فهرست مطالب

Kerman University of Medical Sciences - Volume:16 Issue: 4, 2009

Journal of Kerman University of Medical Sciences
Volume:16 Issue: 4, 2009

  • 158 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/08/15
  • تعداد عناوین: 14
|
  • پژوهشی
  • مهرناز کجباف والا، محمدجعفر شاطرزاده، شاهین گوهرپی، فاطمه اسفندیارپور، رضا صالحی صفحات 297-306
    مقدمه
    حفظ عملکرد مفصل شانه نیازمند هماهنگی دقیق و به موقع وارد عمل شدن عضلات است. در نتیجه تغییر در سطح فعالیت عضلانی اختلال حرکتی ایجاد می شود. هدف از این تحقیق بررسی فعالیت الکتریکی عضلات کمربند شانه ای در فعالیت های عملکردی انتخابی در بیماران مبتلا به سندرم گیرافتادگی شانه بود.
    روش
    این تحقیق بر روی یک گروه 15 نفری از افراد سالم به عنوان گروه شاهد و یک گروه 15 نفری از بیماران مبتلا به سندرم گیر افتادگی شانه به عنوان گروه آزمون انجام گردید. گروه آزمون به صورت غیراحتمالی و به روش نمونه گیری ساده و گروه شاهد به روش جورکردن انتخاب شدند. در هر گروه تمرینات انتخابی شامل الگوهای حرکتی زنجیره باز با اعمال مقاومت خارجی و بدون اعمال مقاومت خارجی و تمرینات زنجیره بسته توام با مقاومت محوری بود و در طول هر تمرین ثبت الکترومیوگرافی سطحی از عضلات انتخابی صورت گرفت.
    یافته ها
    سطح فعالیت هر یک از عضلات تراپزیوس فوقانی، اینفرااسپیناتوس و سه بخش عضله دلتویید در دو گروه اختلاف معنی دار داشت (05/0>P). نسبت فعالیت عضلات کمربند شانه ای در گروه آزمون رابطه تنگاتنگی با الگوی حرکتی مورد ارزیابی داشته و در واقع Task-dependent بود. از مجموع الگوهای حرکتی مورد ارزیابی، الگوی حرکتی D2E کمترین تغییرات و الگوی حرکتی Tripod بیشترین تغییرات را در حوزه سطح فعالیت از خود نشان دادند.
    نتیجه گیری
    کاهش سطح فعالیت عضلات اینفرااسپیناتوس و تراپزیوس میانی در بیماران با گیر افتادگی شانه باعث اختلال ثبات عملکردی مفصل شانه می شود. الگوی حرکتی D2E با ایجاد کمترین تغییرات در حوزه سطح فعالیت مناسب ترین الگو برای شروع بازآموزی حرکتی است و در مقابل الگوی حرکتی Tripod با ایجاد تغییر در کلیه شاخص های اندازه گیری به عنوان آخرین الگوی حرکتی در روند درمان پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: مفصل شانه، سندرم گیر افتادگی شانه، الکترومیوگرافی سطحی، تمرین، بیومکانیک
  • حسین فاضلی، مریم میرلوحی، پرویز محمدی قلایی * صفحات 307-317
    مقدمه

    انتروکوک های مقاوم به ونکومایسین (VRE) یکی از پاتوژن های شایع بیمارستانی در سراسر دنیا هستند. کلونیزاسیون این باکتری ها در روده یکی از منابع مهم در انتقال این باکتری ها می باشد. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که وقتی در مقادیر متعادل مورد استفاده قرار بگیرند، اثر مهاری روی کلونیزاسیون پاتوژن های دستگاه گوارش اعمال می کنند. این مطالعه به منظور بررسی اثر پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رامنوسوس (GG (LGG در کاهش کلونیزاسیون انتروکوکوس فکالیس مقاوم به ونکومایسین (VRE) در دستگاه گوارش موش انجام شد.

    روش

    تعداد 24 موش به مدت یک هفته کنترل شده و سپس با دادن یک میلی لیتر وانکومایسین خوراکی (250μg/ml) و یک میلی لیتر سوسپانسیون VRE در مولر – هینتون براث (CFU/ml 108 ×5) روزی یک بار و به مدت 7 روز متوالی به VRE آلوده شدند. موش ها به صورت تصادفی به دو گروه تحت درمان و شاهد تقسیم شده و اثر پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رامنوسوس GG در گروه تحت درمان بررسی و با گروه شاهد مقایسه شد. قبل و بعد ازکلونیزه شدن، تعداد VRE، کل انتروکوک ها و باسیل های گرم منفی روده ای در مدفوع دو گروه تعیین شد.

    یافته ها

    در ابتدا همه موش ها با انتروکوک های غیرمقاوم به ونکومایسین کلونیزه شدند (متوسط 7 روز CFU/g 108 ×5) و مقاومت به ونکومایسین قابل تشخیص نبود. متعاقب تلقیح VRE در معده موش ها و دریافت روزانه ونکومایسین خوراکی، سوش VRE در دستگاه گوارش همه آنها کلونیزه شد (متوسط 7 روز CFU/g 10 6×1.6). کاربرد خوراکی LGG رشد همه انتروکوک ها از جمله سوش های مقاوم به ونکومایسین را در مدفوع گروه تحت درمان سرکوب کرد (05/0>P).

