فهرست مطالب

پرستاری و مامایی ارومیه - سال ششم شماره 4 (پیاپی 21، زمستان 1387)

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال ششم شماره 4 (پیاپی 21، زمستان 1387)

  • 60 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/11/14
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقالات پژوهشی
  • زهرا حقیقت جو، محمدرضا شفیق پور، حمید انصاری، زینب حقیقت جو صفحه 158
    مقدمه
    سنجش و توسعه ی رضایت شغلی از جنبه های گوناگون همواره باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله روش های سنجش رضایت شغلی؛ هوش هیجانی می باشد. هدف این مقاله شناخت رابطه ی هوش هیجانی بر رضایت کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده است.
    روش بررسی
    این پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات تحلیلی مقطعی است. جامعه ی مورد پژوهش شامل کارکنان زن و مرد برخی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده که برای سنجش وضعیت موجود رضایت شغلی، از پرسشنامه های پرسشنامه هوش هیجانی سیبریاشرینگ و رضایت شغلی هرزبرگ استفاده شد که پس از تایید روایی و پایایی جهت جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. به این منظور، 982 نفر از دانشگاه های علوم پزشکی ارومیه، بوشهر، زابل، قزوین، گلستان و مشهد در مطالعه وارد شدند و نتایج به دست آمده با استفاده از روش های آماری استنباطی مناسب، با کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    بین هوش هیجانی و رضایت شغلی کارکنان زن و مرد رابطه وجود دارد؛ به این معنی که هر چه هوش هیجانی کارکنان بیشتر بوده، رضایت شغلی آنان نیز بالاتر بوده است و بالعکس. بین رضایت شغلی و هر یک از مولفه های هوش هیجانی (خودآگاهی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی، مهارت های اجتماعی و خودانگیزی) در کارکنان زن و مرد رابطه وجود دارد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در کل پاسخ گویان بین رضایت شغلی و هر یک از مولفه های پنج گانه هوش هیجانی رابطه مثبت وجود دارد. البته مولفه های خودآگاهی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی و خودانگیزی وابسته به جنس است یعنی در مؤلفه های خودآگاهی، خودکنترلی و هوشیاری اجتماعی این رابطه فقط در مورد زنان تایید شده و در مؤلفه خودانگیزی این رابطه فقط در مورد مردان تایید شده است. و در مؤلفه مهارت های اجتماعی(ارتباطی) این رابطه وابسته به جنس نبوده و در هر دو گروه مردان و زنان تایید شده است.
    نتیجه گیری
    کارکنانی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند از رضایت شغلی بیشتری برخوردار هستند.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، رضایت شغلی، ازمان و مدیریت (بهداشت و درمان)، کارکنان اداری، دانشگاه ها
  • بهناز رحیمیان، محبوبه نصیری، عباس شمسعلی نیا، نیره صادقی جوان، افشین سروش صفحه 170
    مقدمه
    بیماران تحت درمان با همودیالیز با عوامل تنش زای متعددی از قبیل جسمی، روانی و اجتماعی مواجه می باشند و کیفیت زندگی آنان تحت تاثیر این عوامل قرار می گیرد بطوریکه روش زندگی، وضع خانوادگی، موقعیتهای شغلی و اجتماعی دستخوش تغییرات زیادی می گردد و امیدی به آینده ی خود ندارند. مشکل عمده این بیماران که موجب پیچیده تر شدن شرایط کیفی زندگی شده روش های مقابله ای و تطابقی با بیماری است و دامنه این واکنشها از کسب مجدد و کامل توانایی تا خودکشی متغیر است و این پژوهش با هدف کلی تعیین کیفیت زندگی، عوامل تنیدگی آور و انواع روش های مقابله ای در بیماران تحت درمان با همودیالیز در بیمارستان رامسر و تنکابن سال 1385 انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی – مقطعی می باشد جامعه آماری تمامی بیماران واجد شرایط تحت درمان با همودیالیز در دو بیمارستان رامسر و تنکابن بودکه پژوهش برروی 42بیمارانجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه چهار قسمتی می باشد:که شامل مشخصات فردی، کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی، عوامل تنیدگی آور و روش های مقابله ای (تطابقی) می باشد، جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه بوده است تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی وتحلیلی (کای-دو،تی مستقل وآنالیزواریانس)وباکمک نرم افزار SPSS انجام گرفته است.
