بیان موقت پروتئین هورمون رشد انسانی در برگ گیاه دارویی یونجه

پیام:
چکیده:
سابقه
با توجه به اهمیت هورمون رشد انسانی در درمان دارویی بسیاری از نارسایی های ناشی از کمبود آن، تولید این هورمون به صورت نوترکیب در داخل و خارج کشور مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر از روش ها و موجودات مختلفی برای تولید مولکول های نو ترکیب دارویی که از اهمیت تجاری برخوردار هستند استفاده می گردد، به طوری که یافتن جایگزینی مناسب برای تولید مولکول های نو ترکیب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در دهه اخیر، تولید پروتئین های نو ترکیب دارویی در گیاهان، بخصوص انواعی از آن ها که ارزش دارویی و تغذ یه ای دارند، همانند یونجه، مورد توجه قرار گرفته است.
هدف
هدف آن است که پتانسیل گیاه یونجه، به عنوان یک گیاه زود رشد و به عنوان تولید کننده پروتئین نو ترکیب مورد بررسی قرار گیرد.
روش بررسی
در این تحقیق با استفاده از روش آگرواینفیلتراسیون (انتقال ژن تحت خلا توسط آگروباکتریوم) آگروباکتریوم حاوی سازه بیانی هورمون رشد انسانی به بافت برگ های سالم یونجه در زمان های مختلف 5، 10، 15، 20، 25، 30 و 35 دقیقه وارد شد. میزان بیان موقت پروتئین در برگ ها با استفاده از کیت الایزا (ELISA) مربوط به سنجش هورمون رشد انسانی استاندارد و لکه گذاری پروتئین (Western blot) اندازه گیری شد.
یافته ها
بهترین میزان بیان هورمون رشد انسانی مربوط به برگ جوان گیاه یونجه با مدت زمان 25 دقیقه آگرواینفیلتریشن و نگهداری به مد ت سه روز در شرایط نوری 8 ساعت تاریکی، 16 ساعت روشنایی با میزان 6000-8000 لوکس و دمای 25 درجه سانتی گراد به میزان 1/0 درصد کل پروتئین استخراج شده از برگ بود.
نتیجه گیری و بحث: این بررسی حاکی است که گیاه دارویی یونجه می تواند به عنوان عامل تولید پروتئین های نوترکیب، مانند پروتئین های تشخیصی و یا واکسن ها به کار رود. این روش بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته قابل انجام و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. از مزایای برتر این سامانه این است که بیان سازه حاوی ژن مورد نظرقبل از تراریختی دائمی گیاهان مشخص می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p673483 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!