تاثیر مکمل خوراکی کلسیم و فسفر بر تراکم استخوان وآلکالن فسفاتاز سرم در نوزادان نارس

پیام:
چکیده:
زمینه
نرمی استخوان در نوزادان نارس شایع است. میزان کلسیم و فسفر در شیر مادر برای مینیرالیزاسیون طبیعی استخوان در نوزادان با وزن تولد کم ناکافی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر افزایش دریافت خوراکی کلسیم و فسفر در پیشگیری از نرمی استخوان در نوزادان نارس است.
روش ها
این کارآزمایی بالینی درسال های 84-1383در بیمارستان رازی کرمانشاه در روی 42 نوزاد با وزن تولد کم تر از 1800 گرم در دوگروه انجام گرفته است. نوزادان در گروه شاهد، شیر مادر و در گروه مورد، شیر مادر و مکمل خوراکی کلسیم به میزان mg/kg/day80 و فسفر mg/kg/day40 دریافت می کردند. به نوزادان در هر دو گروه ویتامینD به میزان 400 واحد در روز خورانده می شد. اندازه گیری شاخص های رشدی، سطح سرمی کلسیم، فسفر و آلکالن فسفاتاز در شروع مطالعه و سپس هر 2 هفته تا 6 هفته انجام می شد. در پایان مطالعه از تمامی نوزادان عکس برداری مچ دست به عمل می آمد. برای تجزیه وتحلیل آماری از آزمون های تی استیودنت وکای اسکویر استفاده شده است.
یافته ها
در مطالعه انجام شده براساس معیارهای رادیولوژیک هیچ کدام از نوزادان مورد مطالعه علایمی به نفع نرمی استخوان نداشتند. اما در بررسی بیوشیمیایی به عمل آمده، میزان آلکالن فسفاتاز سرم در اندازه گیری های سریال به صورت بارزی، در گروه شاهد نسبت به گروه مورد بالاتر بود (001/0P=). اندازه گیری شاخص های رشدی نشان دهنده، بهبود رشد قد، وزن و دور سر در گروه دوم بود.
نتیجه گیری
افزایش دریافت کلسیم و فسفر در نوزادان نارس می تواند همراه با کاهش سطح آلکالن فسفاتاز سرم باشد که یک شاخص نشان گر برای تشخیص نرمی استخوان است. اما بر شیوع نرمی استخوان بر اساس معیارهای رادیولوژیک تاثیری ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
118
لینک کوتاه:
magiran.com/p658099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!