نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه آموزش و دانش پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

پیام:
چکیده:
مقدمه
فن آوری اطلاعات و ارتباطات، فن آوری های توانمند سازی هستند که در علوم پرستاری بکار می روند. امروزه افراد در هرکجا که باشند میتوانندآخرین اطلاعات مورد نیاز خود را در هر زمینه ای دریافت کنند. اما بی شک بیشترین تاثیر پدید آمدن فناروری های اطلاعاتی و ارتباطی بر محیطهای آموزشی بوده است. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش سبب شده است تا محیط آموزشی و توسعه دانش به سوی مجازی شدن سوق پیدا کند. این امر سبب می شود تا ارتباطات میان افراد به منظور آموزش و گسترش دانش به گونه ای فزاینده از طریق رایانه امکان پذیر شود و با ظهور اینترنت این رسانه به عنوان یک مکمل جهت تامین نیازهای اطلاعاتی و آموزشی مورد استفاده قرار گرفت.
هدف
پژوهش حاضر به منظور تعیین نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه آموزش و دانش پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام گرفته است.
روش کار
در این پژوهش توصیفی،50 نفر از دانشجویان پرستاری سال3 و4 مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بصورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند، ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود که از طریق گزارش دانشجو تکمیل می شد. پژوهشگر با مراجعه به محیط پژوهش پرسشنامه را بین واحدهای پژوهش توزیع و بعد از تکمیل جمع آوری می نمود.
نتایج
یافته های پژوهش نشان داد اکثریت واحدهای پژوهش مونث (95%) و علاقه مند به رشته پرستاری (71%) بودند. اکثریت واحدهای پژوهش(93%) دوره آموزش کامپیوتر را نگذرانده بودند و (12%) دارای کامپیوتر شخصی بودند. (95%) آموزش کلاسیک اینترنت نگذرانده بودند، (92%) به درستی روش جستجو برای مقاله پژوهش را نمی دانستند، (97%) دانشجویان بیان می کردند که فن آوری اطلاعات و ارتباطات نقش بسیار مهمی در توسعه آموزش پرستاری دارد، (98%) معتقد بودند که فن آوری اطلاعات و ارتباطات باعث افزایش یادگیری و 88 درصد آن را باعث ارتقاء جایگاه شغل پرستاری می دانستند و از طرف دیگر فقط 77 درصد آنها به اینترنت دسترسی داشتند.
همچنین یافته ها نشان داد اکثریت واحد های مورد پژوهش (71%) امکان استفاده از خدمات اینترنتی در سایت دانشگاه را داشته، (78%) دانشجویان کمتر از 1 ساعت در روز از اینترنت استفاده میکردند، زمینه استفاده از اینترنت در اکثریت واحدهای پژوهشی (72%) گفتگوی اینترنتی و سرعت دستیابی به اطلاعات در اکثریت واحدهای مورد پژوهش (40%) غیر قابل قبول بوده است.
نتیجه گیری
توصیه می شود در سرفصل دروس کارشناسی حداقل دو واحد درس آموزشIT و اینترنت جهت دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی گذاشته شود، همچنین باید شرایطی فراهم شود که همه دانشجویان به اینترنت و بانکهای اطلاعاتی دسترسی داشته باشند. مضاف بر این در آموزش دروس پرستاری به نقش فن آوری اطلاعات بر یادگیری توجه شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p693715 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!