بررسی مقایسه ای خاصیت ضدمیکروبی سه نوع محلول شستشودهنده کانال ریشه بر انتروکوکوس فکالیس در شرایط In vitro

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مهمترین علل شکست درمانهای اندودونتیک باقی ماندن و یا ادامه رشد میکروارگانیسم ها در سیستم پیچیده کانال ریشه و یا ناحیه پری رادیکولار می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه خاصیت ضدمیکروبی هیپوکلریت سدیم، کلرهگزیدین کلوگونات و MTAD بر انتروکوکوس فکالیس در شرایط in vitro بود.
روش کار
در این مطالعه تجربی هفتاد نمونه دندان انسان یک ریشه و تک کاناله انتخاب شدند. ابتدا با یک فایل متناسب با قطر کانال بقایای پالپی خارج و طول کانال تعیین گردید و پاکسازی شدند. سپس نمونه ها در داخل دستگاه اولترا سونیک و بعد از آن در اتوکلاو جهت استریل شدن قرار داده شدند. بعد از این مرحله کانال دندان ها به جز 5 مورد که به عنوان کنترل در نظر گرفته شدند. از سوسپانسیون خالص سلول های انتروکوکوس در شرایط آسپتیک پر شدند. کلیه نمونه ها در دستگاه انکوباتور و در دمای oc 37 به مدت 4 هفته نگهداری شدند. بعد از این مرحله، به ترتیب یک میلی لیتر از محلولهای آزمایشی (MTAD،CHX 2 %، NaOCL 2.5% (به وسیله سرنگ انسولین داخل کانال ها تزریق شده سپس نمونه ها در فلاسک های حاوی دو میلی لیتر از محلولهای فوق به مدت 5 دقیقه قرار گرفتند. برای بررسی میکروارگانیسم های موردنظر از محیط کشت اختصاصی Bile Sculin Agar استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری به کمک نرم افزار SPSS از آزمون کروسکال- والیس استفاده شد.
نتایج
در گروه MTAD در یک نمونه (5%) باکتری رشد کرده بود. این میزان در گروه هیپوکلریت سدیم 5/2%، 5 نمونه (25%) و در گروه مایع کلرهگزیدین 2%، 4 نمونه (20%) بود. مقادیر یاد شده با یکدیگر اختلاف آماری معنی داری نداشتند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه in vitro هر سه محلول آزمایشی به طور قابل توجهی باعث از بین رفتن انتروکوکوس شدند ولی تفاوت معنی داری بین آنها وجود نداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p653433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!