بررسی فون زنجرک های گروه (Fulgoromorpha (Hem.: Auchenorrhyncha دراقلیم های مختلف منطقه گرگان، ایران

پیام:
چکیده:
زنجرک های گروه Fulgoromorpha، حشراتی پلی فاژ هستند که از آوندهای آبکش موجود در ریشه، طوقه و ساقه گیاهان علفی و گاهی آوند آبکش برگ های گیاهان چوبی تغذیه می کنند و در جمعیت های بالا می توانند خسارت های فراوان و جدی به محصولات کشاورزی وارد نمایند. منطقه گرگان به لحاظ موقعیت جغرافیایی خاص، از اقلیم های متنوعی شامل شش نوع اقلیم آب و هوایی خشک، نیمه خشک، مدیترانه ای، نیمه مرطوب، مرطوب و بسیار مرطوب برخوردار می باشد. در این تحقیق برای بررسی پراکندگی فون این زنجرک ها در اقلیم های مختلف گرگان، طی سال های 1387 و 1388 در ماه های مختلف سال، اقدام به نمونه برداری شد. به همین منظور 17 محل که در برگیرنده شرایط مختلف اقلیمی می باشد انتخاب گردید. در مجموع از چهار خانواده Cixiidae Delphacidae، Issidae، Tettigometridae جمع آوری شده در این منطقه، 12 جنس و 14 گونه زیر تشخیص داده شد:Hyalesthes obsoletus، Thachycixius sp.، Oliarus fulvus، Asirica clavicrnis، Laodelphax striatellus، Toya propinqua، Sogatella frucifera، Sogatella vibix، Kelisia praecox، Javesell sp.، Mycteodus krameri، Tettigometra costulata، Tettigometra virescens، Muirodelphax aubei جنس ها و گونه های زیربرای اولین بار از استان گلستان گزارش می شود:Oliarus fulvus، Mycteodus krameri، Javesell sp.، Kelisia praecox، Sogatella vibix، Sogatella frucifera، Tettigometra costulata، Muirodelphax aubei، Thachycixius sp.
با توجه به منابع موجود، گونه Sogatella fruciferaرکورد جدیدی برای فون حشرات ایران محسوب می گردد. با استفاده از نرم افزار Arc GIS نقشه پراکنش اقلیمی گونه ها نیز ترسیم گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
119
لینک کوتاه:
magiran.com/p691235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!