نقش آنتی اکسیدانها در پیشگیری از بیماری های قلبی - عروقی

پیام:
چکیده:
بیماری های عروق کرونر از قابل پیشگیری ترین بیماری های غیر واگیربه شمار میروند، اما متاسفانه امروزه، یکی از علل عمده مرگ و میر انسانها در کشورهای صنعتی و نیمه صنعتی به شمار می رود و پیش بینی می شود در صورت ادامه این روند،تاسال 2020 میلادی، تقریبا به مرگ بیش از 25 میلیون انسان در جهان بیانجامد. از سویی بر اساس پژوهش های به عمل آمده، ثابت گردیده،آنتی اکسیدانها ازجمله موادی هستند که می توانند در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی– عروقی نقش بسزایی ایفاء نمایند، هدف این مقاله معرفی نقش آنتی اکسیدانها در کاهش خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر می باشد.
مطالعات تجربی نشان داده، شایع ترین عامل مرتبط با بروز بیماری های قلبی- عروقی، تصلب شرائین یا «آرترواسکلروز» است و در این رابطه، رادیکالهای آزاد مواد اکسیدانی حاصله از متابولیسم کلسترول با دانسیته کم(LDL)، دارای نقش اساسی و مهم میباشند. همچنین تحقیقات دیگر، نقش متضاد مواد آنتی اکسیدان را در جهت مبارزه با این مواد مضر و در نتیجه به تعویق انداختن فرآیند آرترواسکروزیس میکند.
با توجه به اهمیت تغذیه در بروز اغلب بیماری ها و از سویی اثبات نقش اساسی مواد آنتی اکسیدانی درپیشگیری از ابتلا به بیماری های شایع منجمله بیماری های قلبی-عروقی، لزوم آموزش و ترغیب عموم مردم به مصرف غذاهای غنی از این مواد در کنار بکارگیری بیشتر و بهینه آنتی اکسیدانها و مکمل های غذایی حاوی آن، در صنایع غذایی کشور پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p693727 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!