    نتیجهگیری

    با توجه به کاهش قابل توجه میزان VRE در نمونه های مدفوع موش های دریافت کننده پروبیوتیک نتیجه می گیریم که پروبیوتیک می تواند کلونیزاسیون VRE را کاهش دهد. مطالعات بیشتری در زمینه تاثیر پروبیوتیک ها در پیشگیری و درمان عفونت VRE و پاتوژن های شایع دیگر پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: انتروکوکوس فکالیس، لاکتوباسیلوس رامنوسوسGG، پروبیوتیک
  • آمنه سازگارنیا، سیدمحمدحسین بحرینی طوسی، علیرضا منتظرابدی، سید امیر آل داوود، حبیب الله اسماعیلی صفحات 319-331
    مقدمه
    در این تحقیق با هدف بهره گیری از منابع غیرلیزری در درمان های فتوداینامیک، حساسیت نوری ایندوسیانین گرین برای استفاده به عنوان داروی حساس به نور و هم چنین حساسیت پرتوی آن برای استفاده در پرتو درمانی مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش
    مطالعه بر روی رده های سلولی انسانی مشتق شده از سرطان های پستان و ملانوما بر اساس طیف های جذبی پهن ایندوسیانین گرین با استفاده از نور غیرهمدوس انجام شده است. بدین منظور دوزهای متفاوتی از ایندوسیانین گرین، نور و پرتوهای ایکس برای تعیین سمیت شیمیایی، نوری و پرتوی و نیز خواص حساس کنندگی نوری و پرتوی این ماده بررسی شد. پس از 24 ساعت انکوباسیون سلول ها با ایندوسیانین گرین گروه های درمانی مستقل تحت تابش 30،60 و 108 ژول بر سانتی مترمربع نور در محدوده طول موج 20±730 نانومتر یا 2 و 4 گری پرتوی ایکس 100kVp واقع شدند. تاثیر عوامل درمانی بر بقای سلول ها بر اساس آزمون ام تی تی ارزیابی گردید.
    یافته ها
    یافته ها بیانگر عدم سمیت شیمیایی ایندوسیانین گرین، حساسیت نوری آن و بازده درمانی مناسب در درمان فتوداینامیک با نور غیرهمدوس در ناحیه 20±730 نانومتر و هم چنین وابستگی کارایی درمان به دوز نوری است. اما اثر همیاری بین ایندوسیانین گرین و پرتو مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل می توان از ایندوسیانین گرین به عنوان یک داروی حساس به نور در ناحیه 20±730 نانومتر استفاده نمود. از آنجا که تفاوت معنی داری در بقای سلولی بین گروه های دریافت کننده ایندوسیانین گرین و پرتو با گروه هایی که تنها پرتودهی شده اند، در هیچ یک از رده های سلولی دیده نمی شود، نمی توان از ایندوسیانین گرین به عنوان یک داروی حساس به پرتو استفاده کرد.
    کلیدواژگان: درمان فتوداینامیک، سرطان پستان، ملانوما، ایندوسیانین گرین، حساسیت نوری، حساسیت پرتوی، نور غیرهمدوس
  • محمدصادق سیف پناهی، تهمینه سلملیان، مهدی دهقان صفحات 333-341
    مقدمه
    مطالعات قبلی حاکی از وجود تفاوت های معناداری در ویژگی های صوتی بین کودکان سالم و کودکان مبتلا به سندرم داون است اما در مورد چگونگی این تفاوت ها هنوز بحث وجود دارد. از آنجا که بیشتر این مطالعات بر روی کودکان انجام شده و قدیمی نیز هستند، در این مطالعه ویژگی های صوتی و زمان بیشینه ی آواسازی در بزرگسالان دچار سندرم داون مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش
    این مطالعه ی تحلیلی – مقطعی بر روی 22 بزرگسال دچار سندرم داون مراجعه کننده به مراکز گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و مراکز معلولین ذهنی زاهدان و 22 بزرگسال طبیعی به عنوان گروه کنترل که از لحاظ سنی و جنسی با گروه تجربی تطبیق داده شده بودند، انجام شد. آزمودنی ها به صورت تصادفی انتخاب شدند. با کشیدن واکه ی /a/ توسط هر یک از آزمودنی ها و بررسی آن با نرم افزار تحلیل گر صوتی دکتر اسپیچ (نسخه 4.3u)، برخی پارامترهای صوتی هر گروه از جمله جیتر (آشفتگی بسامد)، شیمر (آشفتگی دامنه شدت) وبسامد پایه صوتی (F0) مشخص شد. در ضمن با روش معمول کشیدن واکه ی /a/ تاحدامکان میانگین زمان بیشینه ی آواسازی (MPT) هر گروه همانند پارامترهای صوتی به تفکیک جنسیت تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنالیز واریانس دوطرفه استفاده شد
    یافته ها
    در گروه سندرم داون نسبت به گروه کنترل میانگین بسامد پایه بالاتر و جیتر پایین تر بود (001/0>P). در حالی که تفاوت میانگین شیمر بین دو گروه معنادار نبود. اما در هر دو گروه میانگین شیمر و جیتر در افراد مؤنث نسبت به مذکر پایین تر بود. در رابطه با زمان بیشینه ی آواسازی تفاوت بین دو گروه معنادار نبود.
    نتیجه گیری
    اگر چه مشاهده ی تفاوت ها بین گروه سندرم داون و گروه کنترل حاکی از نقص حنجره ای در سطح فیزیولوژیکی است، اما این پدیده می تواند ناشی از ویژگی های تداخل عوامل دیگری مانند عوامل شخصیتی و سلطه پذیری آنها در تعاملات اجتماعی نیز باشد که مجال بررسی آنها در این مطالعه نبود.
    کلیدواژگان: سندرم داون، بزرگسالان، ارزیابی تولید گفتاری، جیتر، شیمر، زمان بیشینه ی آواسازی
  • پروین برهانی، سکینه محمدعلیزاده صفحات 343-351
    مقدمه
    گزارش های رادیولوژی اغلب تنها وسیله ارتباطی بین رادیولوژیست ها و پزشکان ارجاع دهنده هستند. علی رغم اهمیت این گزارش ها در تشخیص و درمان بیماران، عملا از سوی پزشکان ارجاع دهنده، هیچ گونه بازخوردی نسبت به گزارش ها صورت نمی گیرد. این مطالعه با هدف تعیین نظرات پزشکان متخصص شهر کرمان نسبت به گزارش های رادیولوژی صورت گرفت.
    روش
    در این مطالعه توصیفی، نمونه پژوهش شامل کلیه پزشکان متخصص شاغل در مراکز بهداشتی- درمانی دولتی و خصوصی شهر کرمان بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای پژوهشگر-ساخته حاوی متغیرهای دموگرافیک، سؤالاتی در مورد رادیولوژی و 17 سؤال برای بررسی نظرات بود که روایی و پایایی آن قبل از جمع آوری داده ها تایید گردید.
    یافته ها
    شرکت کنندگان در این مطالعه 220 نفر پزشک متخصص از 15 رشته تخصصی و بیشتر آنها مرد بودند (1/60 درصد). متخصصین ارتوپدی، داخلی و زنان بیشترین درصد نمونه را تشکیل دادند (به ترتیب 5/16، 5/16 و8/13 درصد). اکثر پزشکان متخصص بیش از 50 درصد به گزارش های رادیولوژی اعتماد داشتند. میانگین (انحراف معیار ±) نمره کل نگرش 66/2 (38/0 ±) بود که 2/53 درصد حداکثر نمره ممکن بود. در بین چهار حیطه ابزار، بیشترین میانگین نمره به «چگونگی و کیفیت تهیه گزارش ها» و «توانایی تفسیر فیلم های رادیولوژی» اختصاص یافت. با توجه به سطح تحصیلات (تخصص و فوق تخصص) میانگین نمره هیچ یک از حیطه ها و میانگین نمره کل تفاوت معنی داری را نشان نداد.
    نتیجه گیری
    با توجه به درصد نمره کل نگرش، پزشکان متخصص مورد مطالعه نگرش مطلوبی نسبت به گزارش های فیلم های رادیولوژی ندارند. پیچیدگی روش های تصویربرداری پزشکی و نقش آنها در درمان بیماران، ضرورت بهبود ارتباط بین پزشکان متخصص و رادیولوژیست ها را ایجاب می نماید تا شرایط مناسبی برای تشخیص صحیح و به موقع و نیز درمان مناسب بیماران فراهم گردد.
    کلیدواژگان: گزارش رادیولوژی، تشخیص، پزشک متخصص، رایولوژیست
  • شمسی احمدیان، علی اکبر حقدوست*، سکینه محمدعلیزاده صفحات 353-363
    مقدمه

