نحوه مراقبتهای بهداشتی ارائه شده به کودکان زیر یکسال در مراکز بهداشتی شهری رشت سال 1384- 1383

پیام:
چکیده:
مقدمه
ارائه مراقبتهای بهداشتی با کیفیت مطلوب به کودکان از برنامه های بهداشت مادر وکودک است که اجرای آن کاهش مرگ و میر، عوارض، حفظ و سلامتی را به همراه دارد. لذا ارزیابی این مراقبتها و بهبود عملکرد کارکنان و کیفیت ارائه قطعا" نقش موثری در ارتقاء سلامت مادر و کودک خواهد داشت.
هدف
این پژوهش با هدف تعیین نحوه مراقبت های بهداشتی ارائه شده به کودکان زیر یکسال انجام شد.
روش کار
این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است و در آن 91 نفر از کارکنان شاغل در مراکز بهداشتی– درمانی شهر رشت به هنگام ارائه مراقبتهای بهداشتی به 291 کودک زیر یکسال در مورد پایش رشد و واکسیناسیون مورد مشاهده و بررسی قرار گرفتند. مراکز بهداشتی شهر رشت بصورت خوشه ایو کارکنان بصورت سر شماری تعیین گردیدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود. بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیک که توسط واحدهای پژوهش تکمیل گردید و بخش دوم چک لیست مربوط به پایش رشد و واکسیناسیون که توسط پژوهشگر عینا" مشاهده و ثبت گردید. به منظور تجزیه و تحلیل یافته ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کای دو و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد.
نتایج
یافته های پژوهش در رابطه با مشخصات دموگرافیک نشان داد اکثریت آنها (6/52 %) در گروه سنی44-35 قرار داشتند، اکثریت آنها (8/92%) فرزند زیر یکسال نداشتند و اکثریت واحدهای مورد پژوهش از کلاس های بازآموزی مربوط به پایش رشد و واکسیناسیون شرکت کرده بودند. همچنیننتایج نشان داد که 8/58 درصد واحدهای مورد پژوهش مراقبتهای بهداشتی در مورد پایش رشد و3/44 درصد واحدهای مورد پژوهش مراقبتهای بهداشتی در مورد واکسیناسیون را در حد مطلوب ارائه نمودند.
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد بین سن، تعداد فرزندان، رشته تحصیلی، میزان تحصیلات، سابقه کار، سابقه کار در واحد بهداشت خانواده و شرکت در دوره های بازآموزی با نحوه مراقبت های بهداشتی ارائه شده به کودکان زیر یکسال در مورد پایش رشد و واکسیناسیون ارتباط معنی داری وجود داشت (001/0> P). اما بین داشتن فرزند زیر یکسال با نحوه مراقبت ارائه شده به کودکان زیر یکسال ارتباط معنی داری مشاهده نگردید. همچنین بین وضعیت استخدام پرسنل با نحوه مراقبت های بهداشتی ارائه شده به کودکان زیر یکسال بر اساس آزمون آماری کای دو ارتباط معنی داری وجود داشت(002/0> P). همچنین مشخص شد اکثریت (96%) واحدهای مورد پژوهش در حفظ زنجیره سرد، عملکرد مطلوب داشته اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p667244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!