علل شایع بیماری های قلبی کودکان شهر رشت و ارتباط آن با مشخصه های بالینی و فردی آنان

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری های قلبی پنجمین علت شایع مرگ و میر شیرخواران و کودکان بوده که از این میان 90 درصد موارد مرگ و میر ناشی از بیماری های مادرزادی قلب میباشد. حدود 20 درصد کودکان مبتلا به بیماری های مادرزادی قلب دچار نارسایی قلبی شده که منجر به جراحی میگردند،که با انجام جراحی های تصحیحی یا تسکینی، امید به زندگی در این کودکان افزایش چشمگیری یافته است.
سیر این بیماری ها را میتوان تاحدودی با توجه به علائم بالینی و در افراد با مشخصات خاص تعیین نمود. بنابراین شناسایی به موقع این علائم در کودکان در معرض خطر موجب ارائه برنامه مراقبت پرستاری مناسب و پیشگیری از مشکلات و عوارض غیر قابل کنترل میگردد.
هدف
هدف این تحقیق تعیین علل شایع مراجعه کودکان به مرکز آموزشی درمانی قلب شهر رشت در ارتباط با مشخصه های بالینی و فردی آنان می باشد.
روش کار
این پژوهش یک مطالعه گذشته نگر است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای سه قسمتی بود که با مراجعه به پرونده کلیه کودکان مراجعه کننده در طی سال 1383 به بخش کودکان بیمارستان حشمت (102 کودک)که تنها مرکز قلب استان است، تکمیل گردید. اطلاعات بدست آمده با استفاده ازSPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
نتایج
یافته ها نشان داد اکثریت کودکان مراجعه کننده پسر(57%)بوده و در14 درصدآنان سابقه ابتلا به بیماری قلبی درخانواده و در4 درصد موارد خواهر یا برادر مبتلا وجود داشته، 5 درصد مادران نیز در دوران بارداری دارو مصرف کرده بودند. همچنین از بین کلیه مراجعین، 49 درصد موارد منجر به جراحی شده بود. شایعترین علت مراجعه کودکانVSD(4/29%)بوده و اکثریت آنان با علامت خستگی(3/83%)وسپس تنگی نفس (5/76%) مراجعه کرده بودند. همچنین بین بیماری های شایع قلبی کودکان و مشخصات دموگرافیک و علائم بالینی آنان ارتباط معنی دار آماری مشاهده شد.
نتیجه گیری
شناسایی مشخصه های بالینی و فردی کودکان در معرض خطرمیتواند سبب ارائه برنامه مراقبت پرستاری دقیق و مناسب درجهت پیشگیری از عوارض نامطلوب گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p667241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!