    در حال حاضر تعداد بیماران نیازمند عضو به مراتب بیش از تعداد اعضای اهدایی در دسترس است. بخش مهمی از این کمبود، به دلیل امتناع خانواده های بیماران مرگ مغزی از اهدای عضو می باشد. این مطالعه به منظور مقایسه نظرات خانواده های بیماران مرگ مغزی رضایت دهنده و امتناع کننده از اهدای عضو، در زمینه عوامل مرتبط با تصمیم اتخاذ شده،صورت گرفته است.

    روش

    در این مطالعه مقایسه ای، آزمودنی ها شامل 175 عضو از 71 خانواده (141 نفر از 56 خانواده رضایت دهنده و 34 نفر از 16 خانواده امتناع کننده) بودند. جمع آوری داده ها توسط پرسش نامه ای،که در تحقیق مشابه مورد استفاده قرارگرفته بود، بعد از انجام روایی و پایایی صورت گرفت.

    یافته ها

    بین دو گروه رضایت دهنده و امتناع کننده از نظرچندین متغیر از جمله پاسخ اولیه مثبت به درخواست، حضور همه افراد موثر در تصمیم در اولین جلسه درخواست اهدا، اطلاع از نظرات متوفی در مورد اهدا و آگاهی از شرایط نیازمندان به عضو پیوندی، تفاوت معنی داری وجودداشت (0001/0>P). از بین چهار متغیر مذکور نتیجه آنالیز رگرسیون، دو عامل اول را به عنوان پیش بینی کننده های تصمیم به اهدا نشان داد(001/0=P). از شش حیطه موثر بر تصمیم، گروه رضایت دهنده در پنج حیطه ی اعتقادات مذهبی، اعتماد، مراقبت، تعارض و تردید در تصمیم و اعتقادات پیوند میانگین نمره بیشتری در مقایسه با گروه امتناع کننده داشتند (0001/0=P). نتیجه تحلیل رگرسیون، دو حیطه اعتقادات مذهبی و اعتقادات پیوند را به عنوان پیش بینی کننده های تصمیم به اهدا نشان داد (0001/0=P).

    نتیجه گیری

    نتایج نشان داد که دو دسته عوامل بر تصمیم به اهدا موثر هستند. گروهی از این عوامل با آموزش عمومی جامعه و گروه دیگر از طریق فراهم نمودن شرایط مناسب در زمان درخواست، منطبق با نیازهای حمایتی و اطلاعاتی خانواده و درک شرایط بحرانی آنان قابلیت تغییر را دارند. مداخله در عوامل مربوط به خانواده های بیماران مرگ مغزی نیازمند توجه بیشتر سازمان های تدارک عضو و هم چنین استفاده از نیرو های آگاه، متخصص و با تجربه در فرآیند درخواست می باشد.

