طراحی یک پروموتر کایمریک دارای منطقه پروموتری شبیه به پروموتر سوروایوین (Survivin) به منظور رونویسی هدف مند در سلول های سرطانی سینه

پیام:
چکیده:
هدف
بزرگترین چالش در ژن درمانی سرطان دستیابی به بالاترین درجه اختصاصیت و کارایی در هدف گیری سلول های سرطانی است. به دلیل این که هدف ژن درمانی سرطان ریشه کن کردن سلول های سرطانی است و بسیاری از ژن های درمانی اگر در سلول های طبیعی بیان شوند، می توانند مضر باشند. استفاده از پروموتر ژن هایی که به طور اختصاصی در سلول های سرطانی بیان می شوند یا نسبت به سلول های طبیعی بیان بسیار بالاتری دارند، در ژن درمانی سرطان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این تحقیق استفاده از یک پروموتر خاص سرطان با بیان بالا بررسی شد.
مواد و روش ها
در راستای تکثیر و به کارگیری پروموتر خاص سرطان به منظور ایجاد یک سازه برای مقاصد ژن درمانی، با استفاده از Nested-PCR پروموتری از ژنوم انسانی جداسازی شد که در حدود 34 درصد به پروموتر سوروایوین شباهت داشت. سوروایوین یکی از اعضای خانواده ژن های ضد مرگ برنامه ریزی شده سلولی است و در بیشتر سرطان های سینه افزایش بیان آن مشاهده شده است. این قطعه ژنی براساس بررسی های انجام شده در سایت های Promoter Scan، EPD، Transfac، Compel و TRRD دارای دو جایگاه اتصال رونویسی مشابه با پروموتر سوروایوین بود که به وسیله عوامل رونویسی E2F و STAT1 شناسایی می شد. این پروموتر به همراه بخش های پاسخ دهنده به شرایط محیطی هیپوکسی و استروژن (ریزمحیط سلول های سرطانی سینه) و ژن پیش آپوپتوزی tBid در ناقل pCDNA3.1/Hygro+ کلون شد.
نتایج
نتایج RT-PCR نیمه کمی سلول های سرطانی ترانسفکت شده نشان می دهد که این قطعه ژنی (شبه پروموتر سوروایوین) دارای توانایی تقریبا برابر پروموتر CMV برای بیان ژن tBid است.
نتیجه گیری
استفاده از یک پروموتر کایمریک در هدایت یک ژن پیش آپوپتوزی برای از بین بردن سلول های سرطانی ابزاری بسیار امیدوار کننده در راستای درمان سرطان است که با القای اختصاصی مرگ برنامه ریزی شده در این سلول ها به شکلی طبیعی باعث انهدام این سلول ها می شود. سازه حاصل در مقایسه با دو سازه کنترل، توانایی بالایی در بیان ژن پیش آپوپتوزی از خود نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p691837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!