بررسی میزان آلودگی به کوکوس های گرم مثبت در آب یونیت های دانشکده دندان پزشکی دانشگاه شاهد و منابع آب شهری اطراف

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
منابع آب یونیت های دندان پزشکی از نظر آلودگی میکروبی در پی بروز عفونت های خطرناک، در افرادی که سیستم دفاعی بدنشان دچار مخاطره است، مانند افراد مسن و دریافت کنندگان پیوند، ایدز و... مورد توجه قرار گرفته است. به همین علت، این تحقیق به منظور بررسی وجود یا عدم وجود کوکوس های گرم مثبت در آب یونیت های دانشکده دندان پزشکی دانشگاه شاهد و آب های شهری اطراف انجام گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه که از نوع توصیفی بر روی 15 نمونه آب یونیت دانشکده دندان پزشکی شاهد و همچنین 15 نمونه آب شهری اطراف دانشکده در طی دو مرحله زمانی به طور تصادفی انجام پذیرفت، آلودگی به کوکوس های گرم مثبت مورد ارزیابی قرار گرفت. تشخیص آلودگی با گرفتن آب، قبل از عمل دندان پزشکی به طریق فلاشینگ به مدت ده دقیقه انجام شد. نمونه ها در شرایط استریل به آزمایشگاه میکروب شناسی دانشکده پزشکی انتقال یافته و روی محیط کشت تلقیح شدند. پس از کشت و رشد باکتری و مشاهده کلنی و شمارش کلنی و انجام رنگ آمیزی گرم بر روی باکتری های رشد یافته، نتایج زیر حاصل شد.
یافته ها
در 15 نمونه آب شهری در مرحله اول نمونه برداری هیچ گونه آلودگی مشاهده نشد. در مرحله دوم نمونه برداری، یکی از منابع آب شهری آلودگی نشان داد. در 15 یونیت مورد بررسی و در بخش های مختلف، آلودگی به کوکوس های گرم مثبت در بخش های جراحی، ارتودنسی و اطفال مشاهده گردید. همچنین نمونه های مورد بررسی، آلودگی به باسیل گرم مثبت، باسیل گرم منفی و کوکوس گرم منفی را نشان دادند که میزان آلودگی به باسیل گرم مثبت بیش ترین مقدار را دارا بود.
نتیجه گیری
آلودگی میکروبی به کوکوس های گرم مثبت و همچنین باسیل گرم منفی و مثبت در آب یونیت های دانشکده دندان پزشکی شاهد وجود دارد. این آلودگی در طبقه چهارم و پنجم به حد اکثر می رسد. وجود باسیل گرم منفی و همچنین کوکوس گرم مثبت می تواند نشان دهنده آلودگی آب به فاضلاب باشد. همچنین کوکوس گرم مثبت می تواند بیانگر آلودگی به واسطه برگشت بزاق بیمار (Back flow) از طریق ساکشن یا مجرای سرتوربین به داخل مجاری آب یونیت باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p670787 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!