بررسی ویژگی های صوتی در بزرگسالان مبتلا به سندرم داون در شهرستان زاهدان

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعات قبلی حاکی از وجود تفاوت های معناداری در ویژگی های صوتی بین کودکان سالم و کودکان مبتلا به سندرم داون است اما در مورد چگونگی این تفاوت ها هنوز بحث وجود دارد. از آنجا که بیشتر این مطالعات بر روی کودکان انجام شده و قدیمی نیز هستند، در این مطالعه ویژگی های صوتی و زمان بیشینه ی آواسازی در بزرگسالان دچار سندرم داون مورد بررسی قرار گرفته است.
روش
این مطالعه ی تحلیلی – مقطعی بر روی 22 بزرگسال دچار سندرم داون مراجعه کننده به مراکز گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و مراکز معلولین ذهنی زاهدان و 22 بزرگسال طبیعی به عنوان گروه کنترل که از لحاظ سنی و جنسی با گروه تجربی تطبیق داده شده بودند، انجام شد. آزمودنی ها به صورت تصادفی انتخاب شدند. با کشیدن واکه ی /a/ توسط هر یک از آزمودنی ها و بررسی آن با نرم افزار تحلیل گر صوتی دکتر اسپیچ (نسخه 4.3u)، برخی پارامترهای صوتی هر گروه از جمله جیتر (آشفتگی بسامد)، شیمر (آشفتگی دامنه شدت) وبسامد پایه صوتی (F0) مشخص شد. در ضمن با روش معمول کشیدن واکه ی /a/ تاحدامکان میانگین زمان بیشینه ی آواسازی (MPT) هر گروه همانند پارامترهای صوتی به تفکیک جنسیت تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنالیز واریانس دوطرفه استفاده شد
یافته ها
در گروه سندرم داون نسبت به گروه کنترل میانگین بسامد پایه بالاتر و جیتر پایین تر بود (001/0>P). در حالی که تفاوت میانگین شیمر بین دو گروه معنادار نبود. اما در هر دو گروه میانگین شیمر و جیتر در افراد مؤنث نسبت به مذکر پایین تر بود. در رابطه با زمان بیشینه ی آواسازی تفاوت بین دو گروه معنادار نبود.
نتیجه گیری
اگر چه مشاهده ی تفاوت ها بین گروه سندرم داون و گروه کنترل حاکی از نقص حنجره ای در سطح فیزیولوژیکی است، اما این پدیده می تواند ناشی از ویژگی های تداخل عوامل دیگری مانند عوامل شخصیتی و سلطه پذیری آنها در تعاملات اجتماعی نیز باشد که مجال بررسی آنها در این مطالعه نبود.
زبان:
فارسی
صفحات:
333 تا 341
لینک کوتاه:
magiran.com/p672721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!