آسیب شغلی با وسایل نوک تیز و برنده در کارگران خدماتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
افراد خدماتی در معرض پاتوژنهای منتقل شونده از راه خون هستند و این امر شایعترین علت آسیب شغلی با وسایل نوک تیز و برنده است، در حالی که کمتر به آنها توجه می شود. هدف این پژوهش، بررسی و تعیین فراوانی، خصوصیات و عوامل جانبی آسیب ناشی از وسایل نوک تیز و برنده در کارگران خدماتی است.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی به روش سرشماری روی کلیه کارگران خدماتی شاغل در 3بیمارستان تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد که 169 تن بودند انجام گرفت. روش جمع آوری با استفاده از پرسشنامه بوده است.
یافته ها
9/44 درصد کارگران خدماتی دارای سابقه آسیب در طی یک سال گذشته بودند. نتایج مطالعه حاکی از تفاوت معنی دار آماری بین سن، سابقه کاری و آسیب بود (05/0P<). به طوری که کارگران جوان و کم تجربه بیشتر از سایرین آسیب دیده بودند. 68 درصد موارد آسیب به وسیله سرسوزن ها ایجاد شده بود. این در حالی است که 44 درصد موارد آسیب از طریق وسایل آلوده به خون و ترشحات خونی بیمار اتفاق افتاده بود. 70درصد از کارگران خدماتی در مرحله پس از دفع وسایل استفاده شده - به خصوص حین حمل- و جابجایی سطلهای آشغال آسیب دیده بودند. همچنین 7/65 درصد کارگران علیه هپاتیت B واکسینه شده بودند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش، آموزش کارگران خدماتی و آگاه سازی آنان ازخطرات شغلی، الزام به انجام واکسیناسیون هپاتیتB، استفاده از دستکش لاتکس در هنگام کار- به خصوص حین جابجایی سطلهای آشغال و جعبه های مخصوص دفع و تماس با وسایل نوک تیز و برنده- توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p657757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!