فهرست مطالب

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:13 Issue: 2, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/05/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • علی اصغر کشاورز، منصور رضایی، عیسی رضایی، سمیرا خالدی، زیبا خانمرادی صفحه 105
    زمینه
    هدف این مطالعه مقایسه فلوکسیتین ازگروه مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین با داکسی پین، داروی نسل جدید با تاثیرات آنتی هیستامینیک از گروه ضدافسردگی های سه حلقه ای در درمان بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر میباشد..
    روش ها
    در این کارآزمایی، تعداد 200 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان امام رضا کرمانشاه در سال 86–1385 با تشخیص سندروم روده تحریک پذیر بر اساس معیارهای RomeII به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. سپس هر گروه، تحت درمان خاصی (گروه اول فلوکسیتین 20 میلی گرم روزانه و گروه دوم داکسی پین 20 میلی گرم روزانه) به مدت 12 هفته قرار گرفتند. برای مقایسه مشخصات کمی از آزمون لون و T مستقل و صفات کیفی از آزمون من ویتنی و Z استفاده شد.
    یافته ها
    متوسط سن در گروه فلوکسیتین (98±37 سال) و داکسی پین (02±37 سال) تفاوت معناداری نداشت. در گروه فلوکسیتین 40 نفر و در گروه داکسی پین 42 نفر مذکر بودند که تفاوت معناداری نداشت. اثر داکسی پین در روی گاز روده، کاهش قوام مدفوع، افزایش قوام مدفوع، نیاز فوری به دفع و احساس عدم تخلیه کافی بیش تر از فلوکسیتین بوده و اثر فلوکسیتین در روی درد شکم و کاهش دفعات اجابت مزاج بیشتر از داکسی پین بوده است (05/0p<). پاسخ مثبت در مورد بهبودی کلی حدود 50 درصد اوقات پس از درمان در گروه داکسی پین 67 درصد و در گروه فلوکستین 52 درصد بود (022/0P<).
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این مطالعه، داکسی پین داروی نسل جدید ضد افسردگی در مقایسه با فلوکسیتین، در روی بیشتر علایم روده تحریک پذیر اثر بهتری دارد. در صورت نیاز به داروهای ضد افسردگی در درمان سندروم روده تحریک پذیر غیریبوستی، داکسی پین به عنوان داروی انتخابی پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: سندروم روده تحریک پذیر، فلوکسیتین، داکسی پین
  • مختار یعقوبی، محمد فتحی، شهریار محمودی، فضل الله احمدی، عیسی محمدی صفحه 112
    زمینه
    تزریق عضلانی یکی از راه های اثربخش تجویز داروها می باشد. به کارگیری این روش توام با درد بوده و غیرقابل تحمل می باشد و از آن اجتناب می گردد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر هم زمان تنفس ریتمیک، روشZ و وضعیت دمر با چرخش پا به داخل، بر درد ناشی از تزریق عضلانی می باشد.
    روش ها
    مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی و به روش قبل و بعد می باشد. این مطالعه در روی 100 بیمار که تزریق عضلانی آمپول متوکاربامول داشتند انجام شد. در این مطالعه دو وضعیت تزریق به روش معمول و تزریق با ترکیب تنفس ریتمیک، روش Z و وضعیت دمر با چرخش پا به داخل، مورد بررسی قرار گرفت. شدت درد بیماران قبل و بعد از مداخله با مقیاس عددی- توصیفی درد اندازه گیری و ثبت گردید. از آمار توصیفی برای توصیف اطلاعات جمعیت شناختی و از آزمون تی زوجی برای مقایسه میانگین ها استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که قبل از مداخله 57 درصد نمونه ها درد شدید و 43 درصد درد خیلی شدید و بعد از مداخله 24 درصد درد خفیف و 67 درصد درد متوسط داشتند و تفاوت معناداری بین میانگین شدت درد قبل و بعد از مداخله وجود دارد (0001/0>P).
    نتیجه گیری
    ترکیب تنفس ریتمیک، روش Z و وضعیت دمر با چرخش پا به داخل، موجب کاهش شدت درد ناشی از تزریق عضلانی متوکاربامول می گردد.
    کلیدواژگان: تزریق عضلانی، تنفس ریتمیک، روش Z، درد، وضعیت دمر
  • هما بابایی، علی اصغر عالیپور، سعیده فیروزبخت، شهلا ملکی صفحه 118
    زمینه
    نرمی استخوان در نوزادان نارس شایع است. میزان کلسیم و فسفر در شیر مادر برای مینیرالیزاسیون طبیعی استخوان در نوزادان با وزن تولد کم ناکافی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر افزایش دریافت خوراکی کلسیم و فسفر در پیشگیری از نرمی استخوان در نوزادان نارس است.