    نتایج
    یافته ها نشان می دهد که اکثریت نمونه های پژوهش زن (9/61%)، در گروه سنی 67-57 سال(6/27%)، بو یسواد (5/59%)، عدم تامین مخارج زندگی تا حدودی (6/47%) و سابقه دیالیز به مدت یک سال (3/33%) می باشد. اکثریت نمونه ها کیفیت زندگی در بعد جسمی عمومی وکیفیت عمومی زندگی در حد پایین (به ترتیب 1/88% و 9/61%) و در بعد فعالیتهای مهم انسانی در حد متوسط(2/45%)، در زمینه عوامل تنیدگی آور جسمی و روانی در حد کم (5/90% و 3/64) و در بعد اجتماعی در حد زیاد (2/45%)، و در زمینه شیوه مقابله ای مشکل مدار در حد کم (8/54%) و هیجان مدار در حد زیاد (83%) داشته اند. بین وضعیت جسمی عمومی و فعالیتهای مهم انسانی با اشتغال و کیفیت زندگی با مخارج زندگی اختلاف معنی دار بوده است. (به ترتیب 000>P، 05/0>P و 04/0>P) بحث: یافته های پژوهش نشان می دهد با اینکه عوامل تنیدگی آور جسمی و روانی در حد پایین بوده اما شیوه مقابله ای هیجان مدار در حد زیاد و کیفیت عمومی زندگی در حد پایین می باشد. بنابراین لازم است برای ارتقاء کیفیت زندگی این بیماران با ارائه خدمات پرستاری در جهت آموزش و حمایت تاکید بیشتری بر روی شیوه های مقابله ای مناسب شود.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، روش های مقابله ای، عوامل تنیدگی آور، همودیالیز
  • حسین رستمی، صدیقه فرمانی، آمنه میرزایی، ریتا قربان زاده صفحه 178
    مقدمه
    ویروس هپاتیت ب یکی از عوامل ایجاد کننده هپاتیت حاد، مزمن و کارسینوم هپاتوسلولار است که در حال حاضر تنها راه مطمئن پیشگیری واکسیناسیون می باشد. با توجه به اینکه موارد عفونت در کادر درمانی 3- 6 بار بیشتر از سایر کارکنان می باشد. برای کاهش خطر ابتلا در این کارکنان، علاوه بر رعایت موازین احتیاطات استاندارد، به شناسایی کارکنان حساس و مستعد یا آلوده، ایمن سازی فعال یا پاسیو تاکید می گردد. به دنبال ایمن سازی، انجام تست های سرولوژیکی و تعیین عیار آنتی بادی و اقدامات لازم جهت حفاظت فردی کارکنان الزامی است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی بوده که پس از کسب رضایت از کارکنان شاغل و در معرض خطر بخش های مختلف مرکز آموزشی درمانی چشم پزشکی علوی تبریز به تعداد 100 نفر جهت انجام آزمایشات سرولوژیکی به آزمایشگاه مرکزی استان آذربایجان شرقی (رفرانس)برای تعیین عیار آنتی بادی هپاتیت ب معرفی گردیدند.پس از اخذ نمونه خون، ازنظر وجود HbsAg و HbsAb مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آزمایشات بر اساس سطح آنتی بادی به سه گروه ایمن،با ایمنی نسبی و غیر ایمن تقسیم بندی شدند.تمامی اطلاعات پس از جمع آوری وارد رایانه شد و با نرم افزار آماری spss ویرایش 11 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی نمونه های پژوهش 37 سال بود.38 درصد مرد و 62 درصد زن بودند.12 درصد سیگاری و 88 درصد غیر سیگاری بودند.11 درصد عیار آنتی بادی کمتر از 10 (غیر ایمن)،14 درصد عیار آنتی بادی بین 10 تا 100 (ایمنی نسبی)و 75درصد عیار آنتی بادی بیش از 100 (ایمن) داشتند.80 درصد نمونه ها کادر پرستاری، 4 درصد کادر آزمایشگاه، 6 درصد کادر پزشکی و پیراپزشکی و 10 درصد کادر خدماتی و سایر موارد بودند.عیار آنتی بادی با جنس، مصرف سیگار، ارتباط معنی داری را نشان داد.
