اثربخشی ارتز پا بر شدت درد زانو و عملکرد ورزشکاران خانم مبتلا به سندرم درد پاتلو فمورال

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سندرم درد پاتلوفمورال شایع ترین سندرم استفاده ی بیش از حد در بین ورزشکاران می باشد و تقریبا 40 درصد موارد درد های قدام زانو در مراجعه کنندگان به کلینیک های پزشکی ورزشی را شامل می شود. این بیماری در دختران ورزشکار شایع تر است، مخصوصا در گروه سنی نوجوان و جوان بیشتر دیده می شود. علایم بیماری شامل درد پشت یا اطراف کشکک می باشد که با بالا و پایین رفتن از پله ها و چمباتمه زدن و نشستن برای مدت طولانی تشدید می شود. فاکتور های مختلفی از جمله افزایش زاویه ی پروناسیون پا، در همراهی با این بیماری دیده می شود و می تواند از علل ایجاد بیماری باشد. هدف مطالعه ی ما ارزیابی تاثیر اصلاح پروناسیون پا با کمک کفی در میزان درد زانو و افزایش کیفیت کارکرد ورزشکاران بود.
روش بررسی
418 ورزشکار خانم در پنج رشته ی ورزشی فوتبال، والیبال، دومیدانی، کوهنوردی و شمشیربازی از باشگاه های مختلف سطح شهر تهران به طور اتفاقی انتخاب شدند و علایم کلینیکی سندرم پاتلو فمورال در آن ها ارزیابی شد. افراد مبتلا به سندرم پاتلو فمورال مشخص شدند و سپس زاویه ی پروناسیون پا در آن ها اندازه گیری شد. در افرادی که این زاویه از 9 درجه بیشتر و زاویه ی قوس طولی پا از 141 درجه کمتر بود، ارتز داده شد. شدت درد با استفاده از VAS اندازه گیری و کارکرد ورزشی افراد از نظر 5 زیر گروه (علایم بیماری، درد، میزان فعالیت های روزمره، فعالیت های ورزشی و کیفیت زندگی) با استفاده از پرسشنامه ی KOOS ارزیابی شد. از افراد خواسته شد که ارتز را روزانه حداقل 8 ساعت استفاده نمایند. دو هفته پس از مصرف ارتز، مجددا KOOS و VAS ارزیابی شد. نتایج با مقادیر قبل از ارتز مقایسه گردید.
یافته ها
مقادیر به دست آمده از درد و کارکرد قبل و بعد از مداخله با استفاده از آزمون T بررسی شد. دو هفته پس از استفاده از ارتز درد زانوی ورزشکاران کاهش واضحی داشت (0001/0P<). پس از شش هفته نیز کاهش درد چشمگیر بود (0001/0p<). از نظر کارکرد نیز بهبودی واضحی در هر یک از زیر گروه های پرسشنامه KOOS حاصل شد. بهبودی علایم پس از 6 هفته گزارش شد (0001/0P<)، کاهش درد پس از 2 و 6 هفته به ترتیب با 0001/0P< و 0001/0P<، افزایش فعالیت های روزمره زندگی پس از 2 هفته (004/0(P= و 6 هفته (0001/0P<) معنی دار بود، بهبود فعالیت های ورزشی پس از 2 هفته (012/0P=) و پس از 6 هفته (0001/0P<) واضح بود و کیفیت زندگی افراد پس از 6 هفته بهبودی واضحی داشت (0001/0P<).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه ی ما بهبودی واضحی را با استفاده از ارتز در کاهش میزان درد زانو و افزایش کارکرد ورزشکاران مبتلا به سندرم پاتلو فمورال دارای افزایش پروناسیون پا نشان داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p647414 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!