اثر روش های گوناگون نوردهی بر میزان ریزنشت حفره های کامپوزیتی کلاس V

پیام:
چکیده:
بیان مساله: مشکل اصلی کامپوزیت ها، انقباض در هنگام پلیمریزاسیون و ریزنشت است، که به حساسیت، پوسیدگی های عود کننده، التهاب و در نهایت نکروز پالپ منجر می گردد. برای غلبه بر این مشکل، چرخه های تغییر یافته ی نوردهی ابداع شده است، که باعث افزایش مهر و موم در هنگام کیورینگ می شود.
هدف
هدف از این پژوهش، بررسی میزان ریزنشت در حفره های کامپازیتی پس از سه روش کیورینگ رامپ (Ramp)، پالس ((Pulse و معمولی (Conventional) با دستگاه LED بود.
مواد و
روش
شمار 21 دندان پرمولر انسانی سالم در سه گروه 7 تایی بخش گردید. سپس حفره های کلاس V جعبه ای (2×2×4 میلی متر) در باکال و لینگوال دندان ها تراشیده شد (13 = N). به گونه ای که لبه ی اکلوزال در مینا و لبه ی ژینژیوال در 1 میلی متر زیر جای تلاقی سمان- مینا (CEJ) قرار داشت. نمونه ها با کامپوزیت (USA، ESPE M3) 100Z و سینگل باند (Single Bond) ترمیم شدند و در گروه A به روش Ramp، در گروه B به روش Pulse و در گروه C به روش معمولی توسط دستگاه Apoza LED Turbo کیور گردید. پس از قرارگیری در آب دمای 37 درجه ی سانتی گراد به مدت 1 روز و 1000 دور ترموسایکلینگ، با لاک ناخن تا 1 میلی متری مرز ترمیم مهر و موم شدند و در نیترات نقره 50 درصد وزنی و سپس، در محلول ظهور پرتونگاری قرار گرفتند. پس از برش میزان نفوذ رنگ با استریومیکروسکوپ با بزرگنمایی 40 بررسی گردیدند و داده ها با آزمون آماری کروسکال- والیس واکاوی شد.
یافته ها
میزان ریزنشت اکلوزال همه ی نمونه ها صفر بود. ریزنشت ژینژیوال در گروه Ramp 2/69، در گروه Pulse 9/76 و در گروه معمولی 5/61 درصد نمونه ها در حد درجه ی یک (Grade I) گزارش شد. همچنین در 8/30 درصد نمونه های گروه Ramp و گروه معمولی و 1/23 درصد نمونه های گروه Pulse ریزنشت در حد درجه ی دو (II Grade) بود. میزان ریزنشت در 3 گروه از جهت آماری با هم اختلاف معناداری نداشت (640/0 p =).
نتیجه گیری
با توجه به محدودیت های این بررسی این نتایج به دست آمد: 1) همه ی روش های نوردهی با لامپ LED، در صورت استفاده از باندینگ و کامپوزیت مناسب از ایجاد ریزنشت در ناحیه ی باند به مینا جلوگیری می کند. 2) هیچ روش نوردهی نمی تواند از ایجاد ریزنشت در ناحیه ی عاج به طور کامل جلوگیری کند. 3) در این بررسی، سه روش نوردهی به کار گرفته شده که در جلوگیری از ریزنشت اثر یکسانی داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
316
لینک کوتاه:
magiran.com/p683808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!