    بحث و
    نتیجه گیری
    با توجه به خطر بالای ابتلا به هپاتیت ب در کارکنان بهداشتی درمانی، شناخت کارکنان غیر ایمن از ضروریات مدیریت کنترل عفونت بیمارستانی می باشدو باید نسبت به انجام واکسیناسیون مجددآنها اقدام گرددتا به این نحو از بروز هپاتیت ب در حد امکان جلوگیری شود.به دلیل کاهش سطح ایمنی با گذشت زمان، تکرار واکسیناسیون عاقلانه به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: واکسیناسیون، هپاتیت ب، کارکنان در معرض خطر، عیار آنتی بادی
  • شهره سیام صفحه 183
    مقدمه
    یکی از مهمترین مشکلات تنظیم خانواده مسئله اثر بخشی و عوارض وسائل پیشگیری از بارداری است.در سطح جهان IUDیکی از مقبول ترین روش های ضد بارداری برگشت پذیر می باشد. که سالانه مورد استفاده میلیونها زن قرار می گیرد. به منظور تعیین اثر بخشی و عوارض استفاده از IUDاین تحقیق روی زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی مناطق مختلف شهر رشت انجام گرفته است.
    مواد و روش کار
    مطالعه به روش توصیفی –مقطعی(Descriptive –cross- sectional) انجام گرفت. اطلاعات گرد آوری شده با مراجعه و بررسی پرونده های تنظیم خانواده600 نفر از زنانی که از فروردین 84 تا فروردین86 به واحد تنظیم خانواده مراکز بهداشتی درمانی شهر رشت جهت گذاشتن IUDمراجعه کرده بودند،انجام شده است.همه نمونه ها قبل از دریافت IUDسالم و بنا به تمایل خودشان IUDرا دریافت کرده بودند. اثر بخشی IUDبا میزان حاملگی و عوارض آن با بروز کرامپ و درد، خونریزی، ترشح و عفونت،دفع خودبخوددی، جا بجا شدن IUDیررسی شد.
    نتایج
    یافته های تحقیق نشان داد که بیشترین درصد افراد مورد مطالعه (50/28%) قبل از دریافت IUDدر مراکز بهداشتی درمانی از روش منقطع برای پیشگیری از بارداری استفاده می کردند.و بیشترین درصد آنان که قبل از دریافت IUD مبادرت به انجام آزمایش پاپ اسمیر نموده بودند(56/35%) کمتر از یکسال بود که IUD گذاشته بودند. میزان اثر بخشی IUDدر مر اکز مورد مطالعه 83/95% بوده است. شایع ترین عوارض در بین زنان مورد مطالعه استفاده کننده ار IUD بترتیب:خونریزی (83/17%)، ترشح و عفونت(67/14%)، کرامپ و درد(67/12%)، جا بجا شدن(17/6%)، دفع خودبخودی 17/4% در 67/43% افراد مورد مطالعه نیز استفاده از IUDبدون عوارض بود. 40/28% افراد مورد مطالعه بدلیل بروز عوارض مختلف در آنان مبادرت به خارج نمودن IUD نموده بودند.
    بحث و
    نتیجه گیری
    این عوارض قابل پیشگیری است و می توان با آموزشهای صحیح و مرا قبتهای بیشتر از میزان آنها کا ست. بنا براین انجام آزمایش پاپ اسمیر قبل از بکارگیری IUD تو صیه می گردد.