    روش ها
    این کارآزمایی بالینی درسال های 84-1383در بیمارستان رازی کرمانشاه در روی 42 نوزاد با وزن تولد کم تر از 1800 گرم در دوگروه انجام گرفته است. نوزادان در گروه شاهد، شیر مادر و در گروه مورد، شیر مادر و مکمل خوراکی کلسیم به میزان mg/kg/day80 و فسفر mg/kg/day40 دریافت می کردند. به نوزادان در هر دو گروه ویتامینD به میزان 400 واحد در روز خورانده می شد. اندازه گیری شاخص های رشدی، سطح سرمی کلسیم، فسفر و آلکالن فسفاتاز در شروع مطالعه و سپس هر 2 هفته تا 6 هفته انجام می شد. در پایان مطالعه از تمامی نوزادان عکس برداری مچ دست به عمل می آمد. برای تجزیه وتحلیل آماری از آزمون های تی استیودنت وکای اسکویر استفاده شده است.
    یافته ها
    در مطالعه انجام شده براساس معیارهای رادیولوژیک هیچ کدام از نوزادان مورد مطالعه علایمی به نفع نرمی استخوان نداشتند. اما در بررسی بیوشیمیایی به عمل آمده، میزان آلکالن فسفاتاز سرم در اندازه گیری های سریال به صورت بارزی، در گروه شاهد نسبت به گروه مورد بالاتر بود (001/0P=). اندازه گیری شاخص های رشدی نشان دهنده، بهبود رشد قد، وزن و دور سر در گروه دوم بود.
    نتیجه گیری
    افزایش دریافت کلسیم و فسفر در نوزادان نارس می تواند همراه با کاهش سطح آلکالن فسفاتاز سرم باشد که یک شاخص نشان گر برای تشخیص نرمی استخوان است. اما بر شیوع نرمی استخوان بر اساس معیارهای رادیولوژیک تاثیری ندارد.
    کلیدواژگان: کلسیم، فسفر، نرمی استخوان، نوزاد نارس
  • سهیلا پیرداده بیرانوند، سهیلا اکبری، صدیقه اظهری، مهدی بیرجندی صفحه 127
    زمینه
    در حال حاضر از انفوزیون اکسی توسین به طور مؤثر برای تحریک و تسریع زایمان و پیشگیری از زایمان طولانی استفاده می شود. تحریک نوک پستان یک روش غیرتهاجمی و ارزان بوده که به طور مؤثر برای انجام آزمایش استرس ناشی از انقباض به کار می رود، اما مطالعات محدودی در ارتباط با کارایی و ایمنی آن برای تحریک و تسریع زایمان گزارش شده است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر دو روش بر طول مدت مراحل زایمان انجام شد.
    روش ها
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی طی سال های 1385 و 1386 در زایشگاه بیمارستان عسلی شهر خرم آباد بر روی 132 زن باردار انجام شد. زنان با تشخیص انقباضات ناکافی در بخش فعال مرحله اول زایمان به صورت تصادفی در دو گروه تحریک نوک پستان و انفوزیون اکسی توسین قرار گرفتند. در گروه تحریک نوک پستان، تحریک به صورت یک طرفه، متناوب پس از مالیدن ژل لوبریکانت، به مدت یک ساعت انجام می شد. در گروه انفوزیون اکسی توسین انفوزیون به میزان 25/0 میلی واحد در دقیقه شروع می شد. برای گردآوری داده ها از فرم های مصاحبه، مشاهده و معاینه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های آماری کای اسکویر، آزمون اندازه گیری تکرار مکرر و تی مستقل صورت گرفت.
    یافته ها
    میانگین طول بخش فعال مرحله اول زایمان در گروه تحریک نوک پستان 90/104±48/203 دقیقه و در گروه انفوزیون اکسی توسین 01/79±75/191 دقیقه بدون اختلاف آماری معنادار بود (470/0=p)؛ همچنین دو گروه از نظر میانگین طول مرحله دوم و سوم زایمان تفاوت آماری معناداری نداشتند (092/0=p، 872/0=p).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که تحریک نوک پستان را می توان به عنوان یک روش مؤثر و ایمن برای تسریع زایمان به کار برد، اما برای اثبات کارایی و ایمنی آن مطالعات بیشتری پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: تحریک نوک پستان، انفوزیون اکسی توسین، طول مدت مراحل زایمان
  • ایرج محمدفام، عبدالرحمن بهرامی، رستم گلمحمدی، فرین فاطمی، حسین محجوب صفحه 135
    زمینه
    صنایع خودروسازی از کانون های بسیار مهم از نقطه نظر بروز حوادث به شمار می روند. از دیدگاه شناختی، استرس موجب کاهش تمرکز فکر، حواس پرتی، اختلال در حافظه، تردید در انجام کارها و کاهش قدرت تصمیم گیری در فرد می گردد. این مطالعه به منظور بررسی ارتباط شغلی و حوادث در یک شرکت خودروسازی انجام شد.
