اندازه گیری شدت روشنایی کتابخانه های دارای اشکال هندسی نامنظم در شهر زنجان با استفاده از روش GIS

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
برای اندازه گیری روشنایی از روش الگو های پیشنهادیIESNA (انجمن مهندسان روشنایی آمریکای شمالی) استفاده می شود، لیکن این روش در مکان هایی با اشکال هندسی منظم که به شکل مربع یا مستطیل است، کاربرد دارد. به نظر می رسد بتوان با کاربرد سیستم اطلاعات مکانی (GIS) که برای ذخیره، مدیریت و تجزیه وتحلیل داده هایی با وابستگی مکانی و توصیفی استفاده می شود و با پردازش بر روی داده ها توسط رایانه حالات مختلف را بررسی و پیش بینی های جدیدی را ارائه نمود، و برای اندازه گیری روشنایی در مکان هایی با اشکال هندسی نامنظم از آن بهره جست.
روش بررسی
در این تحقیق، با قرار دادن حس گر نورسنج مدل 545 testo، در ارتفاع 30 اینچ (76 سانتی متر) از کف زمین در سالن مطالعه ی کتابخانه های شهر زنجان با اشکال هندسی نامنظم، شدت روشنایی کلی، طبیعی و مصنوعی در مرکز هر ایستگاه بر حسب واحد لوکس اندازه گیری شد. با وارد کردن اطلاعات مربوط به شدت روشنایی هر نقطه در نرم افزار Arcview، میزان شدت روشنایی و درصد پوشش سطح و منحنی ایزولوکس برای هر یک از ایستگاه های اندازه گیری به دست آمد.
یافته ها
بررسی یافته های پژوهش نشان داد که میزان شدت روشنایی کتابخانه های مورد مطالعه در این طرح دارای وضعیت مطلوبی نیست به طوری که شدت روشنایی کلی، طبیعی و مصنوعی به ترتیب در 51 درصد، 80 درصد و 99 درصد از کل سطح کتابخانه های مورد مطالعه، کمتر از 300 لوکس (استاندارد IESNA) بوده است. بنابراین ضروری است با اصلاح نواقص سیستم روشنایی مصنوعی و یا طراحی مجدد آن، میزان شدت روشنایی مصنوعی و به تبع آن شدت روشنایی کلی، به میزان حداقل300 لوکس (استاندارد IESNA) دراین کتابخانه ها تامین گردد.
نتیجه گیری
با بهره گیری از فن آوری رایانه ای GIS می توان توزیع شدت روشنایی را در سطح قرائت افراد در کتابخانه های بدون شکل منظم هندسی با کمک نرم افزارهای مربوطه از جمله Arcview از طریق درون یابی (interpolation) به صورت خطوط هم شدت روشنایی (ایزولوکس) نشان داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p647415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!