    کلیدواژگان: عوارض، اثربخشی، آموزش بهداشت، IUD
  • شراره ضیغمی محمدی، سولماز حقیقی صفحه 188
    مقدمه
    هماهنگی بین پزشکان و پرستاران عنصر زیر بنایی حفظ امنیت بیمار و برنامه مدیریت بحران است. توانایی پزشکان و پرستاران در کار کردن با یکدیگر به عنوان یک تیم واحد برای ارتقای برآیندها، کاهش خطا و خطرها و مراقبت بهینه ضروری است. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط میان میزان به کارگیری مهارت های ارتباطی، با ارتباط و همکاری میان پرستاران و پزشکان در بیمارستان تامین اجتماعی البرز کرج در سال 1387 بود.
    مواد و روش ها
    این یک مطالعه توصیفی – همبستگی بود که از روش نمونه گیری آسان استفاده گردید. 100 پرستار در این مطالعه شرکت داشتند. داده ها به روش خود گزارشی تکمیل شد. ابزار جمع آوری داده ها در این مطالعه فرم انتخاب نمونه، فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه مهارت های ارتباطی، پرسشنامه ارتباط میان پزشک و پرستار، پرسشنامه همکاری میان پزشک و پرستار بود. داده ها توسط آمار توصیفی نظیر توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار و آمار استنباطی نظیرANOVA و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    رابطه آماری معنی داری بین مهارت های ارتباطی و ارتباط میان پزشک و پرستار دیده شد اما رابطه آماری معنی داری بین مهارت های ارتباطی و همکاری میان پزشک و پرستار دیده نشد. در مطالعه ما کمبود پرسنل 72 درصد، سیاست های سازمانی 52 درصد، کمبود مهارت های ارتباطی 67 درصد مهمترین عوامل مؤثر بر ارتباط بین پزشکان و پرستاران یود.
    بحث و نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که بیشتر پرسنل پرستاری این بیمارستان از مهارت های ارتباطی به طور مناسب استفاده می کنند و ارتباط میان پزشکان و پرستاران مورد مطالعه در حد خوب بوده است، هم چنین میزان مشارکت و همکاری میان پزشکان و پرستاران در تصمیم گیری های درمانی برای بیماران در حد متوسط بوده است و مهارتای ارتباطی مناسب سبب افزایش ارتباط بین پزشکان و پرستاران می شود اما منجر به افزایش مشارکت و همکاری پرستاران در تصمیم گیری های درمانی نمی شود. مهم ترین فاکتور شغلی مؤثر بر ارتباط میان پزشک و پرستار، کمبود نیروی کار بود، لذا اجرای تغییراتی در جهت افزایش مهارت های ارتباطی در پرستاران می تواند به ارتقاء ارتباط میان پزشکان و پرستاران کمک نماید.
    کلیدواژگان: پزشک، پرستار، مهارت های ارتباطی، ارتباط، همکاری
  • شهربانو کیهانیان، زهرا فتوکیان، زهرا جنت علی پور، یاسمن صراف زاده، محمد منصور ساروی، محمدرضا یوسفی صفحه 197
    مقدمه
    فقر آهن و کم خونی ناشی از فقر آهن،شای عترین اختلال تغذیه ای و خونی در سرتاسر جهان است که به ویژه در زنان سنین باروری اثر می گذارد. فقر آهن مرحله ای است که محتوای آهن بدن کم تر از حد نرمال باشد. کم خونی فقر آهن در زنان یکی از علل مهم مشکلات سلامت است که می تواند باعث کاهش قدرت یادگیری، کاهش ظرفیت و قوای کار، اختلال سیستم قلب و عروق، زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم، افزایش مورتالیتی مادر و نوزاد و افزایش ناتوانی ناشی از عفونت شود. این مطالعه با هدف بررسی آنمی فقر آهن در مراحل اولیه و تعیین عوامل مؤثر از جمله تعداد زایمان، سقط، خون ریزی ماهیانه، سطح خون ریزی گوارشی، عفونت انگلی و وضعیت اقتصادی- اجتماعی زنان در سنین 45-15 ساله شهرستان رامسر و تنکابن انجام شده است.