    کلیدواژگان: پیوند عضو، مرگ مغزی، اهدای عضو، رضایت
  • محمدرضا افلاطونیان، ایرج شریفی، علیرضا فکری صفحات 365-373
    مقدمه
    لیشمانیوز پوستی یکی از معضلات بهداشتی در کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری از جمله ایران به شمار می رود که همواره در حال گسترش می باشد. به دلیل هزینه هایی که این بیماری به مردم و دولت تحمیل می نماید، ضرورت دارد که به هزینه اثربخشی درمان آن توجه بیشتری شود. این مطالعه با هدف تحلیل هزینه های درمان لیشمانیوز پوستی در سال های بعد از زلزله(1385 و 1386) در شهر بم انجام شد.
    روش
    این مطالعه با جمع آوری داده ها و هزینه های مربوط به 5320 بیمار در سال های بعد از زلزله انجام شده است. از کل بیماران تعداد 100 بیمار بهبودیافته به طور تصادفی انتخاب و هزینه های مربوط به درمان آنان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    طی سال های 1385 و 1386 برای 5320 بیمار قریب 2570 میلیون ریال در بخش دولتی هزینه شده که هزینه سرانه هر بیمار معادل 483676 ریال می باشد. علاوه بر هزینه های دولتی، 1150 میلیون ریال هم بیماران با مراجعه به بخش خصوصی هزینه نموده اند که هزینه سرانه هر بیمار 216320 ریال می گردد. جمعا 3% از بیماران به بخش خصوصی مراجعه کرده اند که به طور متوسط هر بیمار 2 میلیون ریال هزینه داشته است و 25% هم به هر دو بخش خصوصی و دولتی مراجعه کرده که هزینه سرانه هر بیمار 550000 ریال بوده است. در مجموع 90% مخارج را هزینه های مستقیم و 10% آن را هزینه های غیرمستقیم تشکیل داده اند.
    نتیجه گیری
    هزینه سرانه درمان در مطالعات داخلی و خارجی با نتیجه این مطالعه اختلافات چشمگیری را نشان می دهد. مرکز ویژه درمان لیشمانیوز پوستی بعد از زلزله در شهر بم با ارائه خدمات رایگان ضمن کارایی بالا مردم را از سرگردانی و صرف هزینه های هنگفت نجات داده است که این تجربه می تواند الگوی مناسبی برای انجام در سایر نقاط کشور و جهان را فراهم نماید.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز پوستی، هزینه های درمان، زلزله، شهر بم
  • علی کشتکاران، فروزنده احمدزاده، حمید پناهیان صفحات 375-384
    مقدمه
    در عصر جدید نگرش مجدد به کیفیت خدمات درمانی از طرف مراجعین، بیماران و دانشجویان منجر به اتخاذ شیوه های یکسان سازی سیستم های مختلف در مراکز آموزشی از جمله کادر پزشکی، پرستاری، آزمایشگاه ها و سایر واحدهای مرتبط، تحت عنوان سیستم مدیریت کیفیت گردیده است. بر این اساس سری استانداردهای ایزو (ISO9000)، بادیدگاه فرآیندی به دنبال سیستمی است که بتوان فرآیندهای درون و برون سازمان را شناسایی و با مشخص کردن ارتباط متقابل بین آنها سیستم مناسبی را مدیریت نماید. در این رابطه بیمارستان نمازی شیراز اقدام به پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استانداردهای ISO9001: 2000 نموده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی نحوه اجرای سیستم مدیریت کیفیت(ISO9001:2000) و نقش آن در بهبود عملکرد بخش مدارک پزشکی (واحد های پذیرش، بایگانی، آمار و کدگذاری) بیمارستان نمازی شیراز طی سال های 84-1382 بوده است.
    روش
    در این مطالعه توصیفی، ابزار گردآوری داده ها دو چک لیست و دو پرسش نامه بوده که از طریق مشاهده روند انجام فعالیت ها، نحوه مستندسازی، شناسایی فرآیندها و مصاحبه با مدیران و کارکنان واحدها و اعضای کمیته اجرایی طرح سیستم مدیریت کیفیت، داده های مورد نیاز جمع آوری شده است. در این پژوهش از روش نمونه گیری استفاده نشده و اطلاعات حاصل با استفاده از روش های آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شده است.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهند که استقرار سیستم مدیریت کیفیت در بخش مدارک پزشکی بیمارستان نمازی با مستندسازی شرح وظایف و دستورالعمل های اجرایی، شفاف سازی مواردی نظیر حقوق بیماران و کارکنان و تعیین شاخص برای سنجش وضعیت موجود در واحدهای کدگذاری، پذیرش، بایگانی و آمار همراه بوده است. اما فرآیند آموزشی این سیستم از دیدگاه مدیران وکارکنان بخش مدارک پزشکی رضایت بخش نبوده است.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که اگرچه اجرای سیستم مدیریت کیفیت نتایجی از قبیل تغییر شرایط محیطی، پرسنلی، امکانات و تجهیزات را در واحدهای مدارک پزشکی در بر داشته است، اما تقویت و توسعه سیستم آمار، بهره گیری از سیستم اطفای حریق در بخش مدارک پزشکی، بررسی دوره ای به منظور اطمینان از صحت کدگذاری، به کارگیری سیستم کنترل به منظور بایگانی صحیح پرونده ها و بهبود مستمر استاندارد ایزو در واحدهای مذکور باید مد نظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: بخش مدارک پزشکی، استاندارد ایزو 9001، سیستم مدیریت کیفیت، سازمان بین المللی استاندارد
