نقش سلول های کومولوس در بلوغ، لقاح و تکامل تخمک های مرحله ژرمینال موش به مرحله بلاستوسیست در محیط کشت

پیام:
چکیده:
هدف
بررسی تاثیر سلول های کومولوس بر روی بلوغ، لقاح و تکامل جنین موش تا مرحله بلاستوسیست
مواد و روش ها
در کل تعداد 074 تخمک در مرحله VG) elciseV lanimreG) از 62 تخمدان موش ن‍‍‍‍ژاد RCI 6-4 هفته ای پس از تزریق 5 واحد (SGMP) niportodanoG mureS eraM tnangerP به دست آمد. تخمک های جمع شده به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول: تخمک های بدون سلول های کومولوس و گروه دوم: تخمک های با سلول های کومولوس. تخمک های هر دو گروه در محیط 991-MCT با 10 درصد سرم جنین گاو به مدت 42-22 ساعت در دمای 73 و 5 درصد در داخل انکوباتور کشت داده شدند سپس با میکروسکوپ معکوس بررسی شدند. جهت انجام لقاح آزمایشگاهی تخمک های بالغ از هر یک از گروه ها در محیط 6T قرار گرفتند و اسپرم به آنها اضافه گردید. تخمک های لقاح یافته جهت بررسی مرحله دو سلولی به مدت 42 ساعت و ایجاد بلاستوسیست به مدت 021 ساعت پس از لقاح ارزیابی شدند. در انتها اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون کای اسکور با دقت 50/0> p جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.
نتایج
درصد بلوغ، لقاح، تسهیم و تشکیل بلاستوسیست در تخمک های بدون کومولوس به ترتیب 67/33 درصد، 75/94 درصد، 75/94 درصد، 15/51 درصد و 91/41 درصد و در تخمک های دارای سلول های کومولوس به ترتیب 98/14 درصد، 08/67 درصد، 57/85 درصد و 54/26 درصد بودند. نتایج نشان داد تمام موارد ارزیابی شده در تخمک های دارای سلول های کومولوس به طور معنی داری (50/0>p) بیشتر از تخمک های بدون سلول کومولوس بوده است.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد که اتصال سلول های کومولوس به تخمک در طی بلوغ و لقاح جهت بلوغ هسته، لقاح و تکامل بعدی جنین تا مرحله بلاستوسیست مهم می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
299
لینک کوتاه:
magiran.com/p656585 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!