اثر آماده سازی سطحی بر گیر پست ایرانی درون کانال

پیام:
چکیده:
بیان مساله: پست های پیش ساخته ی گلاس فایبر به علت خواص فیزیکی و مکانیکی مناسب همراه با زیبایی و مقاومت به واکنش شیمیایی مورد قبول همگان قرار گرفته است. آماده سازی های سطحی می تواند یکی از عوامل موثر بر میزان گیر پست ها در کانال ریشه باشد. تولید پست های گلاس فایبر برای نخستین بار در ایران انجام گرفته است.
هدف
هدف از این پژوهش، بررسی اثر آماده سازی سطحی بر میزان گیر یک گونه پست ایرانی در کانال ریشه برای به دست آوردن بالاترین میزان گیر بود.
مواد و
روش
در این بررسی مداخله ای موازی، سی و دو دندان سالم ثنایای میانی فک بالا انتخاب شدند. تاج دندان ها از جای تلاقی سمان-مینا (CEJ) پروگزیمالی قطع شد و ریشه ها تحت درمان ریشه قرار گرفتند. نمونه ها به چهار گروه 8 تایی بخش گردید و فضای جاگذاری پست در درون کانال به طول 10 میلی متر فراهم شد. برای پست های ایرانی هتکو یکی از چهار آماده سازی سطحی زیر انجام گردید: گروه 1: سطح پست با الکل پاک شد. گروه 2: هواسایی شده و سپس با الکل پاک گردید. گروه 3: با الکل پاک و با سایلن پوشیده شد. گروه 4: هواسایی شده، با الکل پاک و پس از آن با سایلین پوشیده گردید.
سپس، هر گروه با کمک سمان رزینی پاناویا پس از آماده سازی سطح عاج کانال ریشه با اد پرایمر (ED-Primer) در کانال دندان ها سمان شدند. پس از آن، نمونه ها به مدت 30 روز در آب 37 درجه گذاشته شدند و سپس تحت 7500 چرخه ی حرارتی میان 5 و 55 درجه قرار گرفتند. گیر پست ها به وسیله ی دستگاه آزمون کشش با سرعت کشش 2 میلی متر بر دقیقه اندازه گیری شد. اطلاعات به دست آمده به کمک آزمون واریانس یک سویه و آزمون دانکن در سطح اطمینان 5 درصد بررسی گردید.
یافته ها
میانگین نیروهای لازم برای بیرون کشیدن پست از درون کانال در گروه های گوناگون به قرار زیر بود: گروه 1 (الکل) 91/39±63/157، گروه 2 (هواسایی) 80/47±53/171، گروه 3 (سایلن) 49/42±87/167 و گروه 4 (هواسایی با سایلن) 32/40±53/166 نیوتن. آزمایش ها نشان داد، که تفاوت آماری معناداری میان گروه های گوناگون وجود ندارد (05/0< p).
نتیجه گیری
آماده سازی سطحی انجام شده تاثیری در افزایش گیر پست گلاس فایبر هتکو در درون کانال نداشت و تنها پاک کردن با الکل برای رفع آلودگی ها کافی به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
293
لینک کوتاه:
magiran.com/p683805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!