  • مروری
  • عبدالرضا صلاحی مقدم صفحات 385-398
    فاسیولیازیس در ایران دارای اهمیت دامپزشکی و بهداشتی است. تا پیش از سال 1367 موارد فاسیولیازیس انسانی در ایران به موارد اکتوپیک انگل و یا گزارشات پراکنده موارد بیماری محدود می شد. در سال 1367 همه گیری فاسیولیازیس در استان گیلان به وقوع پیوست و در بهار 1368 به اوج خود رسید. در این زمینه مطالعات مختلفی صورت گرفته و مسئولین بهداشتی محلی، با احتساب 100.000 نفر جمعیت بندرانزلی در زمان اپیدمی، تعداد کل مبتلایان را حدود 9800 تا 20 هزار نفر گزارش کردند. هرچند از همه گروه های سنی بیماران دیده می شد، بیشتر آنان کمتر از 35 سال سن داشتند شیوع بعدی فاسیولیازیس در سال 1377 دیده شد و در سال 1378 شیوع به حداکثر موارد در آن سال ها رسید. عواملی که این اپیدمی سال 1367 را سرعت و شتاب بخشید احتمالا عبارتند از: پراکندگی گاوهای سرگردان، افزایش جمعیت حلزون لیمنه، وجود انگل حد واسط با ویژگی های بیولوژیک نامعلوم، وجود لیمنه ترونکاتولای غیرکلاسیک، آلودگی فزاینده حلزون لیمنه، بالا آمدن سطح دریا و افزایش بارندگی تابستانه، تماس فزاینده بین مردم و آب آلوده، تمایل خاص مردم بومی به استفاده از نوعی گیاه خودرو از خانواده نعناع (در اپیدمی 1367 تا 91% افراد آلوده از نوعی سبزی معطر با نام محلی خالواش استفاده کرده بودند) و تقاضا برای سبزیجات کاشتنی گیلان که در آن سال ها در تهران افزایش چشم گیری داشته است. بسیار محتمل است که وجود هم زمان عوامل فوق موجب شیوع این بیماری در ایران بشود.
    کلیدواژگان: فاسیولیازیس انسانی، فاسیولا هپاتیکا، لیمنه ترونکاتولا، اپیدمیولوژی، ایران
  • گزارش مورد
  • محمد پدرام، افشین فتحی صفحات 399-404
    بیشتر موارد ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک پورپورا به وجود یک اتوآنتی بادی علیه ADAMTS13 که یک متالوپروتئاز شکننده مولتی مرهای خیلی بزرگ فاکتور ون ویلبراند می باشد نسبت داده می شود. تجمع مولتی مرهای خیلی بزرگ فاکتور ون ویلبراند و پلاکت ها در عروق باعث آنمی همولیتیک میکروآنژیوپاتیک شده و آن هم نهایتا منجر به کاهش خون رسانی به ارگان ها می شود. بیشتر بیماران به تعویض پلاسما با جایگزینی متالوپروتئاز کاهش یافته و خارج کردن مهارکننده های موجود در گردش خون پاسخ می دهند. با این حال تعدادی از بیماران (20-10%) ممکن است تنها به تعویض پلاسما پاسخ ندهند، بنابر این امروزه توجه به استفاده از رتوکسی مب که یک مونوکلونال آنتی بادی علیه B-cell و تضعیف کننده جدید سیستم ایمنی است معطوف شده است. بیمار معرفی شده در مقاله حاضر یک پسر دوازده ساله مبتلا به TTP شدید و مقاوم به درمان با تعویض پلاسمای مکرر و دوز بالای کورتیکواستروئید است که با اضافه کردن رتوکسی مب به رژیم درمانی پاسخ بالینی داده و بیماری وی کنترل شده است. بنابراین در درمان TTP مقاوم به درمان استفاده از رتوکسی مب به همراه تعویض پلاسما می تواند مفید واقع شده و پاسخ بالینی طولانی مدت ایجاد کند.
    کلیدواژگان: ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک پورپورا، درمان، رتوکسی مب
  • محمود آقایی افشار، آرمیتا شاه اسماعیلی صفحات 405-409
    فاشئیت نکروزان، یکی از عوارض نادر آپاندیسیت تشخیص داده نشده به شمار می رود و مرگ و میری بالغ بر 25% دارد. در این گزارش یک مرد 47 ساله دیابتی با فاشئیت نکروزان ناحیه پهلوی راست و جدار شکم، ثانویه به آپاندیست حاد معرفی می شود. پس از انجام اقدامات اولیه تشخیصی، بیمار با تشخیص اولیه گاز گانگرن و فاشئیت نکروزان با احتمال منشا رتروپریتوئن تحت عمل جراحی قرار گرفت و پس از 3 ماه آپاندیس بیمار به صورت الکتیو جراحی گردید. پس از عمل حال عمومی بیمار رو به بهبود رفت و با وضعیت عمومی خوب مرخص گردید.