    مواد و روش کار
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود که بر روی 1026 زن بین سنین 45-15 ساله در کلینیک های هماتولوژی بیمارستان های امام سجاد (ع) رامسر و تنکابن انجام شده است. افراد مبتلا به تالاسمی ماژور، زنان حامله و بیماران تحت شیمی درمانی نیز از مطالعه حذف شدند. در این مطالعه از نرم افزار آماری SPSS نسخه 10 و آزمون آماری کای اسکویر استفاده شده است. روش نمونه گیری آسان و در دسترس بود و نمونه ها بر اساس زمان مراجعه در مقطع مورد نظر انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش بوده است: بخش اول، سابقه بهداشتی – سلامتی، بخش دوم، شامل علائم بالینی مربوط به آنمی فقر آهن، و بخش سوم شامل یافته های آزمایشگاهی مرتبط می باشد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که از میان 1026 نفر شیوع فقر آهن 1/15 درصد و شیوع آنمی فقر آهن 3/21 درصد بوده است. به طور کلی 4/36 درصد افراد مورد مطالعه دچار فقر آهن و آنمی فقر آهن بودند که این مساله با تعداد سقط 008/0 =P، وضعیت قاعدگی 0001/0 > P، سابقه عفونت انگلی 01/0= P، ابتلاء به تالاسمی مینور 0001/0 >P ارتباط داشت. در حالی که تعداد زایمان، تعداد بارداری، نوع زایمان، خون ریزی گوارشی، سن درگیری، محل سکونت، درآمد، شغل و وضعیت اقتصادی – اجتماعی اثرواضحی بر روی کمبود آهن در این افراد نداشت.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به شیوع آنمی فقر آهن در این جمعیت 3/21 درصد، لازم است برای تمام زنان در سنین باروری در صورت وجود علایم بالینی یا علایم آزمایشگاهی مشکوک به وجود آنمی فقرآهن، فریتین سرم و رتیکولوسیت درخواست شود و با توجه به ارتباط مراحل مختلف کم خونی فقر آهن و مصرف آهن لازم است درصورت تشخیص، درمان به موقع و مناسب صورت گیرد.
    کلیدواژگان: کم خونی، فقر آهن، زنان سنین باروری
  • سهیلا گلابی صفحه 205
    مقدمه
    بر اساس آمار بین المللی، 60 درصد افراد از نوعی بیماری های ناشی از اختلالات خواب رنج می برند.اختلالات خواب در دنیای امروز بسیار مورد توجه قرار گرفته و در واقع بسیاری از بیماری ها و مشکلات شایع مانند بیماری های قلبی- عروقی، ریوی، گوارشی، رفتاری و ناراحتی های روانی ریشه در اختلالات خواب دارند.
    مواد وروش کار
    این پژوهش یک بررسی توصیفی – مقایسه ای می باشد که در آن میزان شیوع پاراسومنیا دردانشجویان دختر و پسر ساکن خوابگاه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان با یکدیگر مقایسه شد. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه بود. نمونه ها شامل 700 نفر (350 دختر و 350 پسر)از دانشجویان ساکن خوابگاه های دختران و پسران بودند که به روش سر شماری انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss و آزمونهای توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    یافته ها نشان داد: میانگین نمرات پاراسومنیا در پسران 44/0 (76/0=SD) و در دختران 58/3 (73/0 =SD)، 6/96% در گروه پسران و 3/90% در گروه دختران مجرد هستند. بین دو گروه پسر و دختر در مورد پاراسومنیا تفاوت معنی دار آماری وجود دارد. (05/0 P<) و مقایسه میانگین نمرات در دو گروه نشان می دهد که این اختلالات در گروه دختران بیشتر از پسران می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این پژوهش تفاوت آشکاردر میزان شیوع پاراسومنیا و اختلالات خواب بین دختران و پسران را نشان می دهد، همچنین نظر مسئولین، پزشکان و خود دانشجویان را به این نکته جلب می کند که با توجه به عوارض جسمی و روحی ناشی از اختلالات خواب و تاثیر آن در فعالیتهای روزمره باید اقدامات اساسی در جهت رفع آن انجام داد.
