بررسی میزان و انواع اسیدهای چرب موجود در چند نمونه از پر مصرف ترین غذاهای آماده ی ایرانی

پیام:
چکیده:
l
مقدمه
با وجود این که نگرانی های زیادی درباره ی مصرف اسیدهای چرب ترانس به علت اثرات زیان بار آن ها بر سلامت، به ویژه بیماری های قلبی- عروقی وجود دارد، اطلاعات محدودی در مورد محتوای اسیدهای چرب ترانس غذاهای ایرانی شامل غذاهای آماده در دست می باشد. در این مطالعه میزان اسیدهای چرب معمول موجود در چند نمونه از غذاهای آماده ی ایرانی با تاکید ویژه بر اسیدهای چرب ترانس مشخص گردیده است.
روش ها
چند نوع از پرمصرف ترین غذاهای آماده شامل انواع سوسیس، کالباس، همبرگر و پیتزا هر یک هفت مرتبه از سوپرمارکت ها و رستوران ها تهیه گردید. 10 گرم از هر نمونه جهت تعیین چربی کل و آنالیز اسیدهای چرب موجود در نمونه ها توسط دستگاه گازکروماتوگرافی (GC)، با ستون مویینه ی 60 متری و دتکتور یونی شعله ای استفاده گردید.
یافته ها
بیشترین میزان اسیدهای چرب اشباع در غذاهای آماده ی ایرانی، استئاریک اسید (C18:0) می باشد که میزان آن از 14 تا 9/20 درصد می باشد. میزان اسیدهای چرب اشباع در کالباس ها نسبت به سایر گروه ها به طور معنی داری بالاتر می باشد. اسیدهای چرب ترانس نزدیک به 6/23 تا 6/30 درصد از کل اسیدهای چرب غذاهای آماده را تشکیل می دهند. بیشترین اسید چرب ترانس موجود در این محصولات الائیدیک اسید (trans C18:1، 9) می باشد. محتوای اسیدهای چرب غیر اشباع غذاهای آماده 3/25 تا 8/46 درصد می باشد و اولئیک اسید (C18:1، 9cis) و سپس لینولئیک اسید (C18:2) بیشترین اسیدهای چرب غیراشباع موجود در این محصولات را تشکیل می دهند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهد که محتوای اسیدهای چرب ترانس موجود در غذاهای آماده ی ایرانی بسیار بالاتر از میزان مجاز (حداکثر 2%) می باشد. با توجه به اثرات سوء اسیدهای چرب ترانس بر سلامتی، حضور برچسب های غذایی که مشخص کننده ی همه ی انواع اسیدهای چرب، به ویژه اسیدهای چرب ترانس باشد، پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
527
لینک کوتاه:
magiran.com/p683376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!