    کلیدواژگان: فاشئیت نکروزان، آپاندیسیت حاد، گانگرن گازی
  • بازآموزی
  • مهدر رضایی فر، مهدی انصاری، فرخنده رفیع زاده صفحات 411-433
    از آنجا که سرماخوردگی یک بیماری خود محدود شونده می باشد، علائم آن معمولا بین هفت تا ده روز برطرف می شوند. برای اکثر بیماران، درمان علامتی انجام می گیرد که آن هم بر روی علائم بیشتر آزاردهنده متمرکز می شود. درمان دارویی بدون نسخه ممکن است باعث بهتر شدن علائم بیماری گردد ولی بایستی به ویژه هنگام وجود عوامل خطر در بیماران با احتیاط انجام گیرد. بیماران بایستی در مورد بدتر شدن علائم، پیشرفت و یا بروز عوارض بیماری مورد مراقبت قرار گیرند. مراجعه به پزشک برای بیمارانی که دارای علائم التهاب غیر آلرژیک بینی، حساسیت، عفونت گوش میانی، سینوزیت و یا مشکلات قسمت تحتانی دستگاه تنفسی مثل پنومونی، آسم یا برونشیت هستند، توصیه می شود.
    پیشگیری یکی از راه های اصلی می باشد و رعایت بهداشت از جمله شستن مرتب دست ها و استفاده از مواد ضد عفونی کننده هنوز یکی از مؤثرترین راه های پیشگیری از سرماخوردگی می باشد. استفاده از اسیدهای آلی که دارای فعالیت ضد ویروسی برروی رینوویروس ها بوده و می توانند در برابر ویروس ها تا چند ساعت بعد از استفاده موضعی اثر خود را حفظ نمایند، از راه های مهم پیشگیری از این عفونت ها می باشند. به نظر می رسد که این راه ساده وسالم مهم ترین وسیله ای است که در حال حاضر برای پیشگیری از سرماخوردگی مؤثر باشد.
    انتظار می رود بعد از مطالعه این مقاله خوانندگان بتوانند:1. اهمیت پیشگیری از سرماخوردگی از دو جنبه سلامتی جامعه، و اقتصادی بودن آن در چرخه درمان را توضیح دهند. 2. لیست کاملی از علائم و نشانه های سرماخوردگی و عوامل ایجادکننده آن را ارائه نمایند. 3. قادر به بحث در مورد با بیماری زایی و عوامل مؤثر در انتشار بیماری سرماخوردگی باشند. 4. از روش ها و مکانیسم های انتقال بیماری مطلع باشند. 5. بتوانند معیارهای پیشگیری را تشخیص داده و واقعیات را از موارد غیرواقعی تمیز دهند. 6. فهرستی از نکات مشاوره ای مهم را برای داروسازان ارائه نموده تا بیماران را در زمینه پیشگیری، کنترل علائم و یا مراجعه به پزشک راهنمایی نمایند.
  • پیام بهداشتی
  • نمایه موضوعی دوره شانزدهم
    صفحات 443-445
|
  • Kajbaf Vala M., Shaterzadeh M.J., Goharpey Sh., Esfandiarpour F., Salehi R Pages 297-306
    Background and Aims
    Precise muscle activity pattern is required to maintain normal shoulder function and any alteration in muscle activity can result in movement impairment. The purpose of this study was to assess normalized electromyography (EMG) of shoulder muscles during selected functional tasks of upper limb in patients with shoulder impingement syndrome.
    Methods
    Test group consisted of 15 subjects with shoulder impingement syndrome selected by nonprobability convenient sampling and control group consisted of 15 matched healthy subjects. In each group selected exercises including open kinetic chain with and without external load and closed kinetic chain with axial load were done and during each exercise surface EMG from selected muscle was recorded.
    Results
    There was significant difference between the two groups in the activities of upper trapezius, infraspinatus and three regions of deltoid muscle (P<0.05).changes in normalized EMG were task dependent. Among all selected exercises, D2E showed minimum changes and tripod showed maximum changes in muscle activity domain.
    Conclusion
    Decrease in activity domain of infraspinatus and trapezius muscles in patients with shoulder impingement syndrome causes impairment of shoulder function. D2E with causing minimum changes and Tripod with causing maximum changes in muscles activity domain are suggested respectively as the first and the last activity patterns in the treatment of these patients.
  • Fazeli H., Mirlohi M., Mohammadi Ghalaei P Pages 307-317
    Background and Aims

