بررسی مشخصات فردی و اجتماعی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی با قرص برنج مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی رازی شهر رشت

پیام:
چکیده:
مقدمه
نوجوانی و تغییرات جسمی وروانی ناشی ازبلوغ می تواند بر عملکرد نوجوان در جنبه های مختلف تاثیر گذار باشد. مسایل و مشکلات این دوره در صورت کم توجهی می تواند منجر به اختلال و بی نظمی در شخصیت نوجوان شده و او را در معرض خطر قرار دهد. بعضی از نوجوانان به علت اینکه در برخورد با مسائل بسیار سریع تصمیم گرفته ومهارت های زندگی را به طور کامل کسب ننموده و توانایی تحمل ناکامی ها را ندارند ممکنست برای رهایی از فشارویا برانگیختن توجه و ترحم اطرافیان اقدام به نابود نمودن خویش نمایند و برای انجام آن از روش های گوناگونی استفاده نمایند که یکی از آنها خوردن انواع سموم است. قرص برنج از جمله موادی است که استفاده از آن به قصد خودکشی امروزه افزایش چشمگیری داشته است.
هدف
هدف این مطالعه تعیین مشخصات فردی و اجتماعی اقدام کنندگان به خودکشی با قرص برنج بوده است.
روش کار
پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی از نوع مقطعی CROSS-CECTIONAL)) می باشد که با بررسی دفتر پذیرش و پرونده های نوجوانانی که در سنین 20-12 سال قرار داشته و ازاول فروردین سال 1386تا اول فروردین سال 1387 با خوردن قرص برنج اقدام به خودکشی کرده بودند، انجام گرفت. در این مطالعه متغیرهایی شامل سن، جنس،محل سکونت ووضعیت تاهل و... مورد بررسی قرار گرفت و پس از جمع آوری داده ها به کمک نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل آماری صورت گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان داد که در طول دوره بررسی تعداد716 مورد نوجوانان بین سنین 20-12 سال که اقدام به خودکشی کرده بودندبه واحد فوریتهای مرکز آموزشی و درمانی رازی شهر رشت مراجعه نموده بودند که از این بین136 نفر(19%) اقدام به خوردن قرص برنج جهت خودکشی نموده بودندو حدود 9/53% ازآنان فوت نموده بودند. اکثریت نوجوانان اقدام کننده به خودکشی(5/61%)مذکر بودندوحدود 59%از آن ها در سنین بین 17-15 سال قرار داشتند.اکثریت این نوجوانان(4/54%) ساکن شهرو تنها(3/14%) متاهل بودند.62% از فرم قرص و بقیه از پودر استفاده کرده بودند.مدت زمان رسیدن به بیمارستان در 51 % موارد بیش از یکساعت بود.
بحث و نتیجه گیری
رقم بالای مرگ و میر پس از اقدام به خودکشی به وسیله قرص برنج نشان می دهد که این ماده بسیار کشنده است وچون دسترسی به مراکز درمانی در اکثریت موارد بیش از یک ساعت پس از خوردن این ماده بوده است، بیانگر آنست که ازقدرت کشنده بودن بالای آن اطلاعات کمی در اختیار افراد و بخصوص نوجوانان قرار داده شده است. با توجه به موارد فوق،بررسی عوامل احتمالی موثر بر اقدام به خودکشی نوجوانان با قرص برنج کمک می نماید تا این عوامل شناسایی و افراد در معرض خطر مورد توجه بیشتری قرار گیرند تا از بروز آن که بسیار تاسف برانگیز است، تا حد امکان پیشگیری بعمل آید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p667237 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!