بررسی دریافت منابع غذایی آنتی اکسیدان و عوامل تغذیه ای موثر بر بیماری آرتریت روماتوئید در زنان

چکیده:
زمینه و هدف
آرتریت روماتوئید (Rheumatoid Arthritis-RA) یک بیماری خودایمنی التهابی مزمن است که با سفتی، درد و تورم مفاصل همراه است. در مطالعات مختلف مشخص شده است که بعضی از مواد غذایی اثرات سودمند یا مضری بر این بیماری داشته است و در چندین مطالعه گزارش کرده اند که رژیم غذایی گیاه خواری و نیز استفاده از محصولات لبنی اثرات مثبتی در بهبود RA داشته است. هدف از این پژوهش، بررسی دریافت منابع غذایی آنتی اکسیدان و عوامل تغذیه ای موثر بر بیماری آرتریت روماتوئید در زنان بوده است.
روش بررسی
در این مطالعه موردی – شاهدی زنان مبتلا به RA مراجعه کننده به کلینیک تخصصی روماتولوژی شهر اهواز و افراد سالم همراه بیمار که از نظر سن و جنس با بیماران همسان سازی شده بودند (هر گروه 40 نفر) انتخاب شدند. جمع آوری داده ها به روش مستقیم با استفاده از پرسشنامه بسامد غذایی (Food Frequency Questionnaire-FFQ) صورت گرفت. در این پرسشنامه (FFQ) تکرار مصرف غذایی در 3 دسته روزانه، هفتگی و به ندرت تقسیم شدند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری t و مجذور کای و به کمک نرم افزار SPSS V. 13 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
از بین گروه های غذایی مورد بررسی: مصرف روزانه گوجه فرنگی 3 برابر (02/0 P <)، مصرف هفتگی تن ماهی 3/4 برابر (01/0 P <)، مصرف روزانه میوه 7/1 برابر (04/0 P <) و مصرف هفتگی آب میوه 6/4 برابر (02/0 P <) در گروه شاهد نسبت به گروه بیمار بالاتر بود. درحالیکه عادت به مصرف بادام زمینی در بیماران،5 برابر گروه شاهد بوده است. بالغ بر یک سوم بیماران گزارش نمودند که مصرف خیار و 20% مصرف بادمجان باعث تشدید بیماری و سیر و ماهی در قریب به یک چهارم بیماران سبب تخفیف بیماری شده است. شیوع چاقی (برحسب درصد چربی بدن) در بیماران، 4 برابر افراد سالم مشاهده شد (05/0 P <).
نتیجه گیری
باتوجه به یافته های به دست آمده مشخص گردید دریافت برخی از مواد غذایی ازقبیل: شیر، گوجه فرنگی، تن ماهی، میوه و آب میوه در بیماران کم بوده است، درحالیکه مصرف بادام زمینی به عنوان یک ماده غذایی آلرژی زا در بیماران بالاتر بوده است. مصرف مواد غذایی ازقبیل خیار و بادمجان سبب تشدید علائم، ولی مصرف ماهی و سیر با تخفیف علائم RA همراه بوده است. همچنین شیوع بالای چاقی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید مشاهده گردید. توجه به الگوی غذایی این بیماران، کاهش وزن بدن و دریافت منابع غذایی آنتی اکسیدان توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p657252 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!