    کلیدواژگان: پاراسومنیا، دختران، پسران
  • صفحه 210
|
  • Haghighatjoo_M. R Shafigh Pour_H. Ansari_Z. Haghighatjoo Page 158
    Introduction
    job satisfaction assessment and development should be considered from different dimensions. Emotional intelligence is one of the ways of job satisfaction assessment and evaluation. The aim of this paper is to identify the relationship between emotional intelligence and job satisfaction on men and women working for Iran medical sciences universities.
    Methodology
    This is an applicable investigation based on sectional- analytic method. Sample used in this investigation was selected from men and women working for some of medical sciences universities of Iran. Emotional intelligence questionnaire designed and created by syber Yashring and job satisfaction questionnaire designed and created by herz burge were used in this investigation after they were approved being suitable for data collection. 982 participants were selected from orumiyeh, Boushehr, Zabol, Qazvin, Golestan and mashhad medical sciences universities. The findings were analyzed by inferential statistic using SPSS software.
    Findings
    There is a relation between emotional intelligence and job satisfaction on working women and men. The much more emotional intelligence the higher job satisfaction and vice versa. There is a relation between job satisfaction and each one of emotional intelligence elements i.e. self- knowledge, self- control, social conscience, social shills and self- motivation on working men and woman. The findings show that there is a positive relationship between job satisfaction and each one of five emotional intelligence elements and factors from the respondents point of view after all self- knowledge, self- control, social conscience and self- motivation are related to sex in means that there is a relationship between job sat is faction, self- knowledge, self- control and social conscience as far wording women as are can corned. While there is a relation between jobs sat is faction and self- maturation for working man. On the other hand social skills are related to both sexes. In the fields if job satisfaction.
    Conclusion
    The higher emotional intelligence the much more job satisfaction.
  • B. Rahemian, M. Nasiri, A. Shamsalinia, N. Sadghi, A. Sorosh Page 170
    Introduction
    Hemodialysis patients are faced with several stressors such as physical, mental and social stressor and their quality of life that affected with these factors so that their life style, family situation, jop and social situation will change and they dont hope to their future. The main problem in these patients that make their quality of life more complication is coping strategies and there reaction are different from complete ability regain to suicid. This research has done For, determining quality of life, stressor factors and coping strategies in hemodialysis patients in Ramsar and Tonekabon hospital in 1385.
    Materials And Methods
    This research is a descriptive-cross sectional study.The community of research included all hemodialysis patients Ramsar and Tonekabon hospital. This research had done on 42 patientsin. The data gathering instrucment consisted of a four-parts 1.demographic characteristics 2.questionnaires related to quality of life 3. Questionnaire of stressor factors and coping qoestionaire. Descriptive-analytical statistics (Independent T-test,analysis variance and chi-squar)were used.
    Results
    Findings show that most of the samples were women (61.9%), between 57-67 years old (27.6%), Illetrate (59.5%), unable to pay expenditure of life (47.6%)and have dialysis history for 1 years(33.3%). In most of sample,quality of life in general physical aspect and general quality of life were in low level ordinary(90.5%)and 61.9%)and for main human activity aspect in mid level(45.2%),for physical and mental stressor in low level(88.1%and 64.3%),for social aspect in high level (45.2%),for the problem strategies in low level(54.8%)and the emotional focused strategies were used(83%). Statistic test between general physical situation and main human activity with occupation, and quality of life with life expenditure was significant (ordinary P<0.000) p<0.05, P<0.04).
