ارتباط فاکتور التهابی CRP با پروگنوز بیماران سکته مغزی درمسیر شریان مغزی میانی فوقانی بستری در بیمارستان گلستان در سال 1385

پیام:
چکیده:
چکید ه
سابقه و هدف
سکته مغزی یکی از علل مهم مرگ و میر در افراد مسن می باشد ومطالعات متعددی در مورد نقش CRP در پروگنوز بیماری انجام شده و ما نیز در این تحقیق کوشیده ایم ارتباط بین افزایش سطح CRP هنگام بستری و میزان ناتوانی بیمار را بعد از یک ماه بررسی نماییم.
مواد و رو شها: مطالعه روی 50 بیمار با حمله ایسکمیک مغزی در مسیر شریان مغزی میانی)شاخه فوقانی(انجام شده که با شرح حال، معاینه بالینی و CT SCAN مغز تشخیص داده شده بود. محدوده سنی آنان 60 تا 80 سال بوده که باانجام آزمایش بیوشیمیایی خون در زمان مراجعه به دو گروه CRP مثبت و CRP منفی تقسیم شده اند.در زمان بستری معاینه عملکرد حرکتی بیماران در اورژانس ارزیابی و ثبت گردید و پس از یک ماه با مراجعه به منزل عملکرد حرکتی بیماران مجددا ارزیابی شد. هر دو گروه در طی یک ماه تحت درمان یکسان قرار داشتند.
یافته ها
قدرت عضلانی قبل از درمان در بیماران سکته مغزی CRP مثبت نسبت به قدرت عضلانی قبل از درمان بیماران CRP منفی تفاوت معناداری نداشت (765 / P<0) و قدرت عضلانی یک ماه بعد از درمان در بیماران CRP مثبت نسبت به بیماران CRP منفی تفاوت معنی داری نداشت (262 / P<0)، اما تغییرات قدرت عضلانی در بیماران CRP منفی نسبت به بیماران CRP مثبت قبل از درمان و یک ماه پس از درمان از نظر آماری معنادار بود. (014 / P<0) و بهبود قدرت عضلانی در بیماران CRP منفی بارزتر است.
نتیجه گیری
مشخص شد بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک که CRP مثبت داشتند نسبت به بیماران هم رده خود که CRP منفی بودند پروگنوز بدتری داشته، لذا به نظر می رسد نقش عوامل التهابی در پروگنوز بیماران سکته مغزی قابل ارزیابی و بررسی بیشتر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
249
لینک کوتاه:
magiran.com/p668266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!