راه اندازی و به کارگیری روش الیزا به منظور تشخیص حضور آنتی ژن p24 در خون افراد آلوده به HIV

پیام:
چکیده:
هدف
ویروس نقص ایمنی انسان، موجب اختلال و ضعف در دستگاه ایمنی می گردد و بنابراین فرد در برابر عفونت های فرصت طلب و بروز علائم بیماری ایدز حساس می گردد. انتشار ویروس از طریق انتقال خون و ضرورت تشخیص آلودگی آن در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی، همواره در سراسر جهان مورد توجه بوده است. روش های متنوعی به منظور تشخیص عفونت HIV وجود دارند. روش الیزا با توجه به مزایای خاص خود، به صورت معمول در اکثر مراکز بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور کوتاه کردن دوره پنجره و همچنین تشخیص عفونت در نوزادان متولد شده از مادران آلوده، می توان حضور آنتی ژن های HIVرا مورد بررسی قرار داد. هدف این پژوهش، طراحی و راه اندازی روش کپچر الیزا برای تشخیص حضور آنتی ژن کپسید (p24) HIV در خون افراد آلوده به HIV بود.
مواد و روش کار
در این تحقیق، آنتی بادی پلی کلونال علیه آنتی ژن نوترکیب p24 ویروس HIV در خرگوش تولید و با روش های متنوع کروماتوگرافی جذبی اختصاصی IgG و آنتی بادی علیه p24 تخلیص گردید. آنتی بادی اختصاصی استخراج شده پس از تایید، با آنزیم پراکسیداز کنژوگه و روش کپچر الیزا طراحی و راه اندازی شد. به منظور ارزیابی و تعیین حساسیت و ویژگی این روش، نمونه های سرمی HIV مثبت و منفی، در مقایسه با تست استاندارد بررسی و ارزیابی گردید.
نتایج
نتایج حاصل از این تحقیق مشخص کرد که روش راه اندازی شده را می توان به منظور تشخیص و تایید عفونت HIV در دوران پنجره و عفونت به کار برد. ویژگی الیزای راه اندازی شده 100 درصد و حساسیت آن پس از تیمار حرارتی 96 درصد در مقایسه با کیت تجاری بود. پس از مقایسه نتایج الیزا میان تحت تیپ های A و B ویروس، تفاوت معناداری مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
این تست حساسیت و ویژگی بالایی برای تشخیص آنتی ژن ویروس دارد و همچنین دارای مزایای زیادی، شامل مدت زمان نسبتا کوتاه انجام آزمایش و تولید راحت آنتی بادی به میزان کافی است. در مقایسه با روش های دیگر تشخیص، تست راه اندازی شده، ساده، سریع، دقیق و از نظر اقتصادی، مقرون به صرفه است. از این روش می توان برای تشخیص عفونت HIV در نوزادان متولد شده از مادران آلوده که به دلیل انتقال آنتی بادی مادری از جفت با روش های معمول قابل تشخیص نمی باشد و همچنین کوتاه کردن دوران پنجره که عفونت قابل انتقال است، استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p673493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!