مقایسه اثر گلوکزآمین سولفات و گلوکزآمین/متیل سولفونیل متان (MSM) در درمان علایم استئوآرتریت زانو

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به شیوع و روند در حال افزایش استئوآرتریت زانو، شکایت بیماران مبتلا از درد زانو و گزارشهایی از تاثیر مثبت گلوکزآمین سولفات و گلوکزآمین/MSM در کاهش درد و ناراحتی بیماران، همچنین کمبودهای موجود در پژوهشهای قبلی، این تحقیق به منظور مقایسه تاثیر گلوکزآمین سولفات و گلوکزآمین/MSM بر میزان درد و علایم مبتلایان به استئوآرتریت زانو مراجعه کننده به یک درمانگاه خصوصی در سال 1387 انجام شد.
مواد و روش ها
تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی انجام گرفت. بیماران با سن بیشتر از 40سال که تشخیص قطعی استئوآرتریت زانو بر اساس معیارهای American College of Rheumatology (ACR) داشتند و نمایه توده بدنی (BMI) بیشتر از 30، سابقه اخیر (یک ساله) جراحی زانو و استتئوآرتریت ثانویه را نداشتند، پس از مشابه سازی از نظر سن و جنس، وارد مطالعه شدند. شدت علایم بیماران با استفاده از WOMAC index در یک طیف 0 تا 96 در ابتدا و سپس در انتهای تحقیق، اندازه گیری شد. بیماران به صورت تصادفی در گروه های گلوکزآمین با دوز یک قرص دو بار در روز و گروه گلوکزآمین/MSM با دوز یک قرص دو بار در روز برای مدت شش ماه، درمان شدند. تغییرات میزان درد در هر گروه با آماره ویلکاکسون و بین دو گروه با آزمون من یو ویتنی مورد قضاوت قرار گرفت.
یافته ها
27 نفر درگروه گلوکزآمین سولفات و 26 نفر در گروه گلوکزآمین/MSM در تحقیق وارد شدند. بروز عوارض جانبی در دو گروه مشابه بود (9/0p<)، شدت درد در بدو ورود به مطالعه و نیز سن، جنس و سایرشاخص های مورد بررسی مشابه بودند. کاهش درد درگروه گلوکزآمین سولفات برابر3/17±4/27و درگروه گلوکزآمین/MSM برابر7 /15±5/25 بود که درگروه گلوکزآمین حدود 8/28% و در گروه گلوکزآمین/MSM حدود1/26% کاهش نشان می داد (05/0p<) ولی میزان کاهش درد بین دو گروه به لحاظ آماری تفاوت معنی داری نداشت (8/0p<).
نتیجه گیری
به نظر می رسد دو داروی فوق اثر درمانی مشابهی دارند ولی با توجه به قیمت داروها و عوارض احتمالی طولانی مدت آنها، مصرف داروی گلوکزآمین سولفات بهتر از داروی گلوکزآمین/MSM می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
283
لینک کوتاه:
magiran.com/p687978 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!