بررسی عوامل مرتبط با آگاهی و نگرش در مورد بیماری ایدز

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
ایدز به عنوان یکی از مهم ترین بیماری ها و مشکلات بهداشتی جهان در دهه های اخیر، توجه همگان را به خود جلب کرده، و افزایش سطح آگاهی و نگرش در نتیجه اصلاح عادات و پرهیز از رفتارهای پرخطر به عنوان تنها راه کنترل آن شناخته شده است. با توجه به خطر بالقوه ای که از جهت این بیماری کشور ما را نیز تهدید می کند، در این مطالعه به بررسی سطح آگاهی و نگرش کارکنان و رابطین (به عنوان ارائه دهندگان خدمات) و مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی شرق تهران (به عنوان گروه هدف) در مورد بیماری ایدز پرداختیم.
مواد و روش ها
این مطالعه، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بود که بر روی 440 نمونه، شامل 110 نفر پرسنل مراکز بهداشتی درمانی، 110 رابط بهداشتی و 220 نفر مراجعه کننده که از 7 مرکز بهداشتی درمانی شرق تهران به طور تصادفی انتخاب شده بودند انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای حاوی 25 سؤال بود که روایی و اعتبار آن توسط تیم تحقیق، مطالعه و تامین گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و آزمون های «تی»، کای دو، آنالیز واریانس دانکن، همبستگی و رگرسیون لجستیک استفاده شد.
نتایج
در این مطالعه به طور متوسط، پرسنل 8/83 درصد، رابطین 5/77درصد و مراجعین 2/64 درصد حداکثر امتیاز آگاهی را کسب کردند و هر یک از گروه ها حداقل 75 درصد امتیاز نگرش را به دست آورد. بین سطح آگاهی کارکنان با جنس، سن، تحصیلات، سابقه کار و واحد ارائه خدمت ایشان، سطح آگاهی رابطین با تحصیلات آن ها و سطح آگاهی مراجعین با سن، وضعیت تاهل، تحصیلات و شغل آنان رابطه معنادار وجود داشت (05/0p<). بین سطح نگرش کارکنان با جنس و تحصیلات و در مورد مراجعین با سن و تحصیلات آن ها ارتباط معنادار مشاهده شد (05/0p<). رابطه بین سطح نگرش رابطین با هر یک از متغیرهای مستقل معنادار نبود. بین سطح آگاهی کارکنان، رابطین و مراجعین با نگرش آن ها همبستگی مثبت وجود داشت. تقریبا نیمی از افراد چند منبع کسب اطلاعات داشتند و بیش تر به استفاده از رادیو و تلویزیون و کم ترین درصد به دروس تحصیلی جهت کسب اطلاعات اشاره داشتند.
بحث و نتیجه گیری
در این مطالعه، اکثر کارکنان، رابطین و حدود نیمی از مراجعین از آگاهی کافی در مورد ایدز برخوردار بودند و نگرش بیش از دو سوم نمونه ها در مورد بیماری ایدز، مثبت بود که قابل تقدیر است. در این خصوص به روز نگهداشتن آگاهی و اجرای هدفمند برنامه های آموزشی مورد تاکید است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p673525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!