بررسی اثر طب سوزنی بر شدت درد زایمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
ترس از لیبر، منجر به افزایش بی رویه سزارین می گردد. به دلیل عوارض متعدد مادری و جنینی روش های بیدردی دارویی، مادران تمایل به استفاده از روش های غیردارویی دارند. یکی از روش های غیردارویی، طب سوزنی است. این مطالعه با هدف بررسی آثار طب سوزنی بر شدت درد زایمان انجام شد.
مواد و روش ها
این بررسی در دو گروه30 نفری طب سوزنی «حقیقی» و طب سوزنی «کاذب»، جمعا 60 نفر انجام شد. در این تحقیق برای گروه مورد از 12 نقطه طب سوزنی و در گروه شاهد از 6 نقطه استفاده شد. شرکت کنندگان از نظر شدت درد در قبل از طب سوزنی، نیم ساعت، یک ساعت، و دو ساعت بعد از طب سوزنی و دو ساعت پس از زایمان، مورد مقایسه قرار گرفتند. برای ارزیابی درد در دو گروه از جدول مقایسه ای بصری استفاده شد.
آزمون آماری: به منظور مقایسه درد و آرامش از آزمون من ویتنی و جهت همسان سازی متغیرها از آزمون کلموگروف اسمیرنوف استفاده شد.
نتایج
نتایج تحقیق نشان داد که بین میانگین شدت درد و آرامش در دو گروه قبل از طب سوزنی، نیم ساعت، یک ساعت و دو ساعت بعد طب سوزنی و دو ساعت بعد از زایمان اختلاف معنادار آماری دیده نشد [(46/0p=)، (29/0p=)، (30/0p=)، (84/0p=)، (41/0p=)]. از طرفی نتایج در ارتباط با آرامش نیز در دو گروه، قبل از طب سوزنی، نیم ساعت، یک ساعت و دو ساعت بعد از طب سوزنی و دو ساعت بعد از زایمان اختلاف معنادار آماری را نشان نداد [(54/0p=)، (50/0p=)، (54/0p=)، (09/0p=)، (92/0p=)]. در بررسی مقایسه اختلاف شدت درد در گروه مورد، قبل از طب سوزنی با نیم ساعت بعد، با یک ساعت بعد، با دو ساعت بعد، نیم ساعت بعد با یک ساعت بعد از طب سوزنی و بین دو ساعت با یک ساعت بعد از طب سوزنی، اختلاف معنادار آماری دیده شد (0001/0p<). در بررسی اختلاف شدت درد در گروه شاهد نیز قبل از طب سوزنی با نیم ساعت بعد از طب سوزنی، با یک ساعت بعد، با دو ساعت بعد، نیم ساعت بعد، با یک ساعت و بین دو ساعت بعد با یک ساعت بعد، اختلاف معناداری از نظر آماری دیده شد (0001/0p<).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که طب سوزنی اثری بر درد زایمان نداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p673481 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!