بررسی میزان استرس و نحوه سازگاری در دانشجویان خوابگاه های دختران دانشگاه ارومیه

چکیده:
مقدمه
در روان شناسی استرس به معنای تحت فشار روحی و روانی قرار گرفتن تلقی شده است. استرس هنگامی روی می دهد که فرد واکنش های خود را در مواجهه با محرک های درونی و بیرونی ناتوان ببیند که همانا پیامد آن از دست دادن تعادل روانی فرد است، استرس ممکن است سلامتی روانی، موقعیت تحصیلی و ارتباطات اجتماعی دانشجویان را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین در این مطالعه ما میزان استرس و نحوه سازگاری را در دانشجویان بررسی کرده ایم.
مواد و روش ها
برای انجام این پژوهش در ابتدا 208 دانشجو از خوابگاه های دخترانه دانشگاه ارومیه به طور تصادفی انتخاب، سپس این دانشجویان پرسش نامه های استرس و سازگاری را تکمیل نمودند.
یافته ها
نتایج به دست آمده از پرسش نامه استرس نشان داد که 17/20 درصد دانشجویان تعادل مطلوبی بین شخصیت خود و استرس های پیرامونی ایجاد کرده اند. 17/58 درصد آن ها مشکلات را بیش از حد بزرگ کرده و این امر سازگاری آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد 86/15 درصد آن ها زندگی هیجانی و پر زحمتی را می گذراندند. 8/4 درصد آنها دوره ای بحرانی را می گذرانده که مشکلات بر آن ها غلبه کرده است. نتایج به دست آمده از پرسش نامه سازگاری نشان داد که 25/6 درصد دانشجویان در سازگاری و بر خورد با مشکلات تسلیم شدن را به پایداری ترجیح می دادند 5/35 درصد دانشجویان نا امید بودند. تحمل استرس برای 36/3 درصد دانشجویان بسیار مشکل بود.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش به نظر می رسد که باید به مشکلات دانشجویان توجه ویژه ای مبذول شود و روش های مدارا به آن ها آموزش داده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
124
لینک کوتاه:
magiran.com/p691595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!