    Vancomycin Resistant Enterococci (VRE) are among the most common nosocomial pathogens worldwide. The intestinal tract provides a major source for transmission of these bacteria. Probiotics are living microorganisms that moderate use of them has inhibitory effect on intestinal colonization by enteric pathogens. We examined the effect of Lactobacillus rhamnosus GG (LGG) on inhibition of VRE colonization in mouse model.

    Methods

    Twenty four mice (Balb/C) were controlled for a week and then were infected to VRE by daily receiving of 1ml oral vancomycin (250µg/ml) and 1ml VRE suspension in MHB () for one week. Mice were randomly divided into two groups of treatment and control, and the effect of LGG probiotic was compared in the tow groups. VRE, total Enterococci, and enteric gram-negative bacilli counts in feces were determined before and after colonization by VRE.

    Results

    At first, all mice were colonized by non –Vancomycin Resistant Enterococci (mean 5×105CFU/g for 7 days), and Vancomycin resistance was not detectable. Following gastric inoculation of VRE and receiving oral vancomycin, VRE was colonized in gastrointestinal tract of all mice (mean 1.6×106CFU/g for 7 days). Oral administration of LGG suppressed growth of all Enterococci, including the vancomycin-resistant strain in treatment group feces (P<0. 05).

    Conclusion

    It is concluded that probiotic can reduce colonization of VRE. More studies on the effect of probiotics in prevention and treatment of VRE and other common pathogens are suggested

  • Sazgarnia A., Bahreini Toosi S.M.H., Montazerabadi A.R., Al.Davood S.A., Esmaeili H.A Pages 319-331
    Background and Aims
    Previous studies have indicated significant differences in vocal parameters between children with Down syndrome and normal children, but there are challenges about these differences. In this study vocal parameters and Maximum Phonation Time (MPT) in adults with Down syndrome have been investigated.
    Method
    This cross-sectional and analytic study was performed on 22 adults with Down syndrome and 22 normal adults matched for age and gender. While subjects were asked to produce sustained vowel /a/, some vocal parameters such as Jitter (perturbations of frequency), Shimmer (perturbations of amplitude), and Fundamental frequency (F0) were analyzed by Vocal analyzer of Dr. Speech (version 4.3 U from Tiger Electronics) Software. Mean MPT was also determined in both groups and based on gender by applying usual method of producing sustained vowel /a/ as much as possible. Two-way analysis of variance was performed for data analysis.
    Results
    In Down syndrome group mean F0 was higher than Control group, but Jitter was lower (P<0.001). However, difference of mean shimmer between two groups was not significant. Interestingly in both groups shimmer and jitter in females were lower than males. In regard to MPT, two groups did not differ significantly.
    Conclusion
    Although the differences between Down syndrome and control group show physiological lack of laryngeal control, it may be resulted from other factors (e.g. personal characteristics and submissiveness in social interactions) not investigated in the present study
  • Seifpanahi S., Salmalian T., Dehqan M Pages 333-341
    Background and Aims
    Previous studies have indicated significant differences in vocal parameters between children with Down syndrome and normal children, but there are challenges about these differences. In this study vocal parameters and Maximum Phonation Time (MPT) in adults with Down syndrome have been investigated.
    Method
    This cross-sectional and analytic study was performed on 22 adults with Down syndrome and 22 normal adults matched for age and gender. While subjects were asked to produce sustained vowel /a/, some vocal parameters such as Jitter (perturbations of frequency), Shimmer (perturbations of amplitude), and Fundamental frequency (F0) were analyzed by Vocal analyzer of Dr. Speech (version 4.3 U from Tiger Electronics) Software. Mean MPT was also determined in both groups and based on gender by applying usual method of producing sustained vowel /a/ as much as possible. Two-way analysis of variance was performed for data analysis.
    Results
    In Down syndrome group mean F0 was higher than Control group, but Jitter was lower (P<0.001). However, difference of mean shimmer between two groups was not significant. Interestingly in both groups shimmer and jitter in females were lower than males. In regard to MPT, two groups did not differ significantly.
    Conclusion
    Although the differences between Down syndrome and control group show physiological lack of laryngeal control, it may be resulted from other factors (e.g. personal characteristics and submissiveness in social interactions) not investigated in the present study
  • Borhani P., Mohammadalizadeh S Pages 343-351
    Background and Aims
    Radiology reports are often the only means of communication between radiologists and physicians. Despite the importance of these reports, practically physicians do not give a feedback about radiology reports. This study was aimed to determine the opinions of specialists towards radiology reports.
    Methods
    in this descriptive study, sample consisted of all specialists working in Kerman city. Data collection was done by a researcher-made questionnaire consisted of demographic variables, items related to radiology and 17 items to assess opinion. Validity and reliability of the questionnaire were confirmed before data gathering
    Results
    Participants were 220 specialists in 15 fields. Most of them were male (60.1%). The most percent of sample belonged to specialists in Internal medicine (16.5%), Orthopedists (16.5%) and Gynecologists (13.8%). Majority of physicians trusted in radiology reports more then 50%. Mean total opinion score (±SD) was 2.66 (±0.38) which was 85% of the maximum score. The highest mean scores belonged to “the style and quality of reports” and “the ability of interpreting radiographs.” Neither mean score of domains nor total mean score showed significant difference based on the level of education.
    Conclusion
    based on the total opinion score, specialists do not have positive opinion toward radiology reports. In regard to increasing complexity of medical imaging and its role in the treatment of patients, better communication between radiologists and specialists in order to improve accurate diagnosis and treatment is necessary
  • Ahmadian Sh., Haghdoost A.A., Mohammadalizadeh S Pages 353-363
    Background and Aims

    At present due to brain dead patients’ families refuse to organ donation, the number of available organs is less than the requesting cases. The aim of this comparative descriptive study was to compare opinions of donor and nondonor families about relevant factors in their decision making.

    Methods

    participants included 175 members of 71 families (141 members of 56 donor families and 34 members of 16 nondonor families). Data were collected by a questionnaire after validity and reliability confirmation.

    Results

    There was statistically significant difference between two groups in initially favorable reaction to the request, presence of the effective individuals on decision making in first cession of the request, awareness of the deceased beliefs about donation, and awareness of the conditions of patients with organ failure (P<0.0001). Regression analysis revealed that two first factors are the decision predictors (P=0.001). In regard to effective factors on decision, religious beliefs, trust, caring, decision doubt and conflict and transplant beliefs were significantly higher in donor group (P=0.0001). Regression analysis showed religious beliefs and transplant beliefs as predictors of the consent to donation (P=0.0001).

    Conclusion

    Consent to organ donation is affected by two groups of factors and can be increased by providing public education and adequate conditions at the time of organ request based on the needs and critical conditions of relatives. This requires more attention of the Organ Procurement Organizations and also employing skilled and experienced individuals in organ request process.

