اثرات القاء زایمان بر میزان سزارین در مقایسه با زایمان خودبخودی در حاملگی طول کشیده

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
حاملگی های طول کشیده به دلیل ایجاد عوارض نوزادی و مادری نیاز به مداخله درمانی دارند. القاء لیبر جهت کاهش عوارض از معمول ترین درمانها می باشد. اما از آنجاییکه ممکن است سبب افزایش سزارین شود و کاهش میزان سزارین در جامعه نیز از مهمترین اهداف سیستم بهداشتی می باشد، لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان سزارین پس از القای انتخابی لیبر در بیماران شکم اول تک قلو، سفالیک بدون عارضه با سن حاملگی 41 هفته یا بیشتر در مقایسه با زایمان خودبخودی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه کارآزمایی بالینی بصورت نمونه گیری آسان بر روی 160 نفر از زنان با سن بارداری 41 هفته یا بیشتر (براساس تاریخ آخرین قاعدگی و سونوگرافی قبل از 26 هفتگی) مراجعه کننده به بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل انجام شد. بیماران بر اساس شروع دردهای زایمان و عدم شروع درد در دو گروه القاء زایمانی (گروه مطالعه) و زایمان خودبخودی (گروه شاهد) قرار گرفتند. همگی یک قلو و سفالیک و شکم اول بودند. افراد با آنومالی جنینی، دیابت، دو قلویی و مولتی پاریتی وارد مطالعه نشد اما برای همه بیماران یک سونوگرافی پس از 40 هفتگی انجام و بای شاب اسکور تمام بیماران نیز در بدو بستری تعیین شد. در گروه القا زایمانی، القا توسط شیاف 3 میلی گرم پروستاگلاندین E2 و اکسی توسین انجام شد و در صورت عدم پیشرفت لیبر سزارین انجام شد. در گروه زایمان خودبخودی هیچگونه مداخله ای انجام نشدند و در صورت دیسترس جنینی یا دفع مکونیوم، اقدام به سزارین می شد. سپس دو گروه از نظر سرانجام حاملگی با هم مقایسه شدند.
یافته ها
میانگین سن زنان در گروه مطالعه 1/4±3/23 سال و در گروه شاهد 4/4±8/23 سال بود. میانگین سن حاملگی در گروه مطالعه و شاهد بترتیب 3/0±41 و 5/0±41 هفته بود که 85% در گروه شاهد و 3/96% در گروه مطالعه بی شاب اسکور 5 داشتند. میانگین وزن نوزاد در گروه مطالعه و شاهد بترتیب 3/0±6/3 و 4/0±5/3 کیلوگرم بود. میزان سزارین پس از القا60% (48 نفر) و در لیبر خودبخودی نیز60% (48 نفر) بود. شایعترین علت سزارین در گروه شاهد دفع مکونیوم 34 مورد (8/70%) و در گروه مطالعه عدم شروع لیبر 19نفر (6/39%) بود (000/0p=). نوع زایمان بین دو گروه مطالعه و شاهد در هیچ یک از گروه های سنی مادر و گروه های وزنی نوزاد اختلاف معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه ما نشان داد که اگر چه القاء زایمان تاثیری بر میزان سزارین ندارد ولی انجام سزارین در موارد دفع مکونیوم بدون اطمینان از هیپوکسی جنینی علت افزایش سزارین در لیبر خودبخودی بوده است که می توان با انجام اندازه گیری pH خون جنین از میزان آن کاست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p664376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!