    روش ها
    مطالعه حاضر از توع توصیفی- تحلیلی می باشد. استرس شغلی در گروه های شغلی تحت مطالعه با پرسشنامه استرس شغلی استانداردشده اندازه گیری شد. برای اندازه گیری رفتارهای ناایمن از روش نمونه برداری از رفتارهای ایمنی استفاده شد. آنالیز داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آمار توصیفی، آنالیز واریانس، همبستگی و رگرسیون لجستیک انجام شد.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که 88 درصد از جامعه مورد بررسی دچار استرس شغلی بالا می باشند. ضمن آن که ارتباط معناداری بین میزان استرس و سابقه حوادث در افراد و نمره میانگین استرس با شاخص های تحلیلی محاسبه شده حوادث در سال 1385 در گروه های شغلی تحت مطالعه وجود داشت (05/0P<).
    نتیجه گیری
    با وجود ارتباط معنادار بین استرس و حوادث، تعدیل یا حذف عوامل شناسایی شده مؤثر در ایجاد استرس و کاهش حوادث، نیازمند سرمایه گذاری و اجرای یک برنامه مدیریت کنترل استرس و به کارگیری اصول ایمنی مبتنی بر رفتار با تاکید بر نهادینه کردن اصول فرهنگ ایمنی در تمام سطوح سازمانی می باشد.
    کلیدواژگان: استرس شغلی، حوادث شغلی، صنعت خودرو سازی
  • عباس عظیمی، مرضیه صالحی، آسیه احصایی، محمدرضا احصایی صفحه 144
    زمینه
    باتوجه به شیوع روزافزون بیماری های قلبی عروقی در جوامع، علایم تشخیصی آن به خصوص در سیستم بینایی حایز اهمیت می باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی ارتباط بین حلقه قرنیه ای با عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی شامل کلسترول، تری گلیسیرید و قند خون می باشد.
    روش ها
    این مطالعه به صورت مقطعی در روی بیماران بالای 30 سال مراجعه کننده به یک درمانگاه آزمایشگاهی در سه ماهه اول سال 1383 انجام شد. 265 بیمار با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. مقادیر تری گلیسیرید، کلسترول و قند خون ناشتای افراد اندازه گیری و درجه شدت حلقه قرنیه ای در افراد بررسی و ثبت گردید. برای آزمون های تحلیلی، از آزمون آنالیز واریانس و مجذور کای به منظور ارزیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده در سطح اطمینان 95 درصد استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بروز و شدت حلقه قرنیه ای ارتباط مستقیم با سن دارد (041/0 =P) و بروز آن در مردان بیشتر از زنان است (001/0=P (. همچنین تفاوت معناداری بین متوسط میزان کلسترول و قند خون ناشتا در شدت های مختلف حلقه قرنیه ای وجود داشت (کلسترول 004/0 =P و قند 04/0 =P). رابطه معناداری بین شدت بروز این حلقه با سطوح مختلف تری گلیسیرید دیده نشد (268/0 = P).
    نتیجه گیری
    بررسی وضعیت حلقه قرنیه ای در تشخیص افزایش تغییرات شاخص های خونی شامل کلسترول و قند خون به عنوان عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی از اهمیت زیادی برخوردار است.
    کلیدواژگان: حلقه قرنیه ای، قند خون، کلسترول، تری گلیسیرید
  • یزدان حمزوی، سیدایوب صبحی، منصور رضایی صفحه 151
    زمینه
    کشور ما نیز یکی از مناطق اندمیک لیشمانیوز جلدی در جهان می باشد و سالانه حدود 40-20 مورد سالک به ازای هر 100 هزار نفرگزارش می شود که این روند رو به افزایش است. در استان کرمانشاه نیز با توجه به تنوع آب و هوایی و شرایط اکولوژیکی متفاوت، همه ساله موارد قابل توجهی از این بیماری به خصوص در مناطق گرمسیری دیده می شود. در این مطالعه برخی شاخصه های اپیدمیولوژیک بیماری لیشمانیوز جلدی در استان کرمانشاه طی سال های 85-1380 مورد بررسی قرار می گیرد
    روش ها
    این مطالعه یک بررسی توصیفی-تحلیلی از موارد لیشمانیوز جلدی است که طی سال های 85-1380 در مراکز بهداشت استان کرمانشاه بر روی فرم های مشخص ثبت شده اند. تمامی نمونه ها با روش گیمسا رنگ آمیزی و با میکروسکوپ نوری مطالعه شده اند.