    Conclusion
    Research findings show that instead of low physical and metal stressor factors, but the emotion focused strategies is in a high level and general quality of life is in a low level. So that the most emphasise is on coping strategies for improving quality of life of these patients by giving care for teaching and supporting.
  • Rostami, S. Farmani, A. Mirzaee, R. Ghorbanzadeh Page 178
    Introduction
    Hepatitis B virus(HBV) is a major cause of the leading causes of hepatocellular carcinoma acute and chronic hepatitis. There is no specific treatment so, prevention with vaccination has been the best aim in managing viral hepatitis B.Since health workers areat high risk care 3-6 times more than other persons, fllowing measures must be recommended.observance of standard precautions, identification of high risk or infected personel, active or passive immunization, serologic tests for titer of antibody and other measures for protection of persones Methods and Materials: In this descriptive analytic study, 100 persones of Alavi eye center in Tabriz, referred to central laboratory for titrating hepatitis B antibody. Informed consent was obtaind from all subjects. After blood sampling, serum HBsAg and HBsAb titrated. Based on antibody titer, persons were divided to three groups: immune, partial immune and non immune. All information were tabulated in computer and analyzed with SPSS (11 edition) statistical software.
    Findings
    Mean age of 100 participated persons was 37 years. Out of 100, 38% were male and 62% female and 12 % were smoker, 88%nonsmoker. Among 11% of persons, antibody titer was lower than 10 (non immune), 14 % between 10-100 (partial immune), and 75 % more than 100 (immune). 80% were nurses, 4 %labratory personnel, 6 % physicians and para medical personnel and 10 % service staff. According to this study antibody titer had meaning ful relationship with sex, smoking, duration of vaccination and regular vaccination.
    Conclusion
    Since HBV are seen in health worker more than other persons so, identification of non immune personnel is necessary. For prevention of hepatitis B repetition of vaccination is recommended, because immunity decreases with duration of time.
  • Sh Seyam Page 183
    Introduction
    One of the most important problems in family plannhng is effectiveness and accidents of contraceptive method.IUD is the most acceptable method of turn back pregnancy preventive in the world that it used for milyons women yearly that for evaluate the effectiveness and accidents of IUD as a contraceptive method, among women who received IUD from health center clinics in Rasht.
    Materials and Methods
    It is a descriptive-cross sectional study and from Rasht city 600 marrid women selected randomly for research. The collection of data and information was done by questionnaire and their family plannhng cards.The number of women who attended and used IUD was 600 and all of them were in a good health before receiving IUD.The factor pregnancy for effectiveness and other factors such as: cramp, pain, bleeding, infection, uterus perforations, pelvic inflammation disease, spontaneous expulsion of IUD were considered as accidents of IUD among the users.
    Results
    The research showed that the effectiveness of IUD in women was 95.83%,and most important complaint in women were infection and cervicovaginal discharge (14.67 %), bleeding and menstrual dysfunction (17.83 %), cramp and pain (12.67 %), automatic repelling(0.08%),displacement (6.17%).The most unsatisfaction in user was infection and cervicovaginal discharge, menstrual dysfunction, cramp and pain, automatic repelling, displaced IUD.43.67% of women satisfied from use IUD. 28.40% women in research removal IUD becauce of its side effect.
    Conclusion
    This side effects was preventivable and health education about this method is necessary for women also for preventive performance pop smear and laboratory test of vaginal infection would be considered before using of IUD is used.
  • Sh Zeighami Mohammadi, S. Hagigi Page 188
    Introduction
    Collaboration between physicians and nurses is a fundamental element of a patient safety and risk management program.The ability of physicians and nurses to work together as a unified team is essential to improve outcomes, error and risk reduction, and optimum care.The purpose of this study was determine the association between nurses communication skills and Nurse-physician relationship and collaboration in alborz hospital of karaj (1387)
    Material And Method
    This is a descriptive –correlative study that utilized convenience sampling. One hundred nurses participated in this study. Data collected by a self report questionnaire. The instruments used included: the sample selection and demographic data form, communication skills questionnaire, nurse-doctor relationship questionnaire, and nurse-physician collaboration questionnaire. Data were analysis by a descriptive statistics such as frequency distribution, mean, standard deviation and inferential statistics such as ANOVA and Pearson's correlation coefficient.
