بررسی توصیفی تومورهای دهان و فک و صورت در یک جمعیت ایرانی

پیام:
چکیده:
بیان مساله: تومورهای ناحیه ی سر و گردن، گروهی پیچیده از آسیب ها با انواع آسیب شناختی بافت و روند بالینی متفاوت هستند. شیوع آسیب ها، سن، جنس و محل آنها، در ارزیابی بیماران، برای تشخیص آسیب، مورد توجه قرار می گیرد. از آنجا که این متغیرها، در جوامع گوناگون ممکن است متفاوت باشد، بررسی آنها در هر جامعه اهمیت پیدا می کند.
هدف
این پژوهش، با هدف بررسی فراوانی تومورهای فک و دهان در بیماران مراجعه کننده به بخش آسیب شناسی دانشکده ی دندانپزشکی و بیمارستان چمران شیراز طرح ریزی گردید.
مواد و
روش
بررسی گذشته نگر کنونی، به شیوه ی بررسی بایگانی، بر روی پرونده ی 2343 بیمار مراجعه کننده به بخش آسیب شناسی دانشکده ی دندانپزشکی و بیمارستان چمران شیراز در سال های 1370 تا 1387 انجام شد. در این بررسی، اطلاعات مربوط به گونه ی تومور، جنس، سن و جای تومورها استخراج و سپس داده ها با نرم افزار 15SPSS بررسی گردید.
یافته ها
از مجموع 2343 نمونه ی بررسی شده، 300 تومور (8/12 درصد) در جامعه ی مورد بررسی یافت شد. در کودکان و نوجوانان زیر 19 سال، شایع ترین تومور خوش خیم و بدخیم به ترتیب، ادنتوما و هیستوزسیتوز سلول لانگرهانس بوده و در بالغین به ترتیب، آملوبلاستومای تک حفره ای و کارسینوم سلول سنگ فرشی (SCC) بیشترین شمار را به خود اختصاص داده بودند. تومورهای خوش خیم و بدخیم بافت نرم در لثه، و تومورهای بافت سخت در ناحیه ی خلفی مندیبل شایع تر بودند.
نتیجه گیری
برخی از یافته های این بررسی، با متون مرجع و مطالعات دیگر متفاوت است. افزون بر طرح ریزی متفاوت پژوهش، ممکن است تفاوت های نژادی و جغرافیایی، باعث تفاوت در گونه و توزیع تومورها در این بررسی نسبت به مطالعات دیگر شده باشد. به هر حال، با توجه به تفاوت یافته ها پیشنهاد می گردد، که با انجام بررسی های گسترده تر، اطلاعات موجود در این زمینه را افزایش داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
241
لینک کوتاه:
magiran.com/p668551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!