بررسی برخی عوامل مؤثر در دکولمان جفت (Placental Abruption) در زایمان های ترم بیمارستان ولی عصر زنجان در سال های82-1381

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
دکولمان جفت یکی از موارد مهم اورژانس طب مامایی و زنان است که اتیولوژی آن به خوبی شناخته شده نیست اما فاکتورهایی مانند مولتی پاریتی و PROM را در آن دخیل می دانند. هدف از این مطالعه تعیین برخی عوامل موثر در دکولمان جفت در مادران باردار می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش گذشته نگر توصیفی تحلیلی بر روی 7301 مادر باردار در بیمارستان ولی عصر زنجان با استفاده از پرسش نامه انجام گرفته است. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
مادران بالای 35 سال در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی داری ازنظر دکولمان جفت نشان می دهند (001/0 P<). در مادران مولتی پار در مقاسیه با گروه کنترل افزایش دکولمان جفت معنی دار است(001/0 P<). 7/52درصد مادران دارای سابقه سزارین بودند(0001/0 P<). 29درصد آن ها دارای سابقه سقط جنین در بارداری های قبلی بودند که در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی داری را نشان می دهد (001/0 P<). 12 درصد مادران دارای سابقه قبلی دکولمان جفت بودند آنالیز آماری نشان داد افزایش معنی داری از نظر دکولمان جفت در گروه تجربی وجود دارد(001/0 P<). 23درصد مادران دارای سابقه پارگی زودرس پرده های جنینی بودند(01/0 P<). 5/11درصد مادران دارای فشار خون حاملگی بودند این افزایش در مقایسه با گروه کنترل معنی دار نبود.
بحث و نتیجه گیری
افزایش سن مادران، مولتی پاریته، سابقه سزارین و سابقه سقط القایی از عوامل خطرزا برای دکولمان جفت به حساب می آیند. شناسایی این عوامل می تواند کمک موثری برای این مادران باشد که مراقبت های ویژه ای نیاز دارند و بدین ترتیب می توان از خطرات آن برای مادر و جنین کاست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p691777 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!