    یافته ها
    در مجموع 727 پرونده موجود مورد بررسی قرار گرفت که شیوع کلی بیماری در سال های مذکور 0387/0 درصد بود. این شیوع در جنس مذکر 12/2 برابر جنس مؤنث بود. بیشترین موارد بیماری در سنین 29-20 سال مشاهده شد، همچنین بیشترین شیوع فصلی مربوط به فصل پاییز (35%) بود. 5/32 درصد از بیماران سابقه مسافرت به نواحی اندمیک را به خاطر داشتند و بیش تر بیماران (4/54%) دارای یک زخم بودند.
    نتیجه گیری
    عوامل اپیدمیولوژیکی همچون سن، جنس، فصل و مسافرت به نواحی اندمیک بر روی شیوع بیماری لیشمانیوز جلدی در استان کرمانشاه اثر دارند. این یافته ها نه تنها وضعیت بیماری را در استان بیان می کنند بلکه می توانند برای طراحی و ارزیابی برنامه های کنترل و درمان مورد استفاده قرار گیرند.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز جلدی، اپیدمیولوژی، کرمانشاه، ایران
  • ثریا سیابانی، محمودرضا مرادی، حسین سیابانی، منصور رضایی، سارا سیابانی، خاور آملایی، ابراهیم کریمی صفحه 162
    زمینه
    اهمیت ارتقای کیفیت سیستم آموزش پزشکی برای همه روشن بوده و هرگونه تلاشی در این راستا بایستی مبتنی بر تجزیه و تحلیل اوضاع موجود باشد. اطلاع از نظرات دانشجویان، در مورد مشکلات آموزشی دانشکده پزشکی می تواند یکی از بهترین راه های تعیین وضعیت باشد. مطالعه حاضر مشکلات آموزشی دانشکده پزشکی کرمانشاه را از دیدگاه دانشجویان پزشکی بررسی می کند.
    روش ها
    در این مطالعه کیفی از نوع پدیدارشناسی، جامعه تحقیق شامل دانشجویان دوره های مختلف پزشکی بود. 24 نفر از دانشجویان چهار دوره آموزشی شامل: علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی و کارورزی به صورت هدفمند برای شرکت در پژوهش دعوت شدند. طی بحث های گروهی، هدف پژوهش مطرح و نظرات اعضا طی جلسات متوالی، ضبط و توسط سه نفر ثبت شد. جلسات بحث گروهی تا اشباع اطلاعاتی ادامه می یافت. در پایان، اطلاعات، کدبندی و نتایج در قالب سه مقطع علوم پایه، کارورزی و کارآموزی دسته بندی و گزارش شد.
    یافته ها
    مهم ترین مشکلات دانشکده پزشکی کرمانشاه از نظر دانشجویان در حیطه های اهداف آموزشی، برنامه ریزی، مدیریت، اخلاق و ارزشیابی دانشجو بود. در این میان ارایه تخصصی و فوق تخصصی دروس برای دانشجوی پزشکی عمومی، انفکاک دوره علوم پایه و بالینی، گرفتن انگیزه از دانشجو و عدم نظارت بر آموزش بیش ترین اهمیت را داشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این پژوهش، برخی از نارسایی های دانشکده پزشکی نظیر کمبود هیات علمی، مستلزم اقدامات کشوری می باشد و لذا رفع آن ها نیاز به اصلاحاتی دارد که از حیطه وظایف مسئولین دانشگاه خارج است. اما بسیاری از آن ها با برنامه ریزی صحیح و توجه مسئولین دانشگاه، دانشکده و مراکز آموزشی درمانی با همکاری اساتید قابل حل هستند.
    کلیدواژگان: مشکلات آموزشی، دانشکده پزشکی، دانشجویان
  • زهرا سلگی، بهمن سعیدی پور، پروانه عبدالمالکی صفحه 172
    زمینه
    بررسی ها نشان داده اند که فعالیت های جسمانی علاوه بر تاثیرات سودمند می توانند موجب بروز اختلالات روانی نیز شوند. لذا انجام پژوهشی که نشان دهنده تاثیر نوع فعالیت ورزشی در بهبود سلامت روانی باشد از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار است.
