تکرارپذیری اندازه گیری سطح مقطع، ضخامت و پهنای عضله لونگوس کولی با اولتراسونوگرافی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
عضلات فلکسور عمقی نقش ویژه ای در ثبات ستون فقرات ناحیه گردن دارند و عملکرد عضلات مزبور خصوصا عضله لونگوس کولی در گردن درد مختل می گردد، اندازه گیری ابعاد این عضله در افراد سالم و بیماران می تواند به روشن تر شدن نقش این عضلات در ثبات ستون فقرات بینجامد. لذا این مطالعه به منظور مقایسه تکرار پذیری اندازه گیری لونگوس کولی در افراد سالم و بیماران مبتلا به گردن درد مزمن با استفاده از سونوگرافی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی ده بیمار مبتلا به گردن درد مزمن (44-27 سال) پانزده فرد سالم (41-19 سال) و انجام شد. ابعاد عضله لونگوس کولی گردن در سطح تیروئید با استفاده از یک دستگاه اولتراسونوگرافی اندازه گیری شد. دو تصویر در یک روز با فاصله یک ساعت برای بررسی تکرار پذیری within day (درون روز) و یک تصویر یک هفته بعد برای بررسی تکرار پذیری between days (بین روز) گرفته شد.در هر تصویر سطح مقطع بعد قدامی – خلفی یا ضخامت و بعد جانبی یا پهنا اندازه گیری شد. شکل عضله با تقسیم پهنا بر ضخامت محاسبه گردید. سپس داده ها با استفاده از آزمونهای آماری با هم مقایسه شدند.
یافته ها
تکرار پذیری درون روز و بین روزبرای سطح مقطع بین 9/0-8/0 سانتیمتر مربع برای ضخامت بین 1-9/0 سانتی متر مربع و برای پهنا بین 9/0-6/0 سانتی متر مربع در افراد سالم بدست آمد. در بیماران این مقادیر به ترتیب: 9/0-8/0 سانتی متر مربع برای سطح مقطع، 9/0-8/0 سانتی متر مربع برای ضخامت و 9/0-7/0 سانتی متر مربع برای پهنا بدست آمد. بیشترین ارزش تکرارپذیری در افراد سالم و در سطح مقطع بدست آمد (93/0-90/0=ICC).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهد که اولتراسونوگرافی در اندازه گیری ابعاد لونگوس کولی در افراد سالم و بیماران مبتلا به گردن درد دارای تکرار پذیری بالایی می باشد. بنابراین می توان از این روش غیرتهاجمی جهت پیگیری اثر مداخلات تمرینی درمانی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p649880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!