آنمی فقر آهن در زنان سنین باروری شهرستان های رامسر و تنکابن

پیام:
چکیده:
مقدمه
فقر آهن و کم خونی ناشی از فقر آهن،شای عترین اختلال تغذیه ای و خونی در سرتاسر جهان است که به ویژه در زنان سنین باروری اثر می گذارد. فقر آهن مرحله ای است که محتوای آهن بدن کم تر از حد نرمال باشد. کم خونی فقر آهن در زنان یکی از علل مهم مشکلات سلامت است که می تواند باعث کاهش قدرت یادگیری، کاهش ظرفیت و قوای کار، اختلال سیستم قلب و عروق، زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم، افزایش مورتالیتی مادر و نوزاد و افزایش ناتوانی ناشی از عفونت شود. این مطالعه با هدف بررسی آنمی فقر آهن در مراحل اولیه و تعیین عوامل مؤثر از جمله تعداد زایمان، سقط، خون ریزی ماهیانه، سطح خون ریزی گوارشی، عفونت انگلی و وضعیت اقتصادی- اجتماعی زنان در سنین 45-15 ساله شهرستان رامسر و تنکابن انجام شده است.
مواد و روش کار
مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود که بر روی 1026 زن بین سنین 45-15 ساله در کلینیک های هماتولوژی بیمارستان های امام سجاد (ع) رامسر و تنکابن انجام شده است. افراد مبتلا به تالاسمی ماژور، زنان حامله و بیماران تحت شیمی درمانی نیز از مطالعه حذف شدند. در این مطالعه از نرم افزار آماری SPSS نسخه 10 و آزمون آماری کای اسکویر استفاده شده است. روش نمونه گیری آسان و در دسترس بود و نمونه ها بر اساس زمان مراجعه در مقطع مورد نظر انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش بوده است: بخش اول، سابقه بهداشتی – سلامتی، بخش دوم، شامل علائم بالینی مربوط به آنمی فقر آهن، و بخش سوم شامل یافته های آزمایشگاهی مرتبط می باشد.
یافته ها
نتایج نشان داد که از میان 1026 نفر شیوع فقر آهن 1/15 درصد و شیوع آنمی فقر آهن 3/21 درصد بوده است. به طور کلی 4/36 درصد افراد مورد مطالعه دچار فقر آهن و آنمی فقر آهن بودند که این مساله با تعداد سقط 008/0 =P، وضعیت قاعدگی 0001/0 > P، سابقه عفونت انگلی 01/0= P، ابتلاء به تالاسمی مینور 0001/0 >P ارتباط داشت. در حالی که تعداد زایمان، تعداد بارداری، نوع زایمان، خون ریزی گوارشی، سن درگیری، محل سکونت، درآمد، شغل و وضعیت اقتصادی – اجتماعی اثرواضحی بر روی کمبود آهن در این افراد نداشت.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به شیوع آنمی فقر آهن در این جمعیت 3/21 درصد، لازم است برای تمام زنان در سنین باروری در صورت وجود علایم بالینی یا علایم آزمایشگاهی مشکوک به وجود آنمی فقرآهن، فریتین سرم و رتیکولوسیت درخواست شود و با توجه به ارتباط مراحل مختلف کم خونی فقر آهن و مصرف آهن لازم است درصورت تشخیص، درمان به موقع و مناسب صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
197
لینک کوتاه:
magiran.com/p683303 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!