مقایسه تاثیر مصرف روغن زیتون و روغن آفتابگردان بر سطح قند و چربی های خون ناشتا و پس از مصرف صبحانه در زنان یائسه مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
افزایش سطح تری گلیسرید ناشتا و پس از صرف غذا و کاهشHDL-C خون، شایع ترین اختلال مربوط به چربی در افراد دیابتی، است که عامل خطر بیماری های قلبی عروقی است. این مشکل را می توان با تغییراتی در برنامه غذایی، از جمله کاهش دریافت SFA (Saturated Fatty Acid) و جایگزینی آن با MUFA (Monounsaturated Fatty Acid) یا PUFA (Polyunsaturated Fatty Acid) کنترل کرد. در مطالعه حاضر، تاثیر مصرف روغن زیتون و روغن آفتابگردان بر سطح قند و چربی های خون مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
مطالعه به روش کارآزمایی بالینی متقاطع تصادفی، روی 15 زن یائسه مبتلا به دیابت نوع 2 با میانگین سنی 2/1 7/51 سال انجام شد. ابتدا میانگین دریافت روغن نباتی جامد 3 روز بیماران(3/2 1/16 گرم) محاسبه شد و سپس معادل آن (40 درصد از کل چربی مصرفی) به صورت روغن زیتون یا آفتابگردان به مدت 3 هفته به طور تصادفی در اختیار دو گروه از بیماران قرار گرفت. پس از 3 هفته استراحت، گروه ها جا به جا شده و 3 هفته دیگر روغن های جایگزین را مصرف کردند. داده های دریافت غذایی با استفاده از یادآمد 24 ساعته غذا در آغاز بررسی و پایان هفته های 3، 6 و 9 جمع آوری و با نرم افزار Nutritionist IV آنالیز شد. ارزیابی تن سنجی، فعالیت بدنی و اندازه گیری سطح قند و چربی های خون ناشتا و پس از صرف غذا نیز در پایان هفته های 3، 6 و 9 انجام شد. برای ارزیابی سطح قند و چربی خون پس از صرف غذا در این مراحل، افراد صبحانه متداول خود را خوردند.
یافته ها
مقایسه یافته های حاصل از دوره های مصرف دو نوع روغن، کاهش معنی داری در سطح گلوکز و تری گلیسرید ناشتا (01/0< P)، تری گلیسرید پس از صرف غذا و TG/HDL-C (05/0 < P) را در اثر مصرف روغن زیتون نسبت به روغن آفتابگردان نشان داد. شاخص های تن سنجی، فعالیت بدنی و دریافت انرژی و مواد مغذی افراد در مراحل مختلف بررسی، تغییر معنی داری نکرد و جایگزینی روغن ها به طور معنی داری سبب افزایش دریافت MUFA، PUFA وکاهش دریافت SFA شد (01/0 < P).
نتیجه گیری
جایگزینی روغن زیتون به عنوان بخشی از چربی غذای روزانه در برنامه غذایی مبتلایان به دیابت جهت کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، مناسب تر از جایگزینی با روغن آفتابگردان است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p691332 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!