    روش ها
    مطالعه حاضر به روش توصیفی مقطعی و به منظور تعیین سطح سلامت روانی دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه رازی کرمانشاه انجام گرفت. که از بین آن ها 176 دانشجو (102 پسر و 74 دختر) به صورت تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل دو بخش: الف- اطلاعات جمعیت شناختی، ب- پرسشنامه سلامت عمومی فرم 28 سؤالی ((GHQ می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(tمستقل) انجام گرفته است.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که 2/47 درصد از دانشجویان مورد بررسی، مشکوک به داشتن اختلال روانی بودند. میزان اختلال در دو جنس (دختر و پسر) تقریبا مساوی بود.
    نتیجه گیری
    با در نظر گرفتن نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که به منظور ارتقاء وضعیت سلامت روانی دانشجویان رشته تربیت بدنی، واحدهای درسی به گونه ای برنامه ریزی شوند که دانشجویان تعداد زیادی از واحدهای عملی سنگین و فشرده را همزمان در یک ترم نگذرانند و در کنار ورزش های سخت، شدید و فشرده، ورزش هایی از نوع ملایم و متوسط نیز گنجانده شود. همچنین استفاده بیش تر از خدمات بهداشت روانی مانند استفاده از دفاتر خدمات مشاوره ای و برگزاری کارگاه های آموزشی بهداشت روانی می تواند به کاهش فشارهای روانی و ارتقای سطح سلامت عمومی دانشجویان کمک نماید.
    کلیدواژگان: سلامت روانی، ورزش، دانشجویان
  • امید امان الهی، حمیدرضا بیرانوند، محمدباقر حیدری، حامد نیکوپوردیلمی صفحه 179
    زمینه
    فتق دیافراگماتیک از نوع بوخدالک نقص در تکامل در ناحیه خلفی جانبی دیافراگم می باشد. این آنومالی در بیش از90-80 درصد موارد در سمت چپ دیده می شود. عدم تکامل و رشد دیافراگم موجب مهاجرت لوپ های روده کوچک و بزرگ و سایر احشای شکمی به حفره توراکس شده که این امر منجر به هیپوپلازی ریه در سمت مبتلا می شود. کلیه اکتوپیک در بیشتر موارد در لگن می باشد و موارد نادری ازآن در قفسه سینه گزارش شده است.
    گزارش مورد: بیمار، شیرخوار2 ماهه ای بودکه به دلیل دیسترس تنفسی به بخش جراحی بیمارستان امام رضا (ع)کرمانشاه ارجاع شده بود. در بررسی های انجام شده شامل عکس قفسه سینه، سونوگرافی هرنی بوخدالک سمت راست به همراه کلیه اکتوپیک در همی توراکس راست تشخیص داده شده بود. بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفت و در نهایت با حال عمومی خوب از بیمارستان ترخیص شد.
    نتیجه گیری
    کلیه اکتوپیک توراسیک با وجود نادر بودن، به خصوص همراه با هرنی دیافراگم، می تواند با بررسی قبل و حین عمل، تشخیص داده شود و با انجام مانورهای لازم و موبیلیزه کردن پدیکول عروقی، حین ترمیم دیافراگم، در محل طبیعی خود قرار گیرد
    کلیدواژگان: هرنی بوخدالک، دیسترس تنفسی، هیپوپلازی ریه، کلیه اکتوپیک
  • محمدرسول خزاعی، مظفر خزاعی، منصور رضایی، سیده مریم حسینی صفحه 182
    سردبیر محترم: در مباحث نیروی انسانی، رضایت شغلی کارکنان هر سازمان به عنوان یک معیار اساسی در میزان بهره وری فردی و تحقق اهداف سازمانی همواره مورد تاکید بوده است. پژوهش ما به منظور تعیین میزان رضایت مندی و عوامل مؤثر برآن در پزشکان عمومی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و در راستای ارایه راه کارهای افزایش رضایت شغلی و انگیزه خدمتی طراحی شده است. در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که به روش مقطعی انجام دادیم، از میان پزشکان عمومی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی در سطح شهرستان کرمانشاه، 145 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در گردآوری داده ها، علاوه بر اطلاعات جمعیت شناختی، سنجش میزان رضایت مندی شغلی براساس پرسشنامه های استاندارد (1) و در قالب عوامل مؤثر برآن یعنی عوامل سازمانی، محیطی، ماهیت کار و عوامل فردی با طرح 5 سؤال برای هر یک از عوامل و محاسبه مجموع امتیازات در دامنه نمره 80-20 انجام شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن و چوپروف و آزمون کای دو استفاده شد. 51 درصد پزشکان مذکر و از نظر نوع فعالیت، 4/63درصد بهداشتی- درمانی، 9/26 درصد بیمارستانی، 8/2درصد مدیریتی و 9/6 درصد ستادی و محل خدمت 1/62 درصد در شهرکرمانشاه، 3/8 درصد بخش های تابعه و 7/29 درصد روستاهای تابعه بودند. کم ترین و بیش ترین میانگین نمره رضایت مندی شغلی برحسب ویژگی های شغلی به ترتیب مربوط به پزشکان شاغل در بخش های تابعه شهرستان (8/6± 33/36) و شاغل در واحدهای ستادی دانشگاه (08/6±60/47) به دست آمد و کم ترین و بیش ترین میانگین نمره رضایت مندی بر اساس عوامل مورد مطالعه نیز به ترتیب مربوط به عوامل سازمانی(23/2±79/8) و عوامل فردی (43/2±85/11) بود. همچنین بیش ترین و کم ترین شدت همبستگی به دست آمده از مجموع عوامل رضایت مندی با هر یک از عوامل، در ماهیت کار (77/0=r) و عوامل محیطی (71/0=r) بوده و شدت همبستگی بین هر یک از عوامل رضایت مندی با یکدیگر معنادار به دست آمد. در این پ‍ژوهش، میانگین نمره رضایت مندی به دست آمده 72/7±10/44 می باشد که نشان می دهد پزشکان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به شغل و حرفه خود علاقه داشته و رضایت شغلی ایشان خوب است. از طرفی نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده وجود رابطه مثبت و معنادار بین مسئولیت پذیری و رضایت شغلی و همچنین داشتن همبستگی گروهی بیش تر با رضایت مندی بالاتر می باشد که این موضوع با مطالعات انجام شده در این زمینه (4-2) هم خوانی داشته و در رابطه با میزان رضایت مندی از عوامل سازمانی نیز با مطالعات انجام شده در رابطه با اعضا هیات علمی (5) و کارکنان شاغل در بیمارستان (2) مطابقت دارد.
|
  • Page 105
    This study compares the efficacy of Fluoxetine (serotonin-selective reuptake inhibitors-SSRI) with Doxepin (tricyclic antidepressants –TCAs- antihistaminic) in treatment of irritable bowel syndrome (IBS).
    Methods
    This randomized clinical trail recruited 200 patients who had referred to Kermanshah Imam Reza Hospital during the period 1385 -1386. All the patients had been diagnosed with IBS bases on Rome II criteria of IBS and were randomized into two groups. The patients were then received treatment with anti-depresants Fluoxetine (20mg /day) in one group and Doxepin (20mg/ day) in the other group for 12 weeks. In order to compare the quantitative variables, we used leven and t-test. Chi-2 test was used for qualitative variables.
    Results
    There was no statistically significant difference between mean age in Fluoxetine group (37±98 years) and Doxipin group (37±02 years). The number of males in Fluoxitine and Doxipin groups was 40 and 42 respectively, which indicated no difference. Doxipin proved more effective on bloating, decreaing stool consistency, need for urgency and incomplete evacuation than Fluoxetine. On the other hand, the effect of Fluoxetin on abdominal pain and increasing of defecation was greater than Doxipin (p<0.05).The figure for positive response to improvement of 50% was 67% and 52% for Doxipin and Fluoxetine groups respectively (p<0.022).
    Conclusion
    Our results indicated higher efficacy of Doxipin, the new TCA generation, in reducing most symptoms in patients with IBS, making it the recommended anti-depressant in treating IBS with no constipation.
  • Page 112
    Intramuscular injection is one of the effective methods of drug administration. Yet the procedure is painful and avoided if at all possible. This study examines the effectiveness of simultaneous rhythmic breathing and Z – track method in prone position with foot internal rotation on reducing the pain of intramuscular injection.
    Methods
    This quasi experimental (before and after) study included 100 patients who had intramuscular injection of Metocarbamol. Standard method was evaluated against the combination of rhythmic breathing and Z – track method in prone position with foot internal rotation. Pain intensity was measured before and after intervention using visual analog scale (VAS).Descriptive statistic was used for demographic information. Means were compared on paired T-test.
    Results
    While before the intervention, 57% and 43% of the patients had severe and very severe pain respectively, after the intervention 24% of the patients experienced a mild pain with 67% reporting a moderate one. In addition, a statically significant difference was observed between the pain intensity means before and after intervention (p < 0.0001).
