اثرات مکمل اسیدهای چرب امگا 3 بر غلظت شاخص های التهاب عروقی و سیستمیک سرم در بیماران همودیالیزی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در بیماران همودیالیزی، بالا بودن غلظت سرمی شاخص های التهاب سیستمیک و التهاب عروقی، دو عامل خطر مهم برای ایجاد بیماری های قلبی عروقی هستند. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات مکمل اسیدهای چرب 3ω بر غلظت سرمی شاخص های التهاب سیستمیک و التهاب عروقی این بیماران انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور بود که در آن 40 بیمار همودیالیزی به طور تصادفی به دو گروه دریافت کننده مکمل اسیدهای چرب 3ω و گروه دارونما تقسیم شدند. بیماران همودیالیزی در گروه مکمل اسیدهای چرب 3ω، روزانه mg2080 مکمل اسیدهای چرب 3ω به صورت 4 کپسول (حاوی mg310 اسید ایکوزاپنتا انوئیک و mg 210 اسید دوکوزا هگزا انوئیک) به مدت 10 هفته دریافت کردند، درحالی که بیماران گروه دارونما روزانه 4 کپسول دارونما حاوی روغن MCT دریافت کردند. در شروع مطالعه و پایان هفته دهم از هر بیمار قبل از دیالیز cc7 خون بعد از 12 تا 14 ساعت ناشتایی گرفته شد و سپس غلظت sICAM-1، sVCAM-1، sE-selectin، sP-selectin، CRP، IL-6، TNF-α، مالون دی آلدئید و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی سرم اندازه گیری شد.
یافته ها
غلظت sICAM-1 سرم در گروه دریافت کننده مکمل اسیدهای چرب ω3 در پایان هفته دهم مطالعه نسبت به زمان شروع مطالعه به طور معنی داری کاهش یافت (05/0>P) و این کاهش در مقایسه با گروه دارونما معنی دار بود (05/0>P). در این مطالعه، تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه از نظر میزان تغییرات sVCAM-1، sE-selectin، sP-selectin، CRP، IL-6، TNF-α، مالون دی آلدئید و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی سرم مشاهده نشد.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان می دهد که مکمل اسیدهای چرب ω3 سبب کاهش غلظت sICAM-1سرم به عنوان یک عامل خطر بیماری های قلبی و عروقی می شود، اما تاثیری بر غلظت شاخص های التهاب سیستمیک سرم و استرس اکسیداتیو در بیماران همودیالیزی ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p664083 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!