    Results
    The finding indicated that a significant positive correlation was found between communication skills with nurse-physician relationship (P<0.001) but a significant correlation was not found between communication skills with nurse-physician collaboration. In Our study, identified staff shortage (72%), government policies (52%), failure of communication skills (67%) is most effective factors that effect on nurse-physician relationship.
    Conclusion
    Communication skills are weak in the most of nursing personeld. Their communications with physicians were good.
  • Sh Keyhanian_Z. Fotokian_Z. Jannat Alipour_Y. Sarrafzadeh_M. M Saravi_M. R Yousefi Page 197
    Introduction
    Iron deficiency and iron deficiency anemia are common nutritional and hematologic disorder in worldwide. It effects on particularly women of reproductive age. Iron deficiency is the state in which the content of iron in the body is less than normal. Iron deficiency anemia in women is one of the most important problem of health and effect on learning ability, reduced work capacity, cardiovascular disorder, premature labor, low birth weight, increased mortality in mother and infant, and increased morbidity from infection and cardiovascular disorder. Our aim of this study was to screening of iron deficiency anemia in women of reproductive age (15-45 years) in primary phases and to determine effective factors of iron deficiency anemia such as parity, abortion, menses, gastrointestinal bleeding and parasitical contamination and socioeconomic status in Tonekabon & Ramsar.Methods & Materials: This is a descriptive-crossectional study on 1026 women (15-45Y).our statical population involves the patients who had been visited in ramsar&tonekabon hematologic clinics. The β-thalassemic major and patients refer for chemotherapy excluded from study. We applied spss ver10 software and statistical tests such as chi- square.
    Results
    Results showed that among1026 cases evaluated in this study, prevalence of iron depleted and iron deficiency anemia was 15.1%, 21.3% respectively. Overall 36.4% of patients were in one of the stages of IDA and IRON DEFICIENCY, that there is significant association between abortion (p=0.008), menses status (P<0.0001), parasitical contamination (p=0.01) and α-thalassemia (p<0/0001) with IDA. But there was no significant association between number of parity, number of gestation, kind of delivery, gastrointestinal bleeding, age, lived location, income, occupation and socioeconomic status and IDA.
    Conclusion
    Notice to prevalence of iron deficiency anemia in this study (21.3%), it is necessary the women of reproductive age, if clinical manifestations or laboratory manifestations suspect to iron deficiency anemia, Ferritin, TIBC and reticolocite are ordered and on the basis of diagnosis, it is treated.
  • S. Golabi Page 205
    Intruduction: According to international statistics, 60% of populations are suffering from the diseases caused by sleeping disorers and widespread difficulties like cardiovascular, pulmonary, digestive and mental diseases are sleep disorders.
    Materials and Methods
    This study is a descriptive- comparative study in which the prevalence of parasomnia is comparaed between the male and female students inhabited Azad University of Dehaghan living in dormitories. Questioners were used to collect data. Samples inclued 700 students (350 girls and 350 boys) inhabited in the dormitories. They were selected by census method. Data was analyzed by SPSS software and descriptive and inferential statistics were used.
    Results
    Finding showed that the average grade of parasomenia in boys is.44 (SD=0.76) and girls is 3.58 (SD=0.73). There was significant statistical differences between boys and girls (p<0.05).The comparison of average grades of boys and girls showed that there are more disorders in girls than there are in boys.
    Conclusion
    Results of this research showed that there is an obvious differences in the prevalence of parasomnia and sleeping disorders between boys and girls. Also we draw the authorities, medical doctors and the university students, attention to the point that as sleeping disorder have physical and mental compilications and affect the daily activities some of the basic measures should be introduced for removing them.