    Conclusion
    Based on the results, simultaneous rhythmic breathing and Z – track method in prone position with foot internal rotation could reduce the pain associated with intramuscular injection of Metacarbamol.
  • Page 118
    Osteopenia is common problem in premature infants. Low-birth weight babies do not receive adequate amounts of calcium and phosphorus through breast feeding. This study examines the effect of calcium and phosphorus supplements on osteopenia in premature infants.
    Methods
    This clinical trial included 42 premature infants hospitalized at Razi Hospital in Kermanshah. All the babies had a birth weight of less than 1800 grams. They were assigned into two groups of control and case. While babies in the control group received only breast milk, calcium (80mg/kg/day) and phosphorus (40mg/kg/day) were added to the breast milk for the infants in the other group. All the infants received a daily supplement of 400 iu vitamin D. Anthropometric measurements, serum calcium, phosphorus, and alkaline phosphatase concentration were examined once at the beginning of the study and then every two weeks until week 6. At the end of the period, wrist x – ray was administered for all the infants. Data were then analyzed using t-student and chi square.
    Results
    Radiographic criteria did not indicate any signs of osteopenia. Yet a significantly higher serum alkaline phosphatase concentration was revealed through biochemical analysis in control group (p=0.001). Anthropometric measurements showed improvements in height, weight and head circumference for the two groups.
    Conclusion
    Treatment with calcium and phosphorus supplements was associated with a decrease in serum alkaline phosphatase concentration which is an indication of osteopenia. However the treatment did not reduce incidence of osteopenia in premature infants.
  • Page 127
    oxytocin infusion is used for induction or augmentation of labor to prevent prolonged labor. A cheap and nonaggressive alternative which is effectively used for contraction stress test is nipple stimulation. However research regarding its efficacy and safety is still limited. This study aims to compare the effectiveness of nipple stimulation and oxytocin infusion on the duration of phases of labor.
    Methods
    This randomized clinical trial included 132 low-risk pregnant women admitted to Asali Hospital in 2006 -2007. Those having poor contractions in active phase of labor were randomly assigned into two groups of nipple stimulation and oxytocin infusion. Women in the nipple stimulation group had their nipples messaged by hands moving in circle and using lubricant gel. The oxytocin infusion was started at 0.25 mIU/min for the oxytocin infusion group. Data collection was carried out through observation, examination and interviews. Data were analyzed using statistical tests, repeated measure test, independent T test, and spss software SPSS.
    Results
    The mean duration active phase of labor for the nipple stimulation group was 203.48±104.90 compared to 191.75±79.01 of the oxytocin infusion group, indicating no statistically significant difference (p=0.470) on this. The same thing applied to the second and the third stage of labor between the two groups (p=0.092, p=0.872).
    Conclusion
    Our findings showed that nipple stimulation is a safe effective technique to induce or augment labor. Future studies are recommended for further investigations.
  • Page 135
    Automobile manufacturing industries are considered among the main sites where accidents are likely to happen. From a cognitive point of view, stress can cause problems such as poor concentration, absent-mindedness, and hesitancy while making decisions. This study examines the relationship between job stress and occupational accidents in an automobile manufacturing company.
    Methods
    For this descriptive – analytic study, the psychological stress of the occupational groups was measured using standard job stress questionnaire. Safety Behavior Sampling (SBS) technique was used to collect samples of dangerous behaviors. Data were then analyzed using descriptive statistic, ANOVA, Pearson Correlation Coefficient and logistic regression tests.
    Results
    Based on our results 88% of the sample suffered from a high level of occupational stress. There was also a statistically significant correlation between level of stress and number of accidents experienced by an individual. (P<0.05)
    Conclusion
    Having considered the relationship between occupational stress and work-related accidents, minimizing or eliminating risk factors needs to be carried out through developing occupational stress management programs as well as following safety measures through reinforcing principles of safe behavior at all levels of organization.
  • Page 144
    With the ever increasing incidence of coronary artery disease, its detection in particular through visual system becomes important. This study examines the relationship between corneal arcus and coronary risk factors such as cholesterol, triglycerid and fasting blood sugar.
    Methods
    For this cross-sectional study, 265 participants all aged over 30 years were randomly selected from the patients who referred to a clinic over the first three months of 2004. Cholesterol, triglycerid and fasting blood sugar level was tested. Severity of corneal arcus was determined. The data were then analyzed using ANOVA and chi square test with %95 confidence interval.
    Results
    Our results showed that the frequency and severity of corneal arcus were positively correlated with age (P=0.041) and the condition was more prevalent in males (P=0.001). There was a statistically significant difference between mean of cholesterol and blood sugar level and how severe corneal arcus (cholesterol P=0.004, blood sugar P=0.04). But the condition was not related to the triglyceride level (P=0.268).
