عوامل موثر در به کارگیری روش های پیشگیری از بارداری

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

سیاست اجرایی برنامه تنظیم خانواده در کشور ما، کاهش جمعیت است. بر همین اساس، مشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در اجرای تنظیم خانواده، علاوه بر تشویق مردم به رعایت و به کارگیری روش های پیشگیری از بارداری و تدارک وسایل لازم و در دسترس قرار دادن آن ها، همواره براین بوده که با آموزش و مشاوره، روش های با شکست کم تر را جایگزین روش های با شکست بیش تر کند؛ ولی علی رغم تلاش های فراوان هنوز آمار به کارگیری روش های با شکست بالا در مراکز بهداشتی درمانی زیاد است. لذا هدف این پژوهش، تعیین عوامل مرتبط با به کارگیری روش های پیشگیری از بارداری است.

مواد و روش ها

این تحقیق از نوع مقطعی و توصیفی تحلیلی است که بر روی 310 نفر از زنان شوهردار واجد شرایط انجام گرفت. اطلاعات از طریق مصاحبه در فرم اطلاعاتی جمع آوری شد و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS و تست های آماری مجذور کای ورگرسیون لجستیک آنالیز آماری تحلیل شد.

یافته ها

میانگین سن مراجعین 6/78/29 سال بود. بیش ترین فراوانی تحصیلات مربوط به پایه دیپلم بود (زنان 54 درصد و همسران آن ها 1/33 درصد). 7/29 درصد از مراجعین از روش غیرموثر استفاده می کردند و بیش ترین علت عدم استفاده از روش های موثر، عدم تمایل بود (6/29 درصد). بین رضایت همسران (001/0p<)، تعداد فرزندان (02/0p<) و سن زنان (009/0p<) و نوع روش جلوگیری از بارداری رابطه معنا دار پیدا شد؛ ولی بین این متغیر با آموزش زنان، سطح تحصیلات زن و مرد، تعداد حاملگی، جنس فرزندان و شغل رابطه معنا داری مشاهده نگردید (05/0<p).

نتیجه گیری

این تحقیق نشان داد نقش مردان در ادامه استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، بسیار مهم است. همچنین زنان با افزایش سن و کسب تجربه در مورد وضعیت فیزیولوژیک بدن خود بیش تر به روش غیرموثر روی می آورند. بنابراین آموزش و مشاوره با مردان و همچنین توجیه زنان در مورد نامرتب بودن تخمک گذاری در سال های آخر دوران باروری می تواند ما را سریع تر به هدفمان که استفاده بیش تر از وسایل با شکست کم تر است برساند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p670775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!