بررسی تغییرات بافت شناختی پالپ دندان پس از وارد کردن نیروهای اکستروزیو و اینتروزیو ارتودنسی

پیام:
چکیده:
بیان مساله: آگاهی از اثرات نیروهای ارتودنسی بر پالپ دندان اهمیتی ویژه دارد، به ویژه که تغییر در سرعت تنفس پالپ، تشکیل عاج ثانویه،تحلیل درونی ریشه و حتی نکروز پالپ همراه با درمانهای ارتودنسی مشاهده شده است.
هدف
هدف از این پژوهش، بررسی و مقایسهی تغییرات بافت شناختی پالپ دندان انسان پس از گذشت سه روز و سه هفته از وارد کردن نیروهای اکستروزیو و اینتروزیو ارتودنسی بود.
مواد و
روش
شمار 52 دندان پره مولر نخست سالم ماگزیلا از 26 بیمار انتخاب شدند، که بنا بر طرح درمان ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان داشتند. بیماران به روش تصادفی به دو گروه زمانی (سه روز و سه هفته) بخش گردیدند. در هر گروه، 10 دندان، تحت نیروی اکستروزیو بهمیزان 75 گرم، 10 دندان، تحت نیروی اینتروزیو به میزان 25 گرم و شش دندان، به عنوان شاهد در نظر گرفته شدند. تغییرات بافت شناختی پالپ با میکروسکوپ نوری بررسی گردیدند و داده ها با استفاده از آزمونهای نامعیاری واکاوی آماری شدند.
یافته ها
در هر بازهی زمانی، تشکیل واکوئول و از هم گسیختگی در لایهی سلولهای ادنتوبلاست در هر یک از گروه های آزمایش تفاوتی معنادار با گروه شاهد داشت. همچنین، در بازهی زمانی سه هفتهای، تفاوت گروه اکستروزیو با شاهد از لحاظ فیبروز معنادار بود. در هر یک ازگروه های تحت نیرو، اختلافی معنادار میان دو بازهی زمانی سه روزه و سه هفتهای وجود نداشت، به جز تشکیل بافت فیبروز، که در گروه اکستروزیو سه هفتهای، به گونهای معنادار بیشتر از گروه سه روزه بود. در هر بازهی زمانی اختلافی معنادار میان دو گروه اکستروزیو و اینتروزیو دیده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده از این بررسی، چنانچه نیروهای ارتودنسی در دامنهی مطلوب بوده و از سطح تطابق فیزیولوژیک بافت فراتر نرود، از آسیبهای برگشت ناپذیر در پالپ جلوگیری میگردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
270
لینک کوتاه:
magiran.com/p683802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!