    Conclusion
    Corneal arcus picked up in eye exams can aid detection of coronary artery disease as the condition is related to other health problems such as high cholesterol and high fasting blood sugar level.
  • Page 151
    Annual report of Cutaneous Leishmaniasis (CL) is around 20-40 per 100000 and the numbers are on the rise. One of the areas where significant numbers of people are diagnosed with the condition is the Iranian province of Kermanshah. This is the result of the unique ecology of the region, having the endemic focus in its warm areas. We decided to examine the epidemiological factors of CL in this province.
    Methods
    This is an analytic-descriptive study of CL patients who had medical records filed in different health centers in Kermanshah over the period 2001- 2006. All sample slides were stained with Giemsa and examined by light microscope.
    Results
    Overall 727 cases were studied. The prevalence came out at 0.0387 percent which was 2.12 times higher in males compared to females. Most patients were aged 20 to 29. The highest seasonal prevalence for the condition scored for the fall at 35%. 32.5% of the patients had a history of traveling to endemic areas. The majority of the patients (54.4%) had a single lesion.
    Conclusion
    Our results showed that epidemiological factors such as age, sex, season and traveling to endemic areas had influenced the prevalence of cutaneous leishmaniasis in this province. The information not only reflects the current status of CL in Kermanshah but also can be used to develop and later assess preventional and treatment programs.
  • Page 162
    Background
    There is no doubt that improving quality in medical education is based on analysis of the current situation. Medical students are considered one of the best resources whose viewpoints on the educational shortcomings can provide valuable information on where there is still work to be done. This study presents the students perspective on the eeducational problems in Medical School of Kermanshah University of Medical Sciences in 2007.
    Methods
    This phenomenological qualitative study included 24 medical students who were at different stages of medical training. Group discussions were held and students were interviewed over several sessions. All the sessions were tape recorded and transcribed by the 3 assistants. Information was then categorized in terms of three areas of basic sciences, traineeship and internship.
    Results
    The most important problems were cited under the categories of educational objectives, planning, management, ethics and evaluation by the students. Among subcategories, offering specialty and subspecialty materials, the gap between basic sciences and traineeship, lack of motivation and lack of supervision on education were rated as the most important factors causing concern among the students.
    Conclusion
    The results of the study have revealed a series of problems that require measures at the national level including the shortage of high – quality academic staff. However, most issues can be addressed through careful planning on the part of university officials and academic staffs.
  • Page 172
    Background
    Research has indicated that while regular participation in sport can be associated with enhanced physical and emotional well-being it could also result in psychological disorders. This study aimed to determine the status of psychological well-being of physical education students of Razi University of Keramnshah.
    Methods
    For the purpose of this descriptive cross-sectional study, 176 students (102 males and 74 females) were randomly recruited from all the students of department of physical education. The data collection instrument was a questionnaire with two parts: A- demographic information. B- The general health questionnaire (GHQ) which contained 28 questions. The data was then analyzed using descriptive statistics (frequency, central tendency, and standard deviation) as well as referential statistics (independent t test).
    Results
    Based on the results, 47.2 percent of those sampled were suspicious of having psychological disorders. Males and females were almost the same in terms of the intensity of the problems.
    Conclusion
    Based on our results, we recommend that physical education students have the option of selecting fewer physically demanding units for a given semester provided the course outline is organized in a way to allow students to enjoy the less intense units at the same time. To reduce psychological pressure and improve their general well-being, students should be encouraged to get professional support from mental heath facilities such as counseling services and participate in mental health workshops.
  • Page 179
    Failure in the development of diaphragm leaves a posterolateral defect known as bochdalek hernia. This anomaly is observed on the left side in 80-90 percent of the cases. Incomplete development of the posterior diaphragm causes the abdominal viscera to move to the chest cavity, causing the lung to become hypoplastic at the affected side. Ectopic kidneys are mainly located within the pelvic. However rare cases of thoracic kidney have also been reported. Case report: The patient was a 2-month-old infant admitted to the pediatric ward in Kermanshah Imam Reza Hospital. Chest X-ray and chest sonography revealed a right – sided diaphragmatic hernia with ectopic kidney within the right thorax. The patient underwent a surgery. It was a success and the patient was released from the hospital.
    Conclusion
    Although thoracic kidney is a rare condition specifically when it is with diaphragmatic hernia, it could be diagnosed with before and after surgery investigations. This condition can be fixed with necessary manoeuvres and mobilization of vascular pediculus when the defect of diaphragm is removed.