تاثیر آموزش بر اساس مدل قصد رفتار بر رفتار پیشگیری کننده از پوکی استخوان در دانشجویان دختر

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
استئوپروز (پوکی استخوان) بیماری بسیار شایعی است که تاثیرات قابل ملاحظه ای بر سلامتی انسان دارد و سبک و شیوه زندگی نقش مهمی در ابتلا ء به درجات مختلف آن دارد. با توجه به آمارهای جهانی تخمین اولیه این است که در ایران بالغ بر 7 میلیون نفر بالاتر از 50 سال بوده که از این تعداد حدود 7/1 میلیون نفر در معرض خطر شکستگی قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بر اساس مدل قصد رفتار بر رفتار پیشگیری کننده از پوکی استخوان در دانشجویان دختر انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه یک کارآزمایی عرصه ای می باشد. جامعه مورد مطالعه 82 نفر از دانشجویان دختر دانشکده بهداشت ورودی سال 1386 بود که به روش تمام شماری وارد مطالعه شدند و از طریق بلوک های تصادفی به دو گروه مورد(42 نفر) و شاهد(40 نفر) تقسیم شدند. سپس دانشجویان به پرسشنامه طراحی شده بر اساس مدل قصد رفتار پاسخ دادند و آنگاه به بررسی پاسخ ها و تعیین نیازهای آموزشی اقدام شد. برنامه آموزشی طراحی شده مطابق مدل قصد رفتار برای گروه مورد به مدت سه ماه، هر ماه چهار جلسه و هر جلسه 5/1 ساعت به روش سخنرانی و بحث گروهی اجرا شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی و کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که دانش، نگرش و قصد رفتار افراد گروه مورد بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان اختلاف آماری معنی داری دارد(0001/0p<)، در حالی که در خصوص گروه شاهد اختلاف معنی دار نبود.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های پژوهش چنین استنباط می شود که آموزش اختصاصی بر اساس مدل قصد رفتار در بهبود دانش، نگرش و قصد رفتار دانشجویان دختر مؤثر بوده است، لذا پیشنهاد می گردد از این الگو در آموزش پیشگیری از پوکی استخوان استفاده گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p654263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!