  • Aflatoonian M.R., Sharifi I., Fekri A.R Pages 365-373
    Background and Aims
    Cutaneous leishmaniasis (CL) is a vector – borne disease and at present it is one of the important health problems in tropical and sub - tropical countries including Iran. Due to imposed expenses to the people and government, this study was performed to evaluate the cost – effectiveness of cutaneous leishmaniasis treatment in the years after the earthquake in Bam/Iran.
    Methods
    In a descriptive cross-sectional study data about treatment costs CL-patients during 2006-7 were collected. Overall, 100 recovered patients were randomly selected and their treatment costs were analyzed.
    Results
    For 5320 CL patients about 2570 million rials was spend by the government that was equal to per capita cost of 483676 rials. In addition, 1150 million rials were spent by the patients themselves in private clinics which increase the per capita cost to 216320 rials. Overall, 3% of the patients referred to private sectors that had 2 million rials costs and 25% referred to both governmental and private sectors which has led to a per capita cost of 550000 rials. In total, over 90% of the costs were direct and 10% were indirect costs.
    Conclusion
    The per capita treatment cost in this study shows a significant difference with those by other national and international reports. The establishment of CL Treatment Center after the earthquake in bam has reduced the disease costs and provided an efficient, free and easy accessible service for the patients. This experience could be a suitable model to be used nationally as well as globally.
  • Keshtkaran A., Ahmadzadeh F., Panahian H Pages 375-384
    Background and Aims
    Nowadays, new attitudes of clients, patients and students toward the quality of health care services, have led to unifying different systems in educational centers, which has been recognized as quality management system. The ISO standard series have created systems that integrate intra and inter organization processes to improve the quality of health services. The aim of the present study was to evaluate the role of implementation of ISO 9001:2000 on the improvement of the performance of Medical Records Department in Shiraz Namazi hospital during 2003-2005.
    Methods
    In This descriptive study, data were collected through two custom-designed checklists and two questionnaires filled by observing the process of activities and documentation and interviewing managers, staff and members of the quality management system committee. There was no sampling and data were analyzed by using descriptive statistics.
    Results
    The implementation of ISO standards had led to the documentation of responsibilities and administrative guidelines, clarification of patients’ and staff’s rights and determination of indexes for evaluation of admission, filing and coding units. However, it had failed to improve educational processes.
    Conclusion
    Although implementation of ISO9001:2000 has been successful at improving the physical environment, personnel, facilities and equipments of the department, promotion of statistics department, use of fire extinguishing system, Periodic control of coding and filing systems for continuous improvement of ISO standards should be considered.
  • Salahimoghaddam A Pages 385-398
    Fascioliasis has medical and veterinary importance in Iran. Human Fascioliasis had been limited to just ectopic cases or sporadic reports before 1988. In this year an outbreak of human fascioliasis was reported from Gilan province and peak of this epidemy was seen in spring 1989. Considering 100000 population of Bandar-e-Anzali total infected cases was estimated between 9800 and up to 20000 cases. Although infection was seen in different age groups, most cases were less than 35 years old. Next outbreak was started in 1998 and raised up to maximum in 1999. Various factors were probably affected these outbreaks, including scattered stray cows, raise of snail population, intermediate Fasciola species with unknown biologic characteristics, Lymnaea truncatula like snails, higher snail infection, raise of sea level, raise of summer rainfall, more contact with polluted water and popular consumption of local wild herbs, in 1988 (up to 91% of infected people had history of “Khalvash” consumption, which is one of these wild herbs belonged to Menta sp). In these years more cultured herbs were exported to Tehran. It is highly probable that a combination of these factors has caused outbreaks of human fascioliasis in Iran.
  • Pedram M., Fathi A Pages 399-404
    Thrombotic thrombocytopenic purpura (TTP) is mostly attributed to the presence of an autoantibody against ADAMTS-13, a metalloprotease that degrades ultralarge von Willebrand protein multimers. Accumulation of vWF multimers and systemic platelet aggregation lead to microangiopathic thrombosis, hemolytic anemia, and end-organ ischemia. Most patients respond to therapeutic plasma exchange (TPE), which replaces the missing protease and removes the circulating inhibitor. However, some cases (10%-20%) might not respond to TPE alone, and, therefore, interest has been aroused to use the novel immunosuppressive anti-B-cell antibody, rituximab. We report a 12-year old male patient with severeTTP refractory to multiple courses of plasmapheresis and high-dose steroid treatment in whom the combined use of daily plasma exchange and rituximab was associated with clinical resolution of active TTP, and we discuss the benefits and possible timing of combined therapy. Retuximeb used with plasma exchange can lead to sustained clinical remission in patients with refractory autoimmune TTP.
  • Aghaeeafshar M., Shahesmaeili A Pages 405-409
    Necrotizing fasciitis is one of the rare complications of misdiagnosed appendicitis with the mortality rate of over 25%.We report a 47-year old diabetic man admitted with necrotizing fasciitis of flank and abdominal wall secondary to acute appendicitis. The patient, with primary diagnosis of gas gangrene and necrotizing fasciitis, underwent surgical operation and after 3 months, elective appendectomy was performed. After that, he was discharged in good conditions.
  • Pages 411-433
    Since most colds are self-limiting, symptoms will usually resolve on their own in seven to ten days. For the majority of patients, treatment is symptomatic and targeted at the most bothersome symptoms. Specific non-prescription therapy may relieve cold symptoms but should be used with caution, especially in at-risk patient populations. Patients should monitor for worsening symptoms, and progression of complications. Medical referral is appropriate for patients with symptoms suggestive of nonallergic rhinitis, otitis media, sinusitis, or lower respiratory tract problems such as pneumonia, asthma, or bronchitis. Prevention is the main stay. Good hand hygiene, including frequent hand washing and the use of hand sanitizers, is still the most effective intervention to prevent the common cold. Commonly used organic acids have virucidal activity for rhinoviruses that persists for hours after application, which has important implications for the prevention of these infections. This simple and safe intervention seems to be the most logical tool we have at this time to prevent the common cold.