مقایسه تاثیر آب و بتادین بر میزان باکتریوری در شستشوی پرینه هنگام سوندگذاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
سونداژ ادراری یکی از روش های اصلی در درمان و مراقبت بیماران می باشد و پیدایش باکتریوری با علایم و عوارض نامطلوب و کاهش کیفیت خدمات بهداشتی درمانی همراه است. به کارگیری هر اقدام ایمن و مقرون به صرفه درکاهش یا جلوگیری از بروز آن اهمیت دارد. یکی از آن ها استفاده از محلول های ضدعفونی است. به نظر می رسد انجام کار به روش تمیز نسبت به استریل نیز بدون خطر باشد و استفاده از آب از نظر اقتصادی، سهولت دسترسی، نداشتن عوارض بر محلول های آنتی سپتیک ارجحیت دارد بنابراین این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آب و بتادین بر میزان باکتریوری در شستشوی پرینه هنگام سوندگذاری انجام شد.
روش
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار است که در سال 1386 انجام گرفت، نمونه پژوهش شامل 60 نفر از بیماران زن بستری در بخش زنان بیمارستان شهید صدوقی یزد بودند که به صورت تصادفی انتخاب و به دوگروه آب و بتادین تقسیم شدند. ابتدا مشخصات دموگرافیک ثبت و سپس نمونه کشت ادرار به آزمایشگاه ارسال و بیماران سوند گذاری شدند. برای یک گروه در شستشوی پرینه آب و گروه دیگر از بتادین استفاده شد. هنگام خروج سوند نمونه ادرار به آزمایشگاه ارسال گردید و نتایج باکتریوری بیشتر از 103 و نوع میکروارگانیسم مشخص شده ثبت شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میزان بروز باکتریوری در دو گروه (3/18%) بود و به تفکیک گروه ها: آب (20%) و بتادین (7/16%) باکتریوری داشتند که تست دقیق فیشر اختلاف معناداری بین دو گروه نشان نداد (5/0=p). و همچنین از نظر میکروارگانیسم مولد عفونت ادراری به تفکیک گروه ها: آب: استافیلوکوک آئروس (65/6%)، اشیرشیاکلی (10%) وانتروکوک (35/3%) و بتادین: کوکسی گرم مثبت (35/3%)، استافیلوکوک (35/3%)، استرپتوکوک (35/3%) و اشیرشیاکلی (65/6%) بود که آزمون آماری کای اسکوئر بین دو گروه اختلاف معناداری نشان نداد (5/0=p).
نتیجه گیری
فراوانی باکتریوری و میکروارگانیسم مولد باکتریوری در هر دو گروه تفاوت معنادار نداشت بنابراین به نظر می آید که استفاده از بتادین باکتریوری را بیش از آب کاهش نداده و استفاده از آب بدون عوارض جانبی و از نظر اقتصادی نیز با صرفه تر است و استفاده از آن به جای بتادین در شستشوی پرینه هنگام سوندگذاری در کوتاه مدت را می توان توصیه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p683557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!