بررسی آگاهی و عملکرد پرستاران شاغل در بخش های CCU در مورد احیای قلبی ریوی بالغین در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

چکیده:
مقدمه
ایست قلبی ریوی یکی از مهم ترین فوریت های پزشکی است. امروزه اهمیت احیای قلبی ریوی در بیمارانی که دچار ایست قلبی تنفسی شده اند بر کسی پوشیده نیست. تحقیقات نشان می دهد که 30-20 درصد از این بیماران با انجام CPR قابل برگشت به حیات هستند. شروع اقدامات احیا ظرف 4 دقیقه پس از ایست قلبی شانس زنده ماندن را در افراد 4-2 برابر افزایش می دهد و چون یکی از اولین افرادی که بر بالین بیماران دچار ایست قلبی تنفسی حاضر می شوند پرستاران می باشند، لذا این پژوهش به منظور بررسی آگاهی و عملکرد پرستاران شاغل در CCU در مورد احیای قلبی ریوی بالغین انجام گرفت.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و به منظور تعیین آگاهی و عملکرد پرستاران شاغل در CCU در مورد CPR بالغین انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و مشاهده می باشد. پژوهش از کلیه پرستاران شاغل در بخش CCU بیمارستان طالقانی که مرکز واحد CCU در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه می باشد انجام شد.
نتایج
یافته های پژوهش نشان داد که بیشترین درصد نمونه های پژوهش به ترتیب 8/54% در گروه سنی 45-36 ساله، 2/74% مونث، 4/77% متاهل، 3/90% لیسانس و 4/19% بیشتر از 10 سال سابقه کار در بخش CCU داشتند. همچنین 2/74% برای بیمار لوله تراشه گذاشته اند، 8/96% در عملیات CPR شرکت داشته اند، 7/9% در انجام CPR مهارت خیلی زیاد و 1/16% به کاربرد EST در CPR تسلط خیلی زیاد داشتند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل در حالی که 2/74% برای بیمار لوله تراشه گذاشته اند فقط 5/6% واحدهای مورد پژوهش مهارت خیلی زیاد در لوله گذاری تراشه دارند. همچنین 8/96% در عملیات CPR شرکت داشته اند در حالی که فقط 7/9% مهارت خیلی زیاد در CPR و 1/16% بر کاربرد ECT در CPR تسلط خیلی زیاد دارند. نتایج این پژوهش توجه بیشتر مسئولین را به امر آموزش ضمن خدمت و باز آموزی دوره های CPR و استمرار دوره ای را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
98
لینک کوتاه:
magiran.com/p691602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!