حاملگی های ناخواسته و عوامل مؤثر بر آن در مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
افزایش بی رویه جمعیت یکی از مشکلات دنیای امروز است. بخشی از این افزایش جمعیت ناشی از حاملگی های ناخواسته است؛ این پدیده در عین حال یکی از علل مهم مرگ مادران و کودکان بوده و ممکن است به سقط جنین های غیرقانونی منجر شود، عوارض جسمانی و روانی برای مادر بر جای گذارد و هزینه های درمانی و بیمارستانی جامعه را افزایش دهد. هدف از این مطالعه تعیین میزان حاملگی های ناخواسته و عوامل مؤثر بر آن درمادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان سمنان است.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی مقطعی در مورد 229 مادر باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان سمنان در سال 1382 که حداقل دارای یک فرزند زنده بوده و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند، انجام گرفته است. اطلاعات از طریق مصاحبه و ثبت در پرسشنامه جمع آوری شده، سپس با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزاز SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها
میانگین سن ازدواج مادران 75/19 سال و میانگین سن فعلی آنان 7/30 سال است. میزان شیوع حاملگی ناخواسته 3/32% می باشد. از مهم ترین نتایج مطالعه می توان به ارتباط معنادار متغیرهای سن ازدواج (05/0p<)، سن فعلی مادر (05/0p<)، سطح تحصیلات (05/0p<)، تعداد فرزندان (01/0p<)، وضعیت اشتغال مادر (05/0p<) و درآمد خانواده (01/0p<) با نوع حاملگی اشاره کرد. به عبارت دیگر، قرار داشتن مادران در سنین کمتر از 24 و بیشتر از 29 سال، ازدواج در سنین کمتر از 25 سال، سطح تحصیلات پایین تر، تعداد فرزندان بیشتر، خانه دار بودن و سطح درآمد پایین تر خانواده با شیوع بیشتر حاملگی های ناخواسته همراه بوده است.
نتیجه گیری
با توجه به بالا بودن میزان شیوع حاملگی های ناخواسته در جامعه مورد مطالعه، انجام برنامه های مداخله ای مانند آموزش نحوه استفاده صحیح از روش های پیشگیری از بارداری ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p664415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!