مقایسه چند روش نمونه برداری در تخمین تراکم نسبی جمعیت حشره کامل و پوره زنجرک مو (Arboridia kermanshah Delabola (Hem.: Cicadellidae

پیام:
چکیده:
این مطالعه به منظور یافتن بهترین روش نمونه برداری جهت تخمین تراکم نسبی جمعیت حشره کامل و پوره زنجرک مو در تاکستان های دانشگاه صنعتی اصفهان و کارخانه ذوب آهن اصفهان انجام گردیده است. کارایی تور حشره گیری درمقابل دستگاه مکنده برقی(دی-وک) برای نمونه برداری از جمعیت حشره کامل زنجرک مو و کارایی سه روش شمارش مستقیم، شستشوی برگ ها و دستگاه مکنده الکترونیکی کوچک برای نمونه برداری ازجمعیت پوره ها از دیدگاه های اکولوژیک و مدیریت تلفیقی آفات مقایسه شدند. برای تعیین تراکم جمعیت حشره کامل در ده نقطه ودر هر نقطه ده تور و با دستگاه مکنده، ده نمونه و هر نمونه سه دقیقه مکش در طول فصل نمونه برداری گردید. برای نمونه برداری از جمعیت پوره زنجرک مو از برگ درختچه های مو به صورت هفتگی نمونه برداری شد. نمونه ها از سه ارتفاع مختلف 10 بوته مو در هرتاکستان برداشته شد که هر سه برگ به عنوان یک واحد نمونه برداری منظور گردید. برای مقایسه روش های نمونه برداری از دو شاخصRV (تغییرات نسبی) و RNP (تغییرات خالص نسبی) استفاده شده است. در این مطالعات مشخص گردید که بهترین واحد زمان نمونه برداری برای حشره کامل به کمک دستگاه مکنده برقی 120-180 ثانیه است. تور حشره گیری با 87/18= RV و 33/0= RNP وسیله مناسب تری نسبت به دستگاه مکنده برقی جهت استفاده در برنامه نمونه برداری حشره کامل از دیدگاه مدیریت تلفیقی است. به دلیل دقت زیاد دستگاه مکنده مقدارRV نمونه برداری در این روش در طول فصل در حد مطلوب بوده و وسیله مناسب تری برای بررسی تغییرات فصلی تراکم جمعیت حشره کامل زنجرک مو است. در نمونه برداری از جمعیت پوره زنجرک مو روش شستشو با 9/2=RV و 49/7=RNP وسیله مناسب تری نسبت به روش شمارش مستقیم و روش استفاده از دستگاه مکنده الکترونیکی کوچک جهت استفاده در برنامه نمونه برداری از پوره ها از دیدگاه مدیریت تلفیقی است. از دیدگاه مطالعات اکولوژیکی هرسه روش نمونه برداری از پوره ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند ولی کارایی آن ها در نشان دادن تراکم واقعی هریک از سنین پورگی متفاوت بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p691233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!