آملوبلاستومای تک کیستی: بررسی کلینیکو پاتولوژیک 52 مورد

پیام:
چکیده:
بیان مساله: آملوبلاستومای تک کیستی (یونی کیستیک) زیر گروهی از آملوبلاستوما با نمای هیستوپاتولوژیک مشابه، اما خصوصیات بالینی متفاوت است. این گروه در مقایسه با آملوبلاستوما از عود و تهاجم کم تری برخوردار بوده، در سنین جوان تر روی می دهد. ملاحظات درمانی این ضایعه بر اساس نوع آن تفاوت می کند. بر اساس نمای هیستوپاتولوژیک، این ضایعه به 3 نوع لومینال، اینترا لومینال و مورال طبقه بندی شده است.
هدف
هدف از انجام این مطالعه 1) تعیین فراوانی انواع و 2) تعیین فراوانی متغیرهای سن، جنس و محل آملوبلاستومای تک کیستی بود.
روش بررسی
مطالعه حاضر به روش تمام شماری و در دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول، تمام پرونده های موجود در بخش آسیب شناسی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 1345 تا آخر1382 مورد بازبینی قرار گرفت. در این مرحله، نمونه هایی که تشخیص پاتولوژیک آن ها با عنوان مورال آملوبلاستوما، یونی کیستیک آملوبلاستوما و یا کیستیک آملوبلاستوما بود از میان پرونده های موجود جدا و اطلاعات مربوط به سن، جنس و محل ضایعه استخراج و در جداول از پیش تهیه شده ثبت شد. در مرحله دوم، تمام نمونه ها توسط دو پاتولوژیست بازبینی شدند و در گروه های لومینال، اینترالومینال و مورال قرار گرفتند. در آخرین مرحله، فراوانی متغیر های مذکور با نرم افزار آماری SPSS محاسبه گردید.
یافته ها
بررسی کل پرونده های موجود در بخش آسیب شناسی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال1345 تا آخر 1382 نشان داد که در مجموع 52 نمونه با تشخیص پاتولوژیک مورال یا یونی کیستیک آملوبلاستوما وجود دارد. متغیرهای مورد بررسی بیانگر آن بود که اکثر بیماران مبتلا در طیف سنی 20 تا 30 سال (3/35 درصد) قرار دارند که از این میان 30 (7/57 درصد) بیمار مذکر و 22 (3/42 درصد) مورد مؤنث بودند. 51 (1/98 درصد) مورد از نمونه ها به فک پایین و فقط یک نمونه (9/1 درصد) به فک بالا تعلق داشت. در بررسی هیستوپاتولوژیک نمونه ها، یافته ها به این شرح بود: 9 (3/17 درصد) مورد از کل نمونه ها، نمای پاتولوژیک لومینال، 4 (7/7 درصد) نمای اینترالومینال و 39 (75 درصد) نمای مورال داشتند.
نتیجه گیری
نتایج حاصل بیانگر وقوع بیش تر آملوبلاستومای تک کیستی در فک پایین،جنس مذکر و دهه سنی سوم بود. مطالعات بعدی با استفاده از روش های ایمنوهیستوشیمی و فوق ساختمانی می تواند راهگشای کسب اطلاعات بیش تر در خصوص این ضایعه باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p673480 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!