:
چکیده:

شناسایی مناطق مستعد وقوع زمین لغزش از طریق پهنه بندی خ طر، یکی از اقدامات موثر و ضروری در مدیریت خطر و بحران به ویژه در مناطق جنگلی جهت کاهش هزینه های احداث و نگهداری جاده هاست. هدف از این تحقیق ارزیابی کارآیی مدل های آماری ارزش اطلاعاتی و تراکم سطح در پهنه بندی خطر زمین لغزش در سری دو جنگل شصت کلاته گرگان می باشد. پس از بررسی های میدانی و مرور مطالعات در مناطق مشابه نقشه 7 عامل ارتفاع از سطح دریا، درجه شیب، جهت تهیه گردید. عامل کاربری اراضی به علت پوشش GIS شیب، بارندگی، زمین شناسی، فاصله از آبراهه ها و گسل ها در محیط کامل جنگلی در تمام منطقه مورد مطالعه وارد م دل نگردید. نقشه زمین لغزش های موجود نیز از طریق عملیات میدانی و تهیه گردید. 7 لایه اطلاعات آماده GIS ثبت و در محیط (GPS) جنگل گردشی با استفاده از دستگاه موقعیت یاب جهانی با لایه اطلاعاتی پراکنش زمین لغزش ها تطابق داده شد. اطلاعات میزان زمین لغزش ها در هر یک از GIS شده در محیط کلاسه ها و مساحت آنها به دست آمد. پس از تعیین نرخ هر یک از عوامل، پهنه بندی با استفاده از مدل های آنالیز آماری ارزش اجرا گردیدند. کارآیی این دو مدل براساس نتایج GIS اطلاعاتی و تراکم سطح براساس مقادیر وزنی کمی شده در محیط مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل (Qs) و جمع مطلوبیت (Dr) خروجی مدل ها و با استفاده از دو شاخص دانسیته نسبی نشان داد که هر دو مدل در تشخیص کلاس های با خطر بالا نسبت به کلاس های با خطر پائین خوب عمل Dr از شاخص نسبت به مدل تراکم Qs=1/ مدل ارزش اطلاعاتی با 039، Qs نموده اند. از بین دو مدل مورد آزمون بر اساس نتایج شاخص دارای مطلوبیت نسبی بهتری است. Qs=0/ سطح با 45

زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p647274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!