مطالعه تطبیقی سامانه طبقه بندی بیماری های قلب و عروق در کشورهای منتخب با ایران

پیام:
چکیده:
زمینه
برای مبارزه با بیماری های قلب و عروق داشتن نظام اطلاعاتی درست و دقیق در ثبت داده های بیماری های قلب و عروق و تحلیل داده ها نقش مهمی ایفا می کند. یکی از ابزارهای مهم جهت جمع آوری اطلاعات، سامانه طبقه بندی بیماری های قلب و عروق است.
هدف
مطالعه به منظور مقایسه سامانه طبقه بندی بیماری های قلب و عروق در کشور های منتخب با ایران انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش تطبیقی در سال 1386 انجام شد، سامانه های طبقه بندی بیماری های قلب وعروق کشورهای آمریکا، استرالیا، انگلیس و کانادا بررسی و از طریق اطلاعات موجود در کتب، نشریات، اینترنت و همچنین مکاتبه با کشورهای منتخب، ساختار سامانه طبقه بندی آنها استخراج شد. سامانه طبقه بندی بیماری های قلب و عروق در کشور ایران نیز بررسی شد، تحلیل این سامانه ها با استفاده از اطلاعات موجود در جداول مقایسه ای انجام شد.
یافته ها
تمام کشورهای منتخب سامانه ملی طبقه بندی بیماری های قلب و عروق داشتند. در این کشورها کدها با استفاده از علایم اضافی (حرف و رقم) با توجه به نیازها و اولویت های بهداشتی کشور گسترش یافته بود. در تمام کشورهای منتخب سازمان های مجری و ناظر بر قوانین، پیروی از ساختار طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی، رعایت قوانین مربوط به بومی کردن و استانداردهای تعیین شده از طرف سازمان های استاندارد، همچنین قوانین مربوط به تبادل داده ها، توسعه پذیری و چرخه روزآمدسازی در سامانه طبقه بندی کشورهای منتخب دیده شد. ایران فاقد سامانه طبقه بندی ملی بیماری های قلب و عروق بود.
نتیجه گیری
ملی کردن سامانه طبقه بندی بیماری های قلب و عروق بر اساس نیارها، سیاست ها و اولویت های نظام بهداشت و درمان جهت ثبت داده های قلب و عروق در ایران الزامی به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p652432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!