مقایسه روش های مقابله ای در افراد اقدام کننده به خودکشی با افرادی که سابقه اقدام به خودکشی نداشته اند در مددجویان مراجعه کننده به بیمارستان شهیدفقیهی شیراز در سال 1386

پیام:
چکیده:
مقدمه
توجه به راه های پیشگیری از خودکشی برای گروه های در معرض خطر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مراقبت صحیح از مددجویانی که اقدام به خودکشی کرده اند یک چالش عمده برای تمام متخصصین بهداشتی محسوب می گردد. روش های مقابله ای با کاهش شدت منابع تنش، احتمال وقوع خودکشی را کاهش می دهند. هدف این مطالعه شناخت تفاوت های موجود در انواع روش های مقابله ای در افرادی که اقدام به خودکشی کرده اند در مقایسه با افرادی که سابقه اقدام به خودکشی نداشته اند، می باشد.
روش کار
این مطالعه یک پژوهش مورد – شاهدی است. جامعه پژوهش شامل تمامی افراد مراجعه کننده به بیمارستان شهیدفقیهی در زمان انجام مطالعه می باشد. برای نمونه گیری ابتدا تعداد 50 نفر از افراد اقدام کننده به خودکشی به روش نمونه گیری آسان مشخص شدند و سپس برای هر یک از این افراد یک شاهد که از نظر اطلاعات دموگرافیک مشابه بود، انتخاب شد و سپس دو گروه با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون t از نظر روش های مقابله ای مقایسه شدند.
نتایج
نتایج پژوهش نشان داد که بین گروه مورد و گروه شاهد از نظر استفاده از روش های مقابله ای متمرکز بر مساله (001/0P<) و روش های مقابله ای متمرکز بر عاطفه (001/0P<) اختلاف معنی دار آماری وجود دارد. از سوی دیگر، گروه شاهد بطور معنی داری بیشتر از گروه مورد از روش های مقابله ای متمرکز بر عاطفه و روش های مقابله ای متمرکز بر مسئله استفاده می کنند (05/0P<). همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که از لحاظ استفاده از جنبه های مقابله ای ناموثر بین گروه مورد و شاهد اختلاف معنی دار آماری وجود دارد (001/0P<) و گروه مورد از روش های مقابله ای ناموثر بیشتر استفاده می کند.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های حاصل از این پژوهش، گروه شاهد نسبت به گروه مورد از روش های مقابله ای متنوع تری استفاده می کنند، لذا تمرکز مراقبین بهداشتی بایستی بر آموزش انواع روش های مقابله ای متمرکز بر مساله و متمرکز بر عاطفه کارآمد باشد و در عین حال بایستی به مددجویان کمک نمایند تا روش های مقابله ناموثر را با روش های مقابله ای موثرتر جایگزین نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p653445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!