مقایسه رتبه های کشوری، منطقه ای و جهانی وب سایت دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
با وجود مطالعات متعددی که در زمینه وب سایت های دانشگاهی ایران صورت گرفته، تاکنون بررسی جامعی در خصوص تغییرات رتبه وب سایت تمامی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور انجام نشده است. مطالعه حاضر به بررسی و مقایسه روند تغییرات رتبه وب سایت دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایران در سه سطح ملی، منطقه ای و بین المللی طی سال های 2007 تا 2009 میلادی می پردازد.
روش کار
طی یک مطالعه توصیفی مقطعی ابتدا تمامی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارتخانه های علوم و بهداشت که دارای وب سایت اختصاصی بودند، از طریق کاوشگر گوگل شناسایی و بررسی گردید. سپس رتبه های کشوری، منطقه ای و جهانی آن دسته از این مؤسسات که در پایگاه وب سنجی webometrics.info وارد شده بودند، در چهار مقطع زمانی جولای 2007، ژانویه 2008، جولای 2008و ژانویه 2009 استخراج و مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس یافته های پژوهش، وب سایت دانشگاه تهران در بین دانشگاه های مورد بررسی، رتبه اول کشوری را در طی هر چهار مقطع زمانی کسب کرد. وب سایت این دانشگاه در ارزیابی ژانویه 2009 رتبه سوم منطقه و نهصد و نودم جهان را کسب کرده که بیانگر 383 رتبه ارتقاء در طول 18 ماه در سطح جهان است. در این دوره، دانشگاه علوم پزشکی مشهد از میان تمامی دانشگاه های مورد مطالعه، بالاترین ارتقای رتبه وب را در سطح جهانی داشته است. پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران (ایران داک)، تنها مرکز تحقیقات ایرانی بود که در رتبه بندی سوم و چهارم وب سنجی در میان 1000 رتبه اول مراکز تحقیق و توسعه جهان قرار گرفته است.
نتیجه گیری
به منظور ارتقای رتبه وب دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایران لازم است سیاست گذاران و مدیران بخش آموزش و پژوهش کشور، راه کارهای مناسبی در خصوص ارتقاء و پایش مداوم وب سایت های مؤسسات آموزشی و پژوهشی تدوین و اجرا نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p693894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!