بررسی تاثیر پیش داروی خوراکی گاباپنتین بر میزان درد پس از عمل توراکوتومی

چکیده:
زمینه و هدف
گاباپنتین، یکی از داروهای ضد تشنج بوده که در کنترل دردهای نوروپاتی، نورالژی ها و دردهای حاد حول و حوش عمل می تواند موثر باشد. هدف از انجام این کارآزمایی بالینی بررسی تاثیر پیش داروی خوراکی گاباپنتین بر میزان درد پس از عمل توراکوتومی و میزان مورفین مصرفی در بیماران می باشد.
روش بررسی
در این کارآزمایی بالینی تصادفی، هشتاد بیمار کاندید عمل جراحی توراکوتومی به دو گروه گاباپنتین و شاهد تقسیم شدند. در گروه گاباپنتین، گاباپنتین با دوز 600 میلی گرم خوراکی به صورت تک دوز و پیش دارو به بیماران داده شد. نمونه گیری به صورت غیرتصادفی ساده بود. قرارگیری در دو گروه در شروع مطالعه به صورت قرعه کشی و سپس بیماران یک در میان در دو گروه قرار گرفتند. کلیه بیماران تحت روش بیهوشی کامل داخل وریدی (تیوا) یکسانی قرار گرفتند (انفوزیون پروپوفول و رمی فنتانیل). برای کنترل درد پس از عمل، از پمپ انفوزیون وریدی به وسیله روش بی دردی توسط خود بیمار (Patient Controlled Analgesia- PCA) با مورفین استفاده شد. پس از عمل جراحی، شدت درد بر حسب نمره درد (Visual Analogue Scale- VAS) در ساعات 1، 6، 12 و 24 بعد از عمل، میزان مورفین مصرفی، و عوارض تا 24 ساعت اول بعد از جراحی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مطالعه از آنالیز آماریrepeated measurement، Chi-Square و t-test استفاده شد. داده ها توسط SPSS V. 13 آنالیز شدند.
یافته ها
میانگین مورفین مصرفی در 24 ساعت اول در گروه گاباپنتین 2/9±9/21 میلی گرم و در گروه شاهد 5/4±5/24 میلی گرم بود، که به لحاظ آماری اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود داشت (003/0=p). همچنین میانگین شدت درد در ساعت اول پس از عمل، در گروه گاباپنتین به طور معنی داری کمتر از شاهد بود (001/0>p). ولی در زمان های بعدی، اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت. اطلاعات دموگرافیک بین دو گروه اختلاف معنی داری نداشت. ضمن آنکه در مورد سایر عوارض نیز اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
استفاده از یک دوز 600 میلی گرم گاباپنتین خوراکی به صورت پیش دارو، می تواند درد ساعت اول پس از توراکوتومی و میزان مورفین مصرفی 24 ساعت پس از عمل را کاهش داده و نیز دارای عوارض قابل ملاحظه ای نبوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p657259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!