بررسی رابطه تعداد گلبول های قرمز هسته دار خون بند ناف نوزادان ترم با مایع آمنیوتیک آغشته به مکونیوم

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به شیوع مایع آمنیوتیک آغشته به مکونیوم و عوارض شناخته شده آن و وجود بعضی گزارش های حاشیه ای مبنی بر ارتباط تعداد گلبول های قرمز هسته دار (nRBC) با مایع آمنیوتیک مکونیومی، به منظور تعیین رابطه تعداد nRBC خون بندناف نوزادان ترم تازه به دنیا آمده با مایع آمنیوتیک آغشته به مکونیوم، مطالعه ای به صورت مورد - شاهد (case–control) روی خانم های باردار ترم که برای زایمان در بیمارستان حضرت زینب(س) از مهر ماه 1383 تا مهر ماه 1384 بستری شدند انجام شد.
مواد و روش ها
با انجام محاسبات لازم، تعداد نمونه تعیین و خانم های بارداری که دارای عوامل تاثیر گذار بر روی nRBC، مثل دیابت، اریترو بلاستوزو بودند از مطالعه حذف شدند. پس از پاره شدن پرده آمنیون، گروه مورد، نوزادان با مایع آمنیوتیک مکونیومی و گروه شاهد، نوزادان با مایع آمنیوتیک شفاف بودند. سن و تعداد زایمان مادر، سن بارداری، وزن زمان تولد نوزاد، آپگار دقیقه اول و پنجم، عاقبت جنین در 24 ساعت اول و همچنین الگوی ضربان قلب جنین و هموگلوبین نوزاد در بدو تولد بررسی و ثبت شد. تعداد nRBC به روش استاندارد در خون بندناف نوزاد به دنیا آمده اندازه گیری و نمونه های مورد و شاهد بر حسب تعداد nRBC طبقه بندی و با آزمون های آماری از قبیل مان ویتنی، و همبستگی اسپیرمن مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
فاکتورهای مادری و نوزادی مشابه بودند و 52 نفر گروه مورد و 47 نفر گروه شاهد را تشکیل دادند. میزان nRBC در گروه شاهد 73/8±191/8 و در گروه مورد 59/8 ± 98/9 به ازای 100 عدد WBC بود که بین دو گروه اختلاف معناداری وجود داشت (05/0p<). بین تعداد nRBC ها با اپگار دقایق اول و پنجم، هموگلوبین، عاقبت جنینی در 24 ساعت اول تعداد بارداری، تعداد زایمان های قبلی و تعداد WBCها ارتباط معناداری وجود نداشت.
بحث و نتیجه گیری
تعداد nRBC های خون بندناف با دفع داخل رحمی مکونیوم افزایش می یابد و حاکی از این است که نوزادان با مایع امنیوتیک مکونیومی در معرض خطر هیپوکسی هستند. تحقیقات بیش تر برای بررسی تاثیر نوع زایمان بر عاقبت نوزادان مکونیومی و ارزیابی علت هیپوکسی جنین در مادران باردار بدون عارضه را نیز